7 manieren om je bullet journal te gebruiken voor emotionele groei

Maaike Kooijman 19 apr 2018 Mind

De bullet journal is begonnen als een manier voor ‘rapid logging’, een soort zelfgemaakte agenda voor meer productiviteit. Maar net als bij elke andere manier van journalling, kun je 'm zo inrichten als je zelf wilt. Veel mensen maken daarom ook hele habit trackers en doelenlijstjes. Op deze 7 manieren kun je je bullet journal ook gebruiken voor emotionele groei.

Houd een mood tracker bij

Elke dag voel je zo veel verschillende emoties, dat je aan het einde van de week of maand vaak een enorm vertekend beeld hebt. Was je op 31 maart nogal chagrijnig, dan ben je waarschijnlijk vergeten of kun je je vast niet meer voorstellen dat je op 1 maart heel blij was.

Een leuke manier om bij te houden hoe je je nou écht voelt, is door een mood tracker te maken. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door elke dag een kleur te geven en dat in een leuk plaatje te zetten. Maar als je wat minder creatief bent, kun je natuurlijk ook gewoon elke dag je humeur een cijfer geven en daar een grafiek van maken. Achteraf kun je je mood tracker dan analyseren en bijvoorbeeld kijken of er patronen te herkennen zijn, en of die dan weer te linken zijn aan gebeurtenissen of veranderingen in je leven.

Een bericht dat is gedeeld door @marlenes_bujo op

Schrijf geen doelen op, maar overwinningen

Natuurlijk kan het heel motiverend zijn om doelen op te schrijven. Maar als je eenmaal begint aan zo’n lijstje voor de week of maand, word je vaak wat ambitieus – en je lijstje dus te lang. Als je achteraf dan ziet dat je je doelen niet hebt behaald, is dat niet per se goed voor je zelfvertrouwen. Houd daarom eens de positieve dingen bij, bijvoorbeeld dingen waar je trots op bent.

Een bericht gedeeld door Sarah (@bujopixiee) op

Maak een habit tracker

Het gevaar van een habit tracker is dat je toch heel veel doelen gaat opschrijven, en jezelf bijvoorbeeld verplicht om een veel te vol avontritueel te doen. Maar je kunt wel zo’n tracker maken met een aantal dingen erin die goed zijn voor emotionele groei. Denk bijvoorbeeld aan wandelen in de natuur, genoeg slapen (ja, dat is belangrijk) of tijd nemen voor reflectie.

Een bericht gedeeld door Jae (@jaejalan) op

Maak een gratitude list

We schreven al talloze keren over het belang van dankbaarheid, dus dat zullen we niet meer doen. Maar het is wel handig als je je dankbaarheidsboekje niet meer apart hoeft te hebben, maar gewoon af en toe een lijstje kunt implementeren in je bullet journal. Dat kan per dag, maar ook per week of maand.

Een bericht gedeeld door Little Pups Bujo (@littlepupsbujo) op

Doe een challenge

Deze tip heeft niet eens per se te maken met je bullet journal, maar journalling en challenges gaan wel vaak samen, bijvoorbeeld omdat je je voortgang bij kunt houden op papier. Op Instagram vind je onder de hashtag #bulletjournalchallenge dan ook ontzettend veel challenges, zoals de self love challenge en de anxiety challenge.

Een bericht gedeeld door leavealittlesparkle.e (@leavealittlesparkle.e) op

Maak aantekeningen over therapie

Ben je in therapie? Dan kan het helpen om na elke sessie op te schrijven hoe het ging, of je nieuwe inzichten hebt gekregen en of je nieuwe voornemens hebt. Daarnaast kun je eventueel elke dag bijhouden hoe je je voelt; als je in een emotioneel heftige periode zit, is een mood tracker daarvoor soms lang niet uitgebreid genoeg.

Een bericht gedeeld door • Patrizia • (@lifeinabujo) op

Houd ruimte vrij voor dump-pagina’s

Je kunt de spreads die je al hebt al zo leuk mogelijk maken, maar voor je emotionele gezondheid is het soms goed om even een moment te nemen om je gedachten te dumpen. Dat kan in de vorm van lijstjes, in dagboekstijl of simpelweg door je gedachten op een rijtje te zetten terwijl je wat doodelt. Houd dus ook ruimte vrij voor zulke dumpmomenten en creatieve bezigheidstherapie.

Een bericht gedeeld door PlannerJournal (@plannerjournal_) op

 

Reageer op artikel:
7 manieren om je bullet journal te gebruiken voor emotionele groei
Sluiten