Een manifest voor minder kopen (af van die koopverslaving)

Bijna 70% van de Nederlanders geeft aan tussen de 5 en ruim 20 nieuwe kledingstukken ongedragen in de kast te hebben hangen. Door zo'n 7 miljoen vrouwen van 15 jaar en ouder worden er hier jaarlijks ongeveer 150 miljoen stuks kleding gekocht. En dat is volgens Marieke Eyskoot maar één van de vele voorbeelden van de consequenties van onze koopverslavingen.

Marieke vervolgt: “waar komt die behoefte om steeds maar te kopen toch vandaan? We hebben meer dan genoeg, en gaan niet winkelen omdat onze enige broek stuk is en we letterlijk niks hebben om aan te trekken. Maar waarom dan wel? Omdat we erbij willen horen. Omdat we snel uitgekeken raken. Omdat het kan. Omdat we het in een tijdschrift hebben gezien, en het de oplossing voor onze problemen lijkt. Omdat we onszelf willen belonen, opbeuren of beter willen laten voelen.

Retail therapy zou ons gelukkiger maken, maar ik geloof er niet in. Steeds meer kopen, zodat we steeds harder moeten werken om het geld te verdienen? Kunnen we de tijd die we in winkelen en werken stoppen niet beter steken in het leven ervaren, in vrienden, vrijen, vrijwilligerswerk? De kleding- en beautyindustrie worden al jaren bekritiseerd vanwege haar bijdrage aan het lage zelfbeeld van vrouwen in onze maatschappij, en problemen als depressie en anorexia. De link tussen mode, beauty en zelfrespect is sterk. Die industrieën draaien op het omlaag halen van haar klanten. De boodschap dat je niet dun, succesvol of mooi genoeg bent klinkt overal om ons heen. Dat paar schoenen, die tas of die lippenstift zal het allemaal oplossen. Maar dat is natuurlijk nooit zo. Toch blijf je het proberen.

Ben jij wel eens obsessief met een tas of jas bezig? Dat je hem niet meer uit je hoofd krijgt? Koopverslaafd is voor de meeste mensen een te groot woord. Verberg je wel eens aankopen voor je partner of familie? Beloof je jezelf dat je minder gaat shoppen, maar hou je het niet vol? Koop je altijd iets als je je eenzaam, verdrietig of neerslachtig voelt? Zorg dan dat je je vrijheid terugpakt, en de verleiding kunt weerstaan.”

Naast het minder kopen gaat het ook over een duurzamere manier van consumeren. Mensen, dieren én de planeet lijden om onze levenswijze te faciliteren. En dat terwijl het ook echt anders kan (en zelfs moet). De vraag die vroeger bij mij opkwam was: hoe dan? Waar te beginnen? En waar vind ik bedrijven die het dan wél goed doen? Dat is nog knap lastig zoeken in een woud van verwarrende en tegenstrijdige informatie.

Een goede gids

Het antwoord is gekomen in de vorm van een (uiteraard duurzaam gedrukt) boek: Dit is een goede gids, voor een duurzame lifestyle. Auteur Marieke Eyskoot, sustainable fashion en lifestyle-expert, heeft van het stijlvol verspreiden van duurzaam leven haar persoonlijke missie gemaakt. En dat is maar goed ook, want volgens Eric Corton – die het voorwoord geschreven heeft – hebben we zo’n boek hard nodig.

Het boek staat bomvol praktische tips over hoe je duurzame keuzes kunt maken op het gebied van kleding, verzorging, eten, wonen en werken. Daarnaast vind je talloze merken die het niet alleen hartstikke goed doen op het gebied van duurzaamheid, maar er ook nog eens heel erg mooi uitzien. Dit boekt bewijst ook dat duurzaam leven helemaal niet hoeft te betekenen dat je leven saaier, kariger of duurder wordt. Je moet alleen even weten hóé.

Volgens Marieke gaat Dit is een goede gids niet alleen over topmerken, mooie winkels en slimme tips, maar ook over de manier waarop we met deze wereld en met elkaar omgaan. Over gelijkheid, diversiteit, en elkaar willen begrijpen en helpen. Over vrijheid voor iedereen, ongeacht afkomst, voorkeur of uiterlijk. Het gaat over echtheid. Authenticiteit. Over wat je doet in plaats van wat je zegt. En over zoveel mogelijk je best doen vanuit goede intenties. En geloof me, daarin bewust leven en keuzes maken is het beste gevoel ter wereld.

Reageer op artikel:
Een manifest voor minder kopen (af van die koopverslaving)
Sluiten