Wat kou met je lichaam doet (en hoe je terug vecht)

Het koude weer brengt een aantal risico’s met zich mee, met name voor ouderen

De dagen worden steeds korter en de temperatuur daalt, waardoor de weergerelateerde problemen de kop opsteken. Snottebellen, vervelende kuchjes en een droge huid zijn een paar van onze winter struggles. Wil je goed voorbereid zijn? We leggen uit wat kou met je lichaam doet en wat je kunt doen om je ertegen te weren.

Het immuunsysteem

In de wintermaanden brengen we meer tijd door in overdekte ruimtes dan in de buitenlucht. Logisch, buiten is het koud. Maar doordat we nauw in contact zijn met anderen (denk aan winkels, restaurants, bioscopen en je eigen huis), kunnen we elkaar ook eerder aansteken. Een verkoudheid of griepje kan makkelijk worden verspreid.

Wat je kunt doen: was je handen regelmatig met water en zeep, of gebruik ontsmettingsmiddel om bacteriën tegen te gaan. Als je moet hoesten of niezen, doe dit dan niet met je handen voor je mond, maar hoest of nies in de holte van je elleboog.

Het hart

Koud weer kan gevaarlijk zijn voor het hart. Waarom? Koud weer fungeert als een vasoconstrictor, wat betekent dat het de bloedvaten vernauwt. En dit verhoogt het risico op een hartaanval.

Wat je kunt doen: kleed je warm aan als je naar buiten gaat. Doe je dit niet, dan verlies je meer warmte dan je lichaam produceert, en krijg je het koud. Dus trek een warme jas aan, zet een muts op je hoofd en draag handschoenen. Kijk uit met activiteiten die veel inspanning vergen en hierdoor stressvol kunnen zijn voor het hart.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

De luchtwegen

Koude en vochtige lucht kan de luchtwegen irriteren. Hoe kouder de lucht, hoe meer de irritatie van bronchiën, slijmvlies en bloedvaten toeneemt. Sport je in de winter buiten en heb je pijn bij het ademhalen, dan is er sprake van een lichte vorm van ontstekingsirritatie.

Wat je kunt doen: een sjaal voor het gezicht kan de luchtwegen beschermen en je kunt proberen zoveel mogelijk door je neus te ademen. Sport je regelmatig buiten, dan kun je overwegen om een speciaal mondstuk aan te schaffen, dat de ingeademde lucht opwarmt. De ‘lungplus’ regelt bij het inademen de vochtigheid en temperatuur van de buitenlucht.

De huid

De droge winterlucht kan ervoor zorgen dat de vocht uit je huid verdwijnt. En als het ook nog eens gaat waaien dan wordt het vocht uit de huid nog sneller dan normaal geabsorbeerd.

Wat je kunt doen: douche in lauwwarm water, geen heet water. En gebruik een vocht inbrengende crème op basis van plantaardige oliën. Als je een crème gebruikt of bodylotion met minerale olie als basis, dan gaat je huid daar steeds meer van vragen.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Lichaamstemperatuur

Is de temperatuur buiten echt ver onder het vriespunt, dan is het belangrijk om je lichaamstemperatuur in de gaten te houden. Vooral ouderen lopen het risico op onderkoeling, waarbij de interne temperatuur van het lichaam te laag wordt.

Wat je kunt doen: wees je bewust van de signalen die je lichaam geeft als het niet goed tegen de kou kan, zoals een stijve nek, armen en benen.

Mentale gesteldheid

In de winter is het niet alleen koud, maar ook donker. En door de verminderde hoeveelheid daglicht kunnen we minder vitamine D van de zon opnemen. Een winterdipje ligt hierdoor op de loer.

Wat je kunt doen: voor je fysieke en geestelijke gesteldheid is het belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Krijg je maar weinig zonlicht op je snoet, dan is het verstandig om voedingssupplementen met extra vitamine D te slikken tijdens de koude wintermaanden.

Meer lezen?

Zeven tips voor een betere weerstand tijdens de herfst en winter.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.