Goed nieuws: Amsterdam krijgt elektrische veerponten (en deeltaxi’s)

Je zou het misschien niet zeggen met alle touringcars die door het centrum rijden, maar Amsterdam behoort tot de top vijf van meest duurzame steden (ter wereld!) op het gebied van mobiliteit. Alleen Frankfurt, München, Berlijn en Stockholm doen het beter als het gaat om minder uitlaatgassen en meer elektrische auto's en fiets- en voetgangersvriendelijkheid.

Toch kan het natuurlijk altijd beter, en dat wordt het ook: Amsterdam krijgt binnenkort vijf nieuwe veerponten. 100 procent elektrisch, en dus 100 procent emissievrij. Yes! De gratis ponten over het IJ zijn niet alleen heel handig als je naar Amsterdam-Noord moet, maar het ook gewoon erg leuk om even een ritje te maken als toerist. Wat nou dure rondvaartboot?

Het klinkt misschien heel onhandig, elektrische boten, maar ze zijn zo ontworpen dat ze niet eens ‘s nachts aan de oplader hoeven; ze krijgen gewoon nieuwe stroom op het moment dat mensen de pont op en af gaan.  Binnen vier minuten! Alleen voetgangers en fietsers mogen met de pont naar Noord, maar in theorie kunnen er ook  twintig auto’s of vier trucks op de nieuwe boten.

Er zijn trouwens al plannen voor meer dan vijf elektrische veerponten: het doel van de gemeente is om vanaf 2025 alleen nog maar emissievrije pontjes te laten varen. Eerder werden er ook al twee hybride veerponten in gebruik genomen.

Dit vind je vast ook leuk: Amsterdam zet als eerste stad ter wereld stappen richting een plasticvrije supermarkt.

 

Deeltaxi’s

En er is meer goed nieuws op het gebied van transport in onze hoofdstad. Misschien heb je weleens gehoord van de ‘deeltaxi’s’ in New York: je geeft je locatie en bestemming aan op een app, en die app zoekt vervolgens mensen die (ongeveer) dezelfde route willen afleggen en een taxi met je zouden kunnen delen.

Je voelt ‘m vast al aankomen: vanaf deze week rijden de ViaVan-busjes ook in Amsterdam, als eerste stad in Europa. Ben je de bus zat maar vind je taxi’s te duur, dan kun je nu dus de app downloaden. Voor een ritje binnen de Ring (afgezien van Noord) betaal je de komende weken maar 2 euro, daarna een vaste prijs van 5 euro. Buiten de Ring worden prijzen berekend zoals normaal, aan de hand van afstand en/of tijd.

Wel goed om te weten: je wordt met zo’n taxi dus niet, zoals normaal, precies op je plek van bestemming afgezet, maar op een plek die iedereen goed uitkomt. Daarna moet je nog een klein stukje lopen – maar dat is ook alleen maar goed voor het milieu.

Reageer op artikel:
Goed nieuws: Amsterdam krijgt elektrische veerponten (en deeltaxi’s)
Sluiten