Always maakt de verpakking van hun maandverband genderneutraal

Vanaf februari 2020 zal er geen venussymbool meer staan op de verpakking van het maandverband en de inlegkruisjes van Always. Dat maakt het moederbedrijf Procter & Gamble bekend. Het bedrijf wil niet langer mensen buitensluiten die wel menstrueren, maar zich geen (100 procent) vrouw voelen.

“Kan iemand van Always uitleggen waarom het absoluut noodzakelijk is om het vrouwelijke symbool op hun producten te zetten? Er zijn ook non-binaire en transgender mensen die afhankelijk zijn van jullie producten”, vroeg Melly Bloom zich af op Twitter. Het is niet de eerste keer dat mensen op social media zich afvragen waarom het per se nodig is om het venussymbool op de verpakking te zetten.

Um. What’s with this new and unnecessarily gendered packaging, @proctergamble? I’m sure a company as large and lucrative as yourselves will be well aware that your product isn’t just used by women, and that having to use something that is labelled as such when you’re in a vulnerable position (like literally bleeding into a toilet with your pants around your ankles) isn’t the most fun. Men use your pads. Non-binary people use your pads. Not everyone who menstruates needs a reminder that “this is what women do!” when they’re already having a bad day. 😒

342 Likes, 45 Comments – L D Lapinski (@ldlapinski) on Instagram: “Um. What’s with this new and unnecessarily gendered packaging, @proctergamble? I’m sure a company…”

Venussymbool verdwijnt op Always verpakking

Always ondernam actie en vanaf februari 2020 zal het symbool wereldwijd niet meer op de verpakkingen te zien zijn. Een kleine aanpassing die ervoor zorgt dat iedereen die menstrueert zich prettig voelt bij het gebruiken van het product. Het moet namelijk ook gebruikt worden door transgenders en mensen die zich zowel man als vrouw of geen van beiden voelen, maar door hun baarmoeder toch moeten menstrueren.

Lees ook: Man óf vrouw? Er zit nog veel meer tussen

Een venussymbool op een product die je niet echt in de gelukkigste week van de maand moet gebruiken, voelt dan rot. Toch valt de beslissing van Always niet bij iedereen in goede aarde. Er zijn mensen die boos zijn om de aanpassing die ze waarschijnlijk niet eens hadden opgemerkt als de beslissing niet was gecommuniceerd.

“Al meer dan 35 jaar heeft Always klaargestaan voor meisjes en vrouwen, en dat zullen we ook blijven doen. Maar we staan ook voor diversiteit en inclusiviteit en we blijven leren over wat al onze klanten nodig hebben”, zegt het bedrijf in een officiële verklaring.

Verder lezen?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Always maakt de verpakking van hun maandverband genderneutraal
Sluiten