Tijd om niet meer bang te zijn: een simpele oefening om angsten te overwinnen

Josephine Kay 25 nov 2017 Mind

Ik ga conflicten graag uit de weg. Het liefst wil ik dat iedereen door één deur kan en ik ben als de dood dat ik in een vervelende of oncomfortabele situatie terecht kom. Daarom pas ik me aan op elke situatie, stap ik bijna nooit uit mijn comfort zone en negeer ik mijn angsten. Zo zonde, want door je angsten niet onder ogen te zien, is er nauwelijks mogelijkheid tot groei.

Waar komen deze angsten vandaan? Ergens in je hoofd spelen je gedachten de hoofdrol. Want je bént je angsten natuurlijk niet. Het vervelende aan angsten is dat ze zich in allerlei vormen uiten. Zo ga je uitstelgedrag vertonen, projecteer je je angsten op anderen door gefrustreerd te reageren en rem je jezelf af en trek je jezelf terug.

We kijken onze angsten liever niet recht in de ogen, ook al hebben ze zoveel macht over ons. Het liefst denken we er niet eens aan en willen we ze niet erkennen. Precies dit gedrag is wat angst juist méér macht geeft. Hoe verander je dit? Is er een manier of een proces waarmee je angsten kunt overwinnen, om zo een gelukkiger leven te leiden?

Let’s be fearless

Schrijver Leo Babauta raadt aan om elke dag een moment te pakken om fearless te zijn.

Zit en observeer

Probeer zo’n drie tot vier minuten je angsten te aanschouwen. Herken dat je ze hebt, en kijk naar wat voor invloed ze op je lichaam hebben. Word je misselijk als je aan een angst denkt? Of juist verdrietig? Krijg je een knoop in je maag? Probeer ze zo lang mogelijk te aanschouwen. Mocht het echt te intens worden, kun je ervoor kiezen om ze weer even weg te stoppen.

Voel compassie voor jezelf

Je hebt stress of verdriet om iets. Make a wish dat er een einde aan dit verdriet of deze stress komt. Wens voor je eigen geluk en geef jezelf veel liefde.

Zie het beste in jezelf

Ga weer een minuut zitten en observeer al het goede in jezelf, onder de angst. Oefening baart kunst, maar op een gegeven moment leer je te zien hoe leuk je echt bent, onder al die onnodige angsten. Deze goedheid zit gewoon in je, maar je ziet het zelf misschien niet altijd.

In totaal ben je zo’n vijf minuten per dag bezig. Niet echt tijdrovend, toch? En dan pak je op zaterdag een pen en papier en schrijf je op waar je aan gedacht hebt, welke angsten je hebt aanschouwd én hoe je je dan voelt.

Als je dit regelmatig doet, en de tijd neemt om je angsten te erkennen, zal je merken dat je als mens groeit. Waarschijnlijk ga je ook bepaalde patronen herkennen. Lopen al je relaties bijvoorbeeld stuk en weet je niet precies waarom? Dan is er een grote kans dat dit met je angsten te maken heeft. Als je ze niet doorbreekt kom je elke keer weer in hetzelfde gedragspatroon terecht en blijven die relaties stuklopen.

Tijd om je angsten te overwinnen en je (slechte) patronen te doorbreken, dus.

Volg Bedrock’s Head of Content Josephine op Instagram

Meer lezen

Kinderen en jongeren zijn angstiger en depressiever dan ooit: dit is waarom.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Tijd om niet meer bang te zijn: een simpele oefening om angsten te overwinnen
Sluiten