Zo streed ijsmerk Ben & Jerry’s voor legalisatie van het homohuwelijk in Australië

Zouden bedrijven vaker op deze manier van zich moeten laten horen?

Er zijn ook ludieke manieren om op te komen voor je idealen, bewijst ijsmerk Ben & Jerry’s. Omdat Australië weigert het homohuwelijk in te voeren, was het in alle filialen verboden om twee bolletjes ijs van dezelfde smaak te combineren.

Ben & Jerry’s kennen we natuurlijk allemaal als onze twee beste vrienden in tijden van hongerklop. Wat minder bekend is, is hoe sociaal geëngageerd het Amerikaanse bedrijf is. De ijsmakers uit Vermont zijn nooit bang geweest zich te mengen in maatschappelijke discussies.

Zo liet het bedrijf eind vorig jaar in een officieel statement weten achter de Black Lives Matter-movement te staan. Afgelopen maart riep CEO Jostein Solheim nog alle Ben & Jerry’s-liefhebbers op zich uit te spreken tegen de ‘moslimban’ van Donald Trump. En nadat het homohuwelijk in 2015 in de Verenigde Staten eindelijk gelegaliseerd werd, veranderden ze de naam van hun befaamde ‘Chocolate Chip Cookie Dough’ in het tijdelijke ‘I Dough, I Dough’.

Wie neemt er überhaupt twee bolletjes in dezelfde smaak?

Twee weken geleden liet het ijsbedrijf weer van zich horen middels een ludieke protestactie. Tot en met 9 juni was het in de 26 Australische filialen van Ben & Jerry’s namelijk onmogelijk twee bolletjes in dezelfde smaak te bestellen. Zo wilde het bedrijf de campagne voor gelijke rechten onder de aandacht brengen.

De actie lijkt in eerste instantie een beetje knullig (wie neemt er überhaupt twee bolletjes in dezelfde smaak?). Wanneer een bedrijf zich inzet voor de goede zaak, is er bovendien altijd een grote groep mensen die zich afvraagt of dit idealisme misschien niet alleen de zaak, maar ook de omzet van het bedrijf ten goede komt. Gezien Ben & Jerry’s al een lange geschiedenis heeft als het om activisme aankomt, wordt de actie geloofwaardiger. Maar de vraag blijft, waar eindigt een protestactie en begint een publiciteitsstunt?

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Toch klinkt er vooral lof. De actie zet namelijk een issue op de kaart die langzaam in de vergetelheid aan het raken was. Australiërs zijn allerminst een rigide volk. 72 procent van de mensen daar is voorstander van het homohuwelijk. Toch weigerde de senaat afgelopen november om daar een nationale stem over uit te brengen omdat het parlement prima in staat zou zijn die beslissing zelf te kunnen maken. Alleen… moeten ze dat nog steeds doen. Men hoorde weinig meer over hoe het stond met die legalisatie. Door te weigeren twee dezelfde smaken ijs te serveren, stond het onderwerp opeens weer in de krant.

In elk filiaal stond bovendien een regenboogkleurige brievenbus waar klanten een brief achter konden laten voor de lokale vertegenwoordigers van het parlement. Alle ingestuurde brieven worden afgeleverd bij het Australische parlement.

Nu maar hopen dat er ook echt iets mee gedaan wordt.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.