Anna Speller is bevallen: sporten tijdens de zwangerschap werpt zijn vruchten af

Het gaat goed met dochtertje Maeve

Inmiddels is Anna Speller bevallen van haar dochter Maeve. Wij spraken haar over haar herstel en hoe ze zich nu voelt. Heeft sporten tijdens de zwangerschap geholpen?

Hoe gaat het met jou? En met je dochter?

“Goed! Maeve krijgt een beetje een karaktertje, zo grappig om te zien. Met mij gaat het ook goed, ik heb ontzettend veel geluk, ik herstel snel. Ik had mij voorbereid op het ergste -je hoort zulke horrorverhalen af en toe- maar het gaat allemaal heel snel.”

Hoe ging de bevalling?

“Ik vond het wel écht pittig. Vooral omdat het heel erg lang duurde. Ik was al twee weken overtijd en eenmaal in het ziekenhuis bleek dat de baby nog niet zo ver was ingedaald. In het begin lukte het nog om elke wee op te vangen, maar na een paar uur was ik zo moe. De weeën begonnen om half 12 ’s middags, maar om 4 uur ’s nachts had ik pas genoeg ontsluiting om te gaan bevallen. Dan begint het persen pas. Het klinkt heel gek, maar ik dacht meteen: dit is waar je voor hebt getraind. Knop om en gaan, net als met het sporten. Je kan altijd verder dan je denkt. Achteraf zeiden de verpleegsters dat ze onder de indruk waren van mijn doorzettingsvermogen. De baby was er uiteindelijk binnen een uur.”

En mocht je meteen naar huis?

“Nee, we mochten eigenlijk meteen naar huis. Heel raar om dan het ziekenhuis uit te lopen. Je gaat met je baby, volle Maxicosi, naar huis. Zo bizar. Opeens zijn we met zijn drieën.”

En nu? Slapeloze nachten?

“Ik moet zeggen, ik vind het meevallen. Wij hadden ons voorbereid op het ergste. Maar Maeve is heel relaxt, de eerste week sliep ze af en toe vier uur door. Nu wordt het iets minder, zo rond de drie uur. Het is even zoeken, je moet elkaar even leren kennen. Ik voelde mij in het begin zo goed, dat ik geen rust nam. Al die adrenaline die door je lijft gaat. Daar kreeg ik snel genoeg voor op mijn donder. Opeens komt de klap en voel je hoe moe je eigenlijk bent. Nu probeer ik mee te gaan in het ritme van Maeve. Dat dwingt mij om rustig aan te doen en te herstellen.”

Heb je het gevoel dat het sporten heeft geholpen bij een spoedig herstel?

“Ja, dat idee heb ik wel. Het gaat allemaal heel erg snel, zelfs de verloskundige was onder de indruk van hoe snel mijn lichaam aan het herstellen was. Ik kan natuurlijk niet honderd procent zeker zeggen dat dit door het sporten komt, maar zo voelt het wel. Ergens is het ook wel logisch. Zo’n bevalling is echt een marathon die je moet lopen. Als je daar getraind aan begint kom je er beter uit dan wanneer je niet gesport hebt van tevoren. Kijk, het is voor iedereen anders, als jij je maandenlang ziek voelt tijdens je zwangerschap, dan kun je daar bijna niet bij sporten. Maar voor mij heeft het goed gewerkt.”

Ben je van plan om het sporten weer snel op te pakken?

“Ik sta wel echt te trappelen om te beginnen. Maar, ik weet dat ik nu naar de artsen moet luisteren en zes weken moet wachten. Ik ben laatst voor het eerst even twee uurtjes alleen naar buiten geweest en op de weg terug van de supermarkt voel ik dan toch dat ik twee en een halve week geleden nog aan het bevallen was. Maar zodra het mag, ga ik weer langzaam opbouwen bij Klaever Health. Ik ben nu vooral enorm aan het genieten. Ik wil ook niet dat het de overhand krijgt, het gevoel dat ik meteen weer terug moet naar mijn lijf vóór de zwangerschap. Ik heb niet het doel om over twee maanden weer helemaal strak te zijn. Ik geef mijzelf een jaar. En daar bedoel ik niet alleen mee, ik moet over een jaar weer goed in mijn vel zitten, maar vooral ook mentaal. Daar gaat het mij om.”

Heb je al ideeën over hoe je dat wil gaan doen?

“Ik wil over een paar weken weer gaan trainen met Melisa bij Klaever Health en het dan langzaam opbouwen. Misschien in combinatie met Pilates of Barre. Voor mijn gevoel staat aan de ene kant Fajah Laurens, die een enorme bak commentaar over zich heen heeft gekregen omdat haar methodes veel te hardcore zouden zijn: zoveel trainen, zo weinig calorieën. Niet vol te houden als je ook nog een baan hebt.

Als reactie daarop kwamen vrouwen die zeiden: als je eenmaal bent bevallen dan verandert je lijf en daar moet je maar mee dealen. Daar zou ik graag een beetje tussen in zitten. Ik ben zelf ook nog een persoon, ondanks dat ik nu moeder ben, en ik wil ook goed voor mijzelf blijven zorgen. Zodat ik ook goed voor mijn dochter kan zorgen. Dat wordt mijn zoektocht: hoe combineer je werk en een gezin terwijl je ook goed voor jezelf blijft zorgen? Uiteindelijk wil ik het op mijn manier doen, een manier waar ik gelukkig van word.”

Wat raad je andere vrouwen aan om te doen die net bevallen zijn en weer willen beginnen met sporten?

“Ik denk dat je vooral moet opletten niet te veel te willen. Daarom zou ik aanraden om zelf te beginnen, alleen, zodat je niet in een klasje gaat meedoen met een tempo waar je nog niet aan toe bent. Dat is het fijne van één op één trainen, je kan je eigen tempo bepalen en er is iemand die op je let. Kijk, uiteindelijk moet je doen wat goed voelt voor jou, als dat sporten in een klasje is, lekker doen. Maar neem dan een les van je eigen niveau, met vrouwen die ook allemaal net zijn bevallen.”

Meer lezen

Tips van een personal trainer over sporten tijdens de zwangerschap.