Joanne Wienen
Joanne Wienen Better World 15 jun 2017

Zo streed ijsmerk Ben & Jerry’s voor legalisatie van het homohuwelijk in Australië

Er zijn ook ludieke manieren om op te komen voor je idealen, bewijst ijsmerk Ben & Jerry’s. Omdat Australië weigert het homohuwelijk in te voeren, was het in alle filialen verboden om twee bolletjes ijs van dezelfde smaak te combineren.
Er zijn ook ludieke manieren om op te komen voor je idealen, bewijst ijsmerk Ben & Jerry’s. Omdat Australië weigert het homohuwelijk in te voeren, was het in alle filialen verboden om twee bolletjes ijs van dezelfde smaak te combineren.

Ben & Jerry’s kennen we natuurlijk allemaal als onze twee beste vrienden in tijden van hongerklop. Wat minder bekend is, is hoe sociaal geëngageerd het Amerikaanse bedrijf is. De ijsmakers uit Vermont zijn nooit bang geweest zich te mengen in maatschappelijke discussies.

Activisten Ben & Jerry’s

Zo liet het bedrijf eind vorig jaar in een officieel statement weten achter de Black Lives Matter-movement te staan. Afgelopen maart riep CEO Jostein Solheim nog alle Ben & Jerry’s-liefhebbers op zich uit te spreken tegen de ‘moslimban’ van Donald Trump. En nadat het homohuwelijk in 2015 in de Verenigde Staten eindelijk gelegaliseerd werd, veranderden ze de naam van hun befaamde ‘Chocolate Chip Cookie Dough’ in het tijdelijke ‘I Dough, I Dough’.

Waarom iedereen zou moeten opvoeden zoals homoseksuele ouders

Twee weken geleden liet het ijsbedrijf weer van zich horen middels een ludieke protestactie. Tot en met 9 juni was het in de 26 Australische filialen van Ben & Jerry’s namelijk onmogelijk twee bolletjes in dezelfde smaak te bestellen. Zo wilde het bedrijf de campagne voor gelijke rechten onder de aandacht brengen.

De actie lijkt in eerste instantie een beetje knullig (wie neemt er überhaupt twee bolletjes in dezelfde smaak?). Wanneer een bedrijf zich inzet voor de goede zaak, is er bovendien altijd een grote groep mensen die zich afvraagt of dit idealisme misschien niet alleen de zaak, maar ook de omzet van het bedrijf ten goede komt. Gezien Ben & Jerry’s al een lange geschiedenis heeft als het om activisme aankomt, wordt de actie geloofwaardiger. Maar de vraag blijft, waar eindigt een protestactie en begint een publiciteitsstunt?

Homohuwelijk op de kaart

Toch klinkt er vooral lof. De actie zet namelijk een issue op de kaart die langzaam in de vergetelheid aan het raken was. Australiërs zijn allerminst een rigide volk. 72 procent van de mensen daar is voorstander van het homohuwelijk. Toch weigerde de senaat afgelopen november om daar een nationale stem over uit te brengen omdat het parlement prima in staat zou zijn die beslissing zelf te kunnen maken. Alleen… moeten ze dat nog steeds doen. Men hoorde weinig meer over hoe het stond met die legalisatie. Door te weigeren twee dezelfde smaken ijs te serveren, stond het onderwerp opeens weer in de krant.

De seksualiteitschaal: de zin en onzin van de Kinsey schaal

In elk filiaal stond bovendien een regenboogkleurige brievenbus waar klanten een brief achter konden laten voor de lokale vertegenwoordigers van het parlement. Alle ingestuurde brieven worden afgeleverd bij het Australische parlement.

Nu maar hopen dat er ook echt iets mee gedaan wordt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Zo streed ijsmerk Ben & Jerry’s voor legalisatie van het homohuwelijk in Australië
Sluiten