Dit is hoe de productieketen van elk modemerk eruit zou moeten zien

Na het lezen van dit stuk geef je met een gerust hart wat meer uit aan duurzame mode

Alles in de productielijn van het jonge Duitse merk ARMEDANGELS gebeurt verantwoord. Eerder schreven we al over de biologische productie van het katoen in India, maar het merk ziet er ook streng op toe dat de kleermakers in de Turkse en Portugese fabrieken onder eerlijke omstandigheden werken. Wel zo prettig om te weten als je als consument een verantwoorde keuze wilt maken.

Niet voor niets is de ondertitel van ARMEDANGELS: ‘Made by Humans’. Klinkt in eerste instantie logisch natuurlijk, maar wat het benadrukt is belangrijk. Producten door mensen gemaakt, zouden niet verkocht moeten worden voor onmenselijke prijzen, vinden de Duitse oprichters van het merk.

Wij als consument moeten ons bewust worden van wat een realistische prijs voor een kledingstuk is, vinden ze. Het is niet normaal om kleding voor bodemprijzen te verkopen. Fast fashion-ketens gaan op een moordend tempo te werk, waardoor kleermakers en katoentelers in ontwikkelingslanden moeten inleveren op veiligheid, hygiëne en een leefbaar loon.

Mustafa

ARMEDANGELS maakt er werk van. Van het ontwerp door Duitse designers, de stoffen die van de biologische katoenboer in India komen, naar de kleermakers in de Turkse en Portugese fabrieken: het merk heeft inzicht in de productieketen. Bijvoorbeeld het Christin Check-longshirt. Er wordt 100% biologisch katoen voor gebruikt van boer Bhimabhai en het shirt wordt gemaakt in de ARMEDANGELS-fabriek in Istabul. Mustafa Pasahan (42) is daar de eigenaar. Hij startte zijn bedrijf in 1993. Samen met zijn team nam hij deel aan trainingen van de Fair Wear Foundation en zijn fabriek is GOTS-gecertificeerd.

Dat betekent dat Mustafa en zijn team voldoen aan de naleving van sociale criteria. De Fair Wear Foundation houdt vinger aan de pols. Een aantal punten zijn daarbij belangrijk: geen uitbuiting, niet werken onder dwang, geen discriminatie, geen kinderarbeid, vrijheid voor werknemers om zich aan te sluiten bij een belangenorganisatie, eerlijk loon, geen bizarre werktijden en werk dat gewoon legaal is. De non-profitorganisatie werkt samen met modebedrijven en fabrieken, met als doel werkomstandigheden in textielfabrieken over de hele wereld te verbeteren. Inmiddels zijn er 80 bedrijven lid, die 120 merken representeren, in zeven Europese landen. De organisatie houdt nauwlettend de verbetering in omstandigheden in de gaten.

Zo ook bij ARMEDANGELS. Het merk stopt veel effort in haar productieproces en neemt de verantwoordelijkheid op zich dat iedereen in de keten onder eerlijke omstandigheden werkt. “We zijn nog ver van perfect, maar we werken hard om de beste te zijn in wat we doen. Stap voor stap, elke dag. Organisaties als Fairtrade en de Fair Wear Foundation helpen ons die hoge standaarden toe te passen.”

ARMEDANGELS is in Nederland onder andere te koop bij GeitenWollenWinkel en Hartje Oost in Amsterdam, Brand Mission in Haarlem, Nukuhiva en de Bijenkorf. De collectie is ook online verkrijgbaar via ARMEDANGELS.de.