Werkt positief denken niet? Probeer deze 4 dingen eens

Vragen hebben de kracht om iets te veranderen

Positive thinking wordt vaak ingezet om bepaalde doelen te bereiken, negatieve gedachten de kop in te drukken, en verandering(en) te creëren. Maar wat nou als je het meerdere malen hebt geprobeerd en tot de conclusie bent gekomen dat positief denken helemaal niet werkt?

Ten eerste: geen zorgen. Je bent niet de enige bij wie positief denken weinig uithaalt. “Gabriele Oettingen, professor Psychologie aan de Universiteit van New York, onderzocht jarenlang de rol van positief denken in samenhang met motivatie en het bereiken van doelen”, schreef psycholoog Marcelino Lopez in een eerder artikel op Bedrock.

“Ze vergeleek proefpersonen die leerden een positieve uitkomst te visualiseren met ‘neutrale’ proefpersonen die dat niet deden. Ze testte allerlei personen en doelgroepen: vrouwen die wilden afvallen; studenten die een leuke date of goede baan wilden; patiënten die na een heupoperatie weer op hun benen wilden leren staan; schoolkinderen die goede rapportcijfers wilden behalen. In elk van de onderzoeken waren de resultaten hetzelfde: het fantaseren over positieve uitkomsten hielp geen van de proefpersonen hun doelen eerder te bereiken.”

Dat betekent dus dat het tijd wordt dat we naar alternatieven gaan kijken; in de hoop dat ze wél werken. Op Mindbodygreen deelt dr. Dain Heer vier makkelijke en pragmatische hulpmiddelen om veranderingen te creëren.

Stop met ‘doen’ en begin met ‘kiezen’

Als het over positive thinking gaat, dan gaat het bijna altijd over ‘doen’. ‘Om te bereiken wat je wil moet je eerst dat doen.’ En ‘om verandering te creëren moet je dit doen.’ Het gaat dus allemaal om inspanning, hard werken en wilskracht. Maar dat is niet makkelijk om vol te houden. Dr. Dain raadt daarom aan om het anders te benaderen. Zie alles als een keuze. Je hóéft je problemen niet op te lossen, of de dingen over een andere boeg te gooien. Besef dat je de bevoegdheid hebt om iets te kiezen wat je wilt kiezen.

Verander je standpunt(en)

De reden dat positief denken volgens dr. Dain niet altijd werkt, is omdat je een positieve bevestiging probeert te gebruiken om een negatief standpunt van jezelf te overwinnen. Maar dat standpunt héb je dus al. Als je negatieve standpunten hebt over jezelf, dan moet je dus eigenlijk je standpunten veranderen. Hoe je dat doet? “De makkelijkste manier om je standpunt te veranderen is door te zeggen: “interessant standpunt. Ik heb dat standpunt.” Dr. Dain raadt aan om het drie tot tien keer te zeggen, tot je je lichter voelt. “Wat er gebeurt is dat je huidige standpunten – die die je realiteit creëren – simpelweg interessant worden in plaats van ‘echt’ en ‘waar’. En als ze gewoon interessant zijn, heb je nu de mogelijkheid om iets anders te kiezen. Iets dat ook écht voor jou werkt.”

Probeer gedachten niet te vervangen maar laat ze los

Bij de benadering van positive thinking vervang je negatieve gedachten over jezelf door positieve gedachten. Maar als we dr. Drain mogen geloven zijn deze negatieve gedachten die je hebt niet eens van jóú. “We pikken overal gedachten op. Dat betekent dat bijna alle gedachten die in je hoofd zitten niet eens van jou zijn.” Je kunt het zelf controleren, zegt hij. Bij elke gedachte of emotie die je de komende drie dagen hebt vraag je aan jezelf: ‘Aan wie behoort dit toe?’ Als je merkt dat je je lichter voelt wanneer je deze vraag stelt, dan zijn ze dus niet van jou.

Stel vragen in plaats van dingen te bevestigen

Het probleem met bevestigingen is dat ze gebaseerd zijn op beslissingen en conclusies, zegt dr. Drain. En beslissingen en conclusies weerhouden nieuwe mogelijkheden ervan om op te duiken. Dit komt omdat je cognitieve geest alleen maar kan herkennen wat het al weet. Om verder te gaan dan je geest al weet, zegt Drain, stel je vragen. De reden? Vragen hebben de kracht om iets te veranderen. Ze openen deuren naar nieuwe mogelijkheden. Als oefening geeft hij vier vragen die dynamische veranderingen kunnen creëren: Wat is dit? Wat kan ik ermee doen? Kan ik het veranderen? En tot slot: hoe kan ik het veranderen?

Meer lezen?

Het verleden loslaten? Volg deze 4 stappen.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.