Blue Monday: het is een signaal voor ontspanning volgens een expert

Redactie 21 jan 2019 Mind

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Blue Monday. De ‘meest deprimerende’ dag van het jaar. Blue Monday valt meestal op de derde maandag van januari, dit jaar is dat de 21e. Waarom hebben we daar eigenlijk last van?

Emotietherapeute Barbara Kok zocht het uit.

Waar komt Blue Monday vandaan?

De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht in 2005 een volgens hem verantwoorde wetenschappelijke formule. Daaruit bleek dat de meeste mensen zich neerslachtig voelen op maandag in de derde week van januari. Dit zou komen door goede voornemens die zijn mislukt of vakanties die nog ver weg lijken. De dagen zijn nog donker en maandag is uiteraard de eerste dag van de werkweek voor de meeste mensen, wat vaker leidt tot spanning.

Feeling blue

De term ‘Blue Monday’ is afgeleid van het Engelse begrip ‘feeling blue’: neerslachtig, somber, down, depri. De kleur blauw had vroeger in de zeilscheepvaart met rouw te maken. Als een schip zijn kapitein of officier verloor, dan werd er door de bemanning een blauwe band geverfd rondom het schip. Dit teken liet bij thuiskomst meteen zien dat men de ‘blues’ had en dus in rouw was.

Zo overwin je de blue monday blues

Tegenwoordig zijn er in het dagelijks leven meerdere redenen om ons down en neerslachtig te voelen. Drukte op het werk kan hier aan bijdragen, de beleving van deze werkdruk is tegenwoordig voor veel mensen de aanleiding tot een burn-out. Op Blue Monday wordt de spanning versterkt voor mensen die sowieso al op de laatste restjes van hun energie leven. Ze voelen zich vermoeid en soms zelfs neerslachtig. Toch persen zij nog het laatste beetje energie uit hun lichaam.

Altijd gespannen

Een beetje acute stress kunnen wij best aan. Geen rust in de avonden of weekenden leidt helaas tot chronische stress. De hypofyse zendt daardoor continue prikkels naar de bijnieren om meer adrenaline aan te maken. De bijnieren kunnen de voortdurende signalen op een bepaald moment niet meer aan en raken uitgeput. Het lichaam voelt extreem moe waardoor we vervolgens teveel negatieve, soms zelfs depressieve buien ervaren. Dit is niet een klinische depressie, maar het voelt wel vaak heel zwaar en uitzichtloos.

Signaal voor ontspanning

Blue Monday zou niet zo negatief hoeven worden gezien; meer als een signaal dat je komend jaar meer rust mag nemen. Denk hierbij aan: minder op je smartphone en meer ontspanning in het weekend. Ga niet ieder weekend uit maar neem ook de tijd en rust voor jezelf. Blijf onder de mensen, neem dagelijks een moment voor jezelf, blijf in beweging, slaap voldoende en eet gezond. Tot slot: blijf vooral leuke dingen doen! Doe wat jou blij maakt.

Denk jij dat je misschien een burn-out hebt? Of voel je je neerslachtig? Je kan hier een test doen.

Emotietherapeute Barbara Kok is een expert op het gebied van (het voorkomen van) burn-outs en wil graag haar kennis delen. Daarom schrijft ze graag over emoties, mindfulness en soortgelijke onderwerpen én is zij directeur van de Burn Out Poli.

Tips om een burn-out te voorkomen?

Reageer op artikel:
Blue Monday: het is een signaal voor ontspanning volgens een expert
Sluiten