Deze bedrijven verzetten zich tegen het inreisverbod van Trump

De wereld is in shock. Afgelopen vrijdag tekende Trump het inreisverbod, dat geldt voor burgers uit zeven Islamitische landen. Inwoners uit Irak, Iran, Jemen, Libië, Somalië, Soedan en Syrië zijn de komende maanden niet welkom in de Verenigde Staten. Gelukkig zijn er veel tegengeluiden en nemen verschillende Amerikaanse bedrijven maatregelen.

Google

Technologiebedrijf Google is zijn grootste crisis campagne ooit gestart. In een verklaring (gegeven aan het Amerikaanse dagblad USA Today) zegt Google een crisis fonds te hebben opgericht van 2 miljoen dollar. Het fonds – dat door medewerkers met nóg eens 2 miljoen dollar kan worden aangevuld – is bedoeld om organisaties die zich inzetten voor de rechten van immigranten te ondersteunen. Dit zijn de American Civil Liberties Union, Immigrant Legal Resource Center, International Rescue Committee en the UN Refugee Agency. Over het besluit van Trump zegt het bedrijf het volgende: “We zijn bezorgd over de gevolgen van dit besluit en alle voorgestelde maatregelen die werknemers van Google en hun familie kunnen beperken, of kunnen belemmeren dat groot talent naar de VS komt.”

Starbucks

Howard Schultz – de CEO van koffiegigant Starbucks – meldde afgelopen zondag dat hij in de komende 5 jaar 10.000 vluchtelingen wil aannemen voor zijn bedrijf, dat gevestigd is in 75 verschillende landen. In een verklaring zegt hij het volgende: “We hebben een lange geschiedenis als het gaat om het inhuren van jonge mensen die op zoek zijn naar kansen en een pad naar een nieuw leven. We zoeken daarom naar mogelijkheden voor diegenen die zijn gevlucht voor oorlog, geweld of discriminatie. Het plan is om in de komende 5 jaar 10.000 vluchtelingen aan te nemen in de landen waar Starbucks zaken doet. We zullen hier in de Verenigde Staten starten met deze inspanning, door de initiële focus te leggen op het inhuren van mensen die hebben gediend als tolk of ondersteunend personeel in landen waar onze militairen hebben gevraagd voor dergelijke ondersteuning.”

Airbnb

Airbnb medeoprichter en CEO Brian Chesky heeft via Twitter laten weten gratis huisvesting te bieden aan mensen die getroffen zijn door het reisverbod dat Trump heeft ingesteld. Ook roept het bedrijf hosts op om vrijwillig hulp te bieden. Op de website van Airbnb is de volgende boodschap te lezen: “Airbnb werkt samen met partners over de hele wereld om vluchtelingen en andere mensen te ondersteunen die wellicht onverwacht en direct getroffen zijn door het recente (in)reisverbod van de Verenigde Staten. Als je wil helpen door deze mensen een gratis verblijf aan te bieden, kun je hier jouw advertentie toevoegen. Als het nodig mocht zijn, zullen we in de komende dagen contact met je opnemen om je beschikbaarheid te controleren en te vragen om je hulp.”

Universele mensenrechten

Naast de acties van bovengenoemde bedrijven, zijn er nog veel meer multinationals die hun stem hebben laten horen. Onder meer Facebook, Twitter, Tesla, Netflix, Lyft en Apple hebben gereageerd op het presidentiële besluit. Ook het WTTC (World Travel & Tourism Councel) heeft commentaar op het reisverbod dat door Trump is ingevoerd.

David Scowsill, President & CEO van het WTTC zegt in een verklaring het volgende: “Het uitvoerend bevel gegeven door de Amerikaanse president Trump op 27 januari 2017 voor een verbod op het reizen naar de VS vanuit zeven landen gedurende 90 dagen gaat direct tegen de vrijheid om te reizen in, een universeel mensenrecht.”

Het WTTC gelooft dat alle mensen het recht hebben om internationale grenzen veilig en efficiënt over te steken voor zakelijke en toeristische doeleinden. De opschorting van de toelating van reizigers uit Iran, Irak, Libië, Soedan, Somalië, Syrië en Jemen naar de VS gaat tegen dit principe in. Schorsing van reizen uitsluitend op basis van de nationaliteit van een persoon is verkeerd. Als deze stap van Trump is ontworpen om ‘infiltratie door buitenlandse terroristen of criminelen te voorkomen’ is het belangrijk om te wijzen op het feit dat de overgrote meerderheid van de terreuraanslagen in het recente verleden zijn gepleegd door mensen van eigen bodem.”

Uber gaat de mist in

Het mag duidelijk zijn dat bedrijven massaal hun stem laten horen als reactie op het inreisverbod van Trump. Voor een groot deel gebeurt dit via Social media. Het is de perfecte plek om een groot publiek te bereiken, steun te zoeken en klanten aan je merk te verbinden. Maar ga je als bedrijf de fout in, dan zul je het weten ook. Zo kwam Uber in een kwaad daglicht te staan nadat het bedrijf leek te profiteren van een taxi staking.

Wat er precies gebeurde? The New York taxi Workers Alliance kondigde aan dat zij een uur lang niet zouden gaan rijden van en naar de internationale luchthaven John F. Kennedy, uit solidariteit voor de protesten tegen Trump. Ongeveer 30 minuten later besloot Uber wel chauffeurs in te zetten. En dat niet alleen, Uber tweette ook dat het de prijs van een taxirit had verlaagd. Een move die door velen werd gezien als een manier om te profiteren van de staking. Het gevolg: binnen een paar uur werd de hashtag #DeleteUber in het leven geroepen en begonnen mensen massaal de app van hun telefoon te verwijderen. Geen goeie zet dus.

Meer lezen?

Donald Trump is een milieuramp in het Witte Huis: dit kunnen de gevolgen zijn.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Deze bedrijven verzetten zich tegen het inreisverbod van Trump
Sluiten