Designerkleding van echte modellen overkopen? Het kan! (en je steunt het goede doel)

Bedrock approved #54: producten en to do’s getipt door de redactie

Elke week selecteert de Bedrock-redactie de mooiste nieuwe locaties, meest interessante to do’s en fijnste producten. Allemaal Bedrock Approved. Vandaag: tweedehands kleding van modellen, een nieuw doel voor grachtenplastic, een hoopvolle campagne en een nieuw huidverzorgingsmerk.

Modellen voor het goede doel

Wil jij rondlopen in een spijkerjasje met de handtekening van Kate Moss, een paar speciaal voor Gisele Bundchen gemaakte Prada-schoenen of een vintage-jurk van Poppy Delevingne? Het kan allemaal, dankzij de Supermodel Fleamarket. In samenwerking met Vestiaire Collective begon het Duitse topmodel Toni Garrn een initiatief waarbij je designerkleding van modellen over kunt kopen.

Niet alleen heel duurzaam, maar de volledige opbrengst gaat ook nog eens naar de Toni Garrn Foundation, die zich inzet voor onderwijs voor meisjes in Zimbabwe. Datzelfde geldt voor de opbrengst van het speciaal ontworpen ‘girl empower’-shirt. De kleding zal te koop zijn via een exclusieve online verkoop op Vestiairecollective.com en in pop-upstores in Berlijn, Londen en Parijs.

Zitten op grachtenplastic

Als je een rondje fietst door Amsterdam en let op wat er zoal ronddrijft in de grachten, zal het je waarschijnlijk opvallen dat er naast heel veel toeristische rondvaartboten, óók een heleboel overbodig plastic ronddrijft, met name plastic flesjes. Ontzettend slecht voor het milieu natuurlijk – wist je dat tot maar liefst 80 procent van al het afval dat in de oceaan eindigt uit plastic bestaat?

Maar social enterprise Plastic Whale en meubelfabrikant Vepa zagen een mogelijkheid om dit op te lossen. De komende jaren ontwikkelen ze een volledig circulaire kantoormeubellijn onder de naam Plastic Whale Circular Furniture. De bedrijven vissen hiervoor dus zelf hun grondstoffen op: naar verwachting halen ze dit jaar zo’n 40.000 PET-flessen uit de Amsterdamse grachten. De meubels worden helaas pas in 2018 gelanceerd, maar mocht je een sloep vol plastic flessen zien varen in onze hoofdstad, dan weet je wat er gebeurt.

Jongeren zijn de toekomst

Om te vieren dat SIRE nu 50 jaar bestaat, lanceren ze de jubilieumcampagne ‘Luister naar de toekomst’. De boodschap: over niet al te lange tijd kunnen jongeren die nu 17 zijn ook stemmen, en zij hebben je iets te vertellen over de toekomst. Dat is over het algemeen heel positief, maar ze maken zich ook wel een beetje zorgen.

‘Dit is de generatie die de komende 50 jaar kleur geeft aan de maatschappij’, aldus SIRE. Op luisternaardetoekomst.nl, de site van de campagne, vind je daarom onder andere een minidocumentaire waarin jongeren van 17 hun ideeën over economie, duurzaamheid en immigratie uitspreken. Ben jij ook jongere en heb je de behoefte om jouw visie op de toekomst te delen? Dan kun je daar de hashtag #wijzijn17 voor gebruiken (ook als je géén 17 bent).

Meer Bedrock

Heb je nu al cadeaustress voor de feestdagen? Geef eens lekker NIKS.