Dit is dé manier om Nederlandse duurzame mode-ondernemingen te steunen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.bedrock.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fduurzame-mode-ondernemingen-steunen.jpg)
Keek je voor de pandemie een willekeurige Zara of H&M in, dan zou het er krioelen van de mensen. Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar en de meesten willen dat zo goedkoop mogelijk, zonder daar verder bij na te denken. Dat is kwalijk, want de kledingindustrie is één van de vervuilendste in de wereld. Gelukkig ontstaan er daarom steeds meer duurzame mode-initiatieven, van kledingmerken tot kledingbibliotheken.
Om deze fashion pioniers in de spotlight te zetten, begon Nanette Hogervorst bijna een jaar geleden met het opzetten van de Sustainable Fashion Gift Card.
Waarom de fashion pioniers de spotlight verdienen
De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de totale CO2-uitstoot. Vergis je niet: dat is meer dan je denkt. We weten namelijk inmiddels allemaal dat vliegen naar Bali of een luxe cruise enorm vervuilend zijn voor het milieu. Toch is de kledingindustrie verantwoordelijk voor meer uitstoot dan alle internationale luchtvaart én het transport over zee bij elkaar.
Meer weten? Dit is de (verborgen) impact van kleding op het milieu
Nanette besloot daarom een duurzaam alternatief op te zetten voor de normale fashioncheque. Inmiddels zijn er bijna 60 duurzame mode-initiatieven aangesloten bij de Sustainable Fashion Gift Card: duurzame modemerken, -winkels en -webshops, maar ook kledingbibliotheken en experiences. Van sustainable stylingsessies tot workshops waar je kapotte kleding weer leert naaien of een eigen tas maakt van gerecycled materiaal.
De Sustainable Fashion Gift Card is daarom het ideale cadeau voor de modeliefhebber die ook denkt aan de planeet.
De pandemie
Door de pandemie hebben veel van de duurzame mode-ondernemers het zwaar. De Sustainable Fashion Gift Card lanceert daarom de #Supportyourlocal crowdfunding. Doe je een donatie via de crowdfunding, dan gaat 55 procent direct naar de duurzame mode-ondernemers. 38 procent gaat naar de Sustainable Fashion Gift Card, die zij zullen investeren in storytelling, pr en sales/marketing, zodat meer mensen weten dat dit cadeau bestaat.
Je kunt ook supporten voor een tegenprestatie, zoals een Iconische My Paper Bag van MYoMY, een stylingsessie van Doctor Fashion of een gift box van Lena the fashion library. Het grootste gedeelte van je donatie gaat dan direct naar de fashion pionier zelf.
Wil je ook deze mode-ondernemers steunen om te zorgen dat ze na de crisis nog allemaal bestaan? Je vindt de crowdfunding op Voor de kunst.
Eerder schreven we al hoe je duurzame ondernemingen in het algemeen kunt steunen tijdens deze crisis. Het zou zo jammer zijn als initiatieven die het makkelijker maken voor mensen om duurzame keuzes te maken voorgoed hun deuren moeten sluiten.
Verder lezen over duurzame mode?
- Hoe je de impact van je kleding op het milieu kunt reduceren
- Tweedehands kleding kopen? Hier moet je op letten volgens een expert
- 5 duurzame kledingmerken van Nederlandse bodem