Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum | LinkedIn Mind 30 mei 2020

Calm the f*ck down en andere lessen van Sarah Knight

Als je een béétje bekend bent in de zelfhulpboeken-wereld, dan ken je vast wel de bestsellers Get Your Sh*t Together en The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck. Zoals we van Marie Kondo hebben geleerd hoe we ons huis moeten opruimen, leerden we van Sarah Knight hoe we ons leven op de rit krijgen en hoe we ons minder druk kunnen maken om dingen die we eigenlijk niet belangrijk willen vinden. Nu heeft deze anti-goeroe onlangs een nieuw boek uitgebracht, namelijk Calm the f*ck down.

Maak je je altijd veel te druk? Houden ‘wat als’-gedachten je ‘s nachts wakker? Laat je onverwachte moeilijkheden je dag verpesten?

In Sarah Knight’s nieuwste boek maak je kennis met de NoWorries-methode en helpt ze jouw angsten te temmen en de controle over je leven terug te pakken.

Doe ‘es even rustig!

De titel kan nog wat weerstand oproepen. Iedereen weet dat het eerste van de lijst Onzinnige-dingen-om-tegen-iemand-met-angst-te-zeggen “Calm the fuck down” is. Sterker nog, als iemand dat tegen je zegt als je boos bent, kan je diegene wel vermoorden. Maar rustig worden is wél de eerste stap naar de oplossing.

Ook lezen: Waarom angsten niet altijd te relativeren zijn (en hoe je er dan toch mee omgaat)

In het boek geeft Sarah op een grappige en praktische manier tips, trucs en technieken die je helpen om met sh*t om te gaan, zodat je door kunt naar het oplossen van de problemen die je angst hebben doen ontstaan.

Of je nu last hebt van een serieuze angsstoornis of alleen tijdelijk last hebt van angst – om wat voor reden dan ook, Calm the f*ck down geeft je calamiteitsmanagementtools voor stressvolle tijden.

Erken het probleem

Bottomline is: we maken allemaal sh*t in ons leven mee. Daar komen we echt niet onderuit. Maar je wilt toch niet die fliptrut zijn, die constant in crisismodus zit? Die alsmaar loopt te stressen en te zeiken over wat er allemaal kut is in haar leven? Dan verspil je een hoop tijd, energie, geld en als je niet oppast ook nog goodwill bij anderen, als je er constant over gaat jammeren.

De eerste stap is om het probleem te erkennen en je reactie te beteugelen. Zoals Marie Kondo je vraagt of je plezier hebt van je spullen voordat je ze weggooit, vraagt Sarah Knight je of je er controle over hebt?

Dat is de belangrijkste les: onderscheiden wat je onder controle kunt hebben, accepteer de dingen die je niet onder controle hebt en die shi*t loslaten.

Van ‘wat-als’ naar ‘en-wat-nu’

In plaats van je vooraf zorgen maken over ‘wat-als’ dit of dat, ga je kijken naar ‘en-wat-nu’. Vaak maken we ons namelijk zorgen over sh*t die nog helemaal niet is gebeurd.

Aan de hand van hilarische voorbeelden helpt Sarah je te bepalen of jouw zorgen wel terecht zijn en hoe je jezelf erop kunt voorbereiden eventuele schade te beperken, mochten de problemen zich daadwerkelijk voordoen.

Vervolgens ga je de dingen aanpakken, waar je wél invloed op kunt uitoefenen. Dat doe je door de balans op te maken, je realistische ideale resultaat te bepalen, prioriteiten te stellen en plannen uit te voeren.

Soorten sh*t

Je hebt relatief pijnloze sh*t, zoals ‘mijn haar is slecht geknipt’, ‘de printer is stuk’ of ‘ik was dronken op een borrel en… de rest weet ik niet meer’. Maar je hebt ook hardnekkige shi*t, zoals ‘mijn auto is weggesleept’, ‘ik ben gezakt voor mijn examen’ of ‘mijn beste vriend(in) is boos op me. En zelfs echt zware sh*t, zoals ‘ik ben overvallen’, ‘ik lig in scheiding’ of ‘mijn partner/moeder/zoon/hond is dood’.

Het is verstandig om elk soort sh*t rationeel in plaats van emotioneel te benaderen en pragmatische te kijken naar de opties. Zo kan je volgens Sarah in een kalmere en productievere versie van jezelf veranderen, als je in de sh*t komt. Want dat gaat zéker gebeuren. Er zal al dan niet voorspelbare sh*t toeslaan die je elke keer je dag, maand of leven overhoop kan gooien.

Probeer te realiseren dat de meeste sh*t die je overkomt, geen reden is om heel hard te flippen. Het levert namelijk niks op. Kijk naar wat je eraan kunt doen en hoe je ermee om kunt gaan.

Meer zelfhulp-tips?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Calm the f*ck down en andere lessen van Sarah Knight
Sluiten