De makkelijkste to-do-list ooit (volgens PR-expert Ivy Lee)

Lisanne de Vaan 11 sep 2018 Mind

Van ellenlange to-do-lists waar geen einde aan lijkt te komen wordt niemand blij. Te veel taken zorgen ervoor dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Want waar moet je mee beginnen en hoe krijg je alles op tijd af? Gelukkig heeft Ivy Lee daar wat op bedacht.

Om zo productief mogelijk de werkdag door te komen ontwikkelde Ivy Lee een simpele, maar effectieve methode. Aan de hand van vier stappen maak je een to-do-list, die ervoor moet zorgen dat je productiviteit met sprongen vooruit gaat.

Ivy Lee’s to do list

  1. Schrijf voordat je werkdag is afgelopen alvast de belangrijkste taken voor de volgende dag op. Probeer dit aantal te beperken tot 6, om je lijst overzichtelijk te houden.
  2. Rangschik de taken die op je lijst staan. De taak met de hoogste prioriteit zet je uiteraard bovenaan. Taken die minder belangrijk zijn zet je onderaan.
  3. Zodra de ochtend is aangebroken start je meteen met je eerste taak en je stopt niet voordat deze is afgerond. Pas als je klaar bent ga je door naar de volgende taak.
  4. Ga niet van alle taken een beetje doen, zodat je aan het hele lijstje gewerkt hebt. Als je niet toekomt aan alle taken die op de planning staan is dat helemaal niet erg. Morgen is er weer een nieuwe dag.

Zo maak je de perfecte to do-list (voor meer overzicht)

Hoera, het werkt

Waarom deze methode werkt? Omdat het zo simpel is. Het dwingt je om prioriteiten te stellen en te focussen op belangrijke taken. Raak niet in de stress als je niet alle taken door hebt kunnen strepen aan het eind van de dag. Efficiëntie zit hem niet in zoveel mogelijk doen, maar de belangrijkste dingen gedaan krijgen.

Meer lezen over productiviteit?

Reageer op artikel:
De makkelijkste to-do-list ooit (volgens PR-expert Ivy Lee)
Sluiten