Redactie
Redactie Psychology 2 jun 2019

Het advies dat ik mezelf had willen geven vóór mijn burn-out

Er wordt gezegd wijsheid komt met de jaren. Of komt het met name nadat we een aantal goede tegenslagen hebben gehad? Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een tegenslag zoals een burn-out je juist verder helpt en een krachtige tool is om komen naar jouw droomleven.

Soms heb je dus een duwtje in je rug nodig, of gewoon een keiharde trap (die tegenslag) die wel eens heel positief kan uitpakken.

Reserveer tijd voor jezelf

De boodschappen halen of het huis schoonmaken, valt niet onder tijd voor jezelf. Tijd voor jezelf, is zijn in het moment. Een wandeling in de natuur, een boek lezen, mediteren of een bodyscan om te voelen waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Door vaker in te tunen, rust te pakken en hetgeen te doen waar jij blij van wordt, zorg je ervoor dat je je batterij oplaadt.

Lichamelijk en geestelijk opgebrand zijn heeft niet zoveel te maken met teveel dingen doen, het gaat er met name om dat je te weinig dingen doet die jou energie oplevert. Blok tijd in je agenda, en maak de afspraak met jezelf net zo belangrijk als iedere andere afspraak.

Kies je eigen pad

Iedereen lijkt alles altijd zo goed voor je te weten, wat goed is voor je carrière, wat voor persoon er goed bij je past of waar we het beste een huis kunnen kopen. Al die goedbedoelde adviezen dienen jou niet, er is namelijk maar één persoon die weet hoe jij gelukkig bent en welke keuzes je daarvoor moet maken, en diegene dat ben jij. Zeg nee tegen een mooie (werk)aanbieding die niet jouw keuze is, bedank voor het compliment en sla het aanbod af. Stel je ouders teleur door niet te gaan voor de carrière die zij voor ogen hadden en ga voor de carrière die jou gelukkig maakt.

Lees ook: Wat bepaalt je werkgeluk? En wanneer is het tijd voor een nieuwe baan? Een gelukspsycholoog legt uit

Luister naar je lichaam

Je lichaam weet zoveel meer dan je denkt. Dat aanvoelen is een ware kunst, zeker als je al een tijdje niet meer in contact staat met je lichaam. Je intuïtie vertelt je nagenoeg altijd waar je volmondig ‘ja’ tegen kunt zeggen en wat je beter kunt afslaan. Je intuïtie voelen is één ding, maar ernaar handelen is een tweede. Zorg ervoor dat je in contact komt met je lichaam, train het aanvoelen van je intuïtie (door visualisatie oefeningen), ga ermee oefenen en maak nieuwe keuzes. Door te oefenen ga je vanzelf merken dat dat de beste keuzes zijn en wordt het ernaar handelen steeds makkelijker.

Alles is al perfect

Altijd streven naar meer, groter en beter. We stellen onszelf doelen en op het moment dat we die  bereikt hebben, hebben we alweer nieuwe geformuleerd. We vergeten de weg naar die doelen toe en we vergeten ook dat alles, ook zonder het behalen van dat doel, al goed is. Het hoeft niet altijd meer, groter, beter. We hebben al zoveel, we hebben eigenlijk alles al. Sta eens stil bij alles wat je al hebt en wat je écht nodig hebt.   

Lees ook: Perfectionisten opgelet: 5 tips tegen perfectionisme

Geloof niet dat het perfecte Insta life bestaat

Ben je jezelf vaak aan het vergelijken met alle perfecte plaatsjes op het sociale net? Knoop dit dan goed in je oren: het zijn momentopnames, er zit een filter overheen, de combinatie mooie plaatjes van verschillende mensen zijn niet een weerspiegeling van hoe jouw leven eruit zou moeten zien. Er is geen outfit, reis of maaltijd die voor jouw geluk zorgen. Geluk komt van binnenuit en dat start met een flinke dosis self love.

Niets moet en alles kan

Hoe vaak gebruik jij het woord ‘moeten’? Van wie moet je dat en waarom? We moeten elke dag naar werk, ook met tegenzin. Besef eens dat dat niet moet. Je kunt van werk veranderen, je kunt je eigen onderneming starten, alles kan, als jij daarvoor kiest, als jij daar energie aan besteedt. Ga eens denken wat je zou doen als geld en tijd geen rol zouden spelen. Wees creatief en creëer dat leven waar je tot nu toe alleen van durfde te dromen.

Het spijtige van dit alles is dat ik bovenstaande 3 jaar geleden waarschijnlijk niet zo serieus had genomen. Ik had namelijk nooit bedacht dat ik een burn-out zou kunnen krijgen, daar was ik immers veel te sterk en zelfverzekerd voor. Niets is minder waar. 1 op de 7 medewerkers heeft burn-out klachten. De kans dat jij dat bent is dus aanwezig. Ik hoop daarom dat jij deze tips ter harte neemt, take care of your selfie!

Dit artikel is geschreven door Anouk Schaap. Zij richtte begin van dit jaar Take Care of Your Selfie op: een movement die inspireert om goed voor jezelf te zorgen op het gebied van mind, body en soul. Als jij goed voor jezelf zorgt wordt alles om je heen beter. Als jij verandert, verandert alles om je heen. Volg de Take Care of Your Selfie workshop iedere twee weken bij De Bewustzijn School in Amsterdam.   

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ gratis kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Het advies dat ik mezelf had willen geven vóór mijn burn-out
Sluiten