Artificial intelligence: is dat een goed idee op scholen of juist niet?

Educatie heeft een haat-liefdeverhouding met technologie. Aan de ene kant is het ontzettend irritant als leerlingen alleen maar afgeleid zijn door Facebook en Snapchat, aan de andere kant biedt Artificial Intelligence (AI) heel veel mogelijkheden om de leerweg van leerlingen zoveel mogelijk te optimaliseren.

Er zijn de afgelopen jaren flink wat ontwikkelingen geweest op het gebied van AI, en het neemt langzaam heel wat aspecten in ons leven over. Er zijn inmiddels auto’s die zichzelf besturen, we spreken met online chatbots die klantenservice verlenen en gebruiken Siri voor van alles.

Toch loopt de onderwijswereld nog heel erg achter op dat gebied, zegt Vivienne Ming tegen OZY. Zij is gespecialiseerd in AI-aangedreven software die de leergewoontes en sociale interacties van kinderen bestudeert. Zo kan ze bijvoorbeeld voorspellen wat voor cijfers leerlingen zullen krijgen, maar ook hoeveel geld ze zullen gaan verdienen.

Veel mogelijkheden

Aan de ene kant biedt AI heel veel mogelijkheden voor een optimalisering van het onderwijs. Zo is het mogelijk om ieder kind in een klas afzonderlijk te monitoren; in plaats van dat ze een toets moeten maken, kan dan gewoon door middel van technologie worden bijgehouden of en hoe ze zich hebben ontwikkeld.

Ook wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om software te ontwikkelen die de uitdrukking van emoties herkent, zodat precies kan worden bepaald wanneer een leraar zou moeten ingrijpen als leerlingen met een opdracht bezig zijn.

Hoe komt het dan dat veel van zulke dingen die in een lab prima werken, toch niet zo prima blijken te zijn op echte scholen? Zo is er nog niet zo lang geleden een technologie ontwikkeld die kan begrijpen welke fouten leerlingen maken, en daar meteen op kon inspelen. Toch was dat in de praktijk minder succesvol.

Dit vind je vast ook interessant: Wat gebeurt er als robots ons werk overnemen?

Verkeerde integratie

Meestal gaat het mis bij de integratie van AI, zegt Ming. In plaats van dat we technologie een aanvulling op het reguliere onderwijs maken, zetten we kinderen urenlang achter een computer zonder tussenkomst van een docent. Veel mensen zijn dan ook bang dat het unieke van kinderen niet wordt ingezien als de menselijke band verloren gaat. AI begrijpt de verschillen tussen mensen nog niet, en daardoor zorgen veel toepassing juist voor meer ongelijkheid binnen klassen, in plaats van minder.

Toch zijn er nog veel onontdekte mogelijkheden, zegt Ming. Over niet al te lange tijd zal AI minder draaien om het laten begrijpen van cursusmateriaal, en meer over mentale ontwikkeling. Uiteindelijk draait leren net zoveel over het leren begrijpen van je emoties en je relatie met de wereld, over je eigen gedachten, als over daadwerkelijke feiten. Motivatie, creativiteit en metacognitie zijn de dingen die je nodig hebt in je leven, niet het jaartal waarin Willem van Oranje werd vermoord. Artificial Intelligence wordt daardoor samengebracht met natuurlijke intelligentie, en dat zal de komende jaren veel meer naar voren komen.

Reageer op artikel:
Artificial intelligence: is dat een goed idee op scholen of juist niet?
Sluiten