Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Care 8 aug 2019

Een bad nemen voor een betere nachtrust? Dit is de beste tijd, aldus de wetenschap

Een bad nemen is niet alleen een heerlijke en een wellicht ietwat stereotypische zelfliefde-methode, het is ook een goede manier om beter is slaap te vallen. Althans, als je dat op het juiste tijdstip doet. Biomedische wetenschappers van de Universiteit van Texas hebben namelijk ontdekt wat de beste tijd is om een bad te nemen voor een betere nachtrust.

Wie nu denkt, “klinkt als natte vingerwerk,” zal het verbazen dat er héél veel onderzoek is gedaan naar dit onderwerp. In dit specifieke paper is er daarom gekeken naar duizenden onderzoeken die de link tussen een kwalitatieve slaap en badderen, douchen (koud of warm) of passieve lichaamsverwarming gebaseerd op water onderzoeken.

Een bad nemen voor een betere nachtrust

“Echter betekenen veel onderzoeken, óók veel verschillende antwoorden,” vertelt de biomedische wetenschapper, Shahab Haghayegh, die al deze onderzoeken bestudeerden voor zijn PHD. Zijn oplossing? Alle data combineren en die met een frisse blik bekijken. Zo gezegd zo gedaan. De resultaten van zo’n 5322 (!) onderzoeken werden erbij gehaald en bestudeerd met een meta-analyse tool om de consistentie te beoordelen.

Lees ook: We mochten een slaapexpert (en neurofysioloog) het hemd van het lijf vragen

Wat bleek? De optimale temperatuur van badwater, wanneer je een betere nachtrust wilt bereiken, is tussen de 40 en 42.8 graden. De temperatuur zorgt namelijk voor een betere slaapkwaliteit. Best heet dus. Wil je sneller in slaap vallen, zorg dan dat je een bad neemt tussen de 1 en 2 uur voor bedtijd. Dat kan het proces van in slaap vallen versnellen met zo’n 10 minuten.

Je biologische ritme en temperatuur: hoe zit dat?

Door een bad te nemen stimuleer je dus je temperatuur én je slaap. Hoe zit dat? De (kern)temperatuur van ons lichaam en slaap worden allebei geregeld door de ‘circadiane klok‘ (ofwel het slaap-waakritme) in de hypothalamus van de hersenen. Het stuurt de 24-uurspatronen van veel biologische processen aan, zoals de slaap en waakzaamheid.

Lees ook: 4 slaaprituelen die écht werken

Je lichaam verandert gedurende de dag vanzelf van temperatuur, eind van de dag iets warmer dan ‘s avonds wanneer je slaapt. De temperatuurcyclus van je lichaam leidt jouw slaapcyclus en is essentieel bij het in slaap vallen en de kwaliteit van de slaap. Dat proces kan je dus een handje helpen door je lichaamstemperatuur te beïnvloeden op de juiste tijd.

Je lichaam laten afkoelen

Een warm bad of een douche stimuleert het thermoregulatiesysteem van het lichaam, waardoor de bloedcirculatie toeneemt. Ook richting je handen en voeten. Dat zorgt ervoor dat de warmte het lichaam ook weer kan verlaten.

Lees ook: Douche jij ’s ochtends, ’s avonds of allebei? De beste tijd om te douchen: dit zegt science

Als je een bad neemt op het juiste biologische moment van de dag (zo’n 90 minuten voor het slapengaan), wordt je biologische ritme bevorderd en val je niet alleen sneller in slaap, de kwaliteit van de nacht rust wordt ook nog eens beter.

Je weet wel wat je nu vanavond te doen staat!

Luister nu ook naar Bedrock

Bestaat ware liefde? Is het huwelijk niet achterhaald? Is een open relatie helemaal van nu? En is polyamorie een duur woord voor vreemdgaan? In de nieuwste Bedrock Talks interviewen Rosa en Lisanne seksuologe en relatietherapeut Nynke Nijman over de vrije liefde.

Spoiler: Walt Disney en Hollywood laten ons niet bepaald een weerspiegeling van werkelijke relaties en seks zien. Maar, wat moeten we dan wél geloven? Je hoort het in de vierde aflevering van Bedrock Talks!

Tip: Luister de nieuwe aflevering aan het begin van elke volgende maand en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts! Leuk als ons laat weten wat je ervan vond in de reviews!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Een bad nemen voor een betere nachtrust? Dit is de beste tijd, aldus de wetenschap
Sluiten