Als je het té druk hebt en het even niet meer ziet zitten, dan helpt dit misschien

Josephine Kay 3 jan 2018 Featured

Vol goede moed en positive vibes stonden we op 31 december rond middernacht met vrienden of familie champagne te nippen, naar het vuurwerk te kijken en te genieten van een sompige oliebol. Met een stevige kater ontwaakten we. Zondag. Gelukkig nog één dagje om bij te komen en dan kan maandag het nieuwe jaar écht beginnen. Nu, een paar dagen verder voelen we de oude stress van vorig jaar naar boven borrelen. Waar is de chill modus van de kerstdagen gebleven? Het. Is. Nu. Al. Too much.

Omdat het nieuwe jaar zo’n lekker symbool is voor een frisse start, hopen we vaak dat het vanaf 1 januari (ok, 2 januari in verband met een kater) allemaal anders wordt. We beginnen aan goede voornemens, gaan nóóit meer zoveel drinken en gaan met een schone lei en een opgeruimde inbox de eerste werkdag tegemoet.

Bam. Twee dagen op kantoor en je bent helemaal niet meer zen, georganiseerd of in controle. Het leven is precies hetzelfde als voor het nieuwjaarsweekend, de uitnodigingen en afspraakverzoeken stromen net zo hard binnen én je work load is eigenlijk precies hetzelfde. Jammer dat de dagen in het nieuwe jaar niet met een uur zijn verlengd. Goed, te weinig tijd en teveel te doen dus. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Gebruik mindfulness

Ja, daar is ‘ie weer. Het hippe woord van het jaar hiervoor. Maar als je veel stress voelt en denkt dat het even teveel wordt is het goed om op de rem te stappen en te observeren. Hoe voelt je lichaam zich? Voel je je gespannen, en zo ja, waar? En waar bevind je je nu? In een drukke kantoortuin omsingeld door hard pratende collega’s?

Als je dit hebt gedaan is het goed om de stress en het ongemak dat je voelt toe te laten. Het is geen fijn gevoel, maar het is wel een gevoel dat vanzelf over gaat. Probeer deze gevoelens te zien als een manier om te leren en te groeien. Je leert nu naar je lichaam te luisteren die de hele dag door seintjes geeft. Is het tijd voor ontspanning en geeft je lichaam dat aan? Ga een rustig rondje lopen of zet een kop thee.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Je kunt het niet allemaal nú doen

Je to do list puilt uit en je hebt meerdere afspraken na elkaar ingepland. Wanneer heb je tijd om die lijst af te vinken? Probeer te accepteren dat je niet alles op de lijst in één keer kunt doen. En al helemaal niet binnen het volgende uur. Wat is realistisch? Welke taken zou je nu meteen kunnen doen? Begin met één. En zo werk je de lijst rustig af.

Één voor één kun je de dingen die je moet doen afvinken. Probeer het idee los te laten dat je in één klap van je to do list af kan. Focus je op één ding. Ook al lijkt de rest van de lijst nog zo belangrijk, het heeft geen zin om je druk te maken om de dingen die je niet nu kunt doen. Ga rustig te werk en je zal merken dat je aan het einde van de dag veel meer hebt gedaan dan wanneer je gestresst alles tegelijk probeert te doen.

Begin met de moeilijkste taak

Als we het druk hebben zijn we geneigd om eerst de kleine dingetjes te doen. Je mailbox ordenen, je desktop opruimen enzovoorts. Het geeft ons het gevoel dat we productief bezig zijn als we veel dingen kunnen afstrepen. Maar eigenlijk bereik je uiteindelijk precies het tegenovergestelde door de grote en zwaardere taken uit te stellen. Als je al je energie op één to do focust, is het beter om een moeilijke te kiezen. Als je deze dan af hebt, voel je je meteen een stuk productiever en gelukkiger.

Laat het los

Dus, welke dingen kun je even laten liggen en wat is wél echt belangrijk? Wat gaat je het beste gevoel geven als je het af hebt? Wat zal het meest positieve effect op je leven hebben? Als je iets substantieels af hebt, kun je dit afwisselen met een kleiner taakje. Daarna weer full focus op iets groter en zo wissel je ze mooi af.

Doe het met aandacht

Hoe vaak zit je aan iets te werken en word je afgeleid door een berichtje dat op je telefoon binnenkomt, of een collega die vraagt of je nog een kopje koffie wil? Doordat je door prikkels om je heen wordt afgeleid, duurt elke taak vaak een stuk langer dan nodig is. Probeer wat je doet, met aandacht te doen. Ga rustig zitten, adem diep in en diep uit. Wat ga je nú precies doen? Is dat een mail opstellen naar die klant? Vestig daar dan je volledige aandacht op.

Terwijl je de mail opstelt, geef je het de volle aandacht. Je telefoon staat op stil, je collega’s weten dat je je even moet concentreren en je sluit alle overbodige internet vensters (Facebook hoeft echt niet de hele dag open te staan, toch?). Het kan zijn dat je halverwege de neiging hebt om toch even op je telefoon te kijken of toch even een gesprek aan te gaan met een collega die naar je glimlacht. In plaats van hierop in te gaan, is het beter om dit verlangen te erkennen en weer door te gaan met waar je mee bezig was.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Laat het los

Dit is misschien wel de moeilijkste om vol te houden. Als je teveel te doen hebt, kan het juist averechts werken voor je productiviteit. Probeer te accepteren dat je misschien niet alles helemaal af krijgt. Laat die verwachting ook los. Als je met volle focus aan één ding werkt en niet aan de honderd andere dingen denkt die je nog moet doen, zal je ook minder stress voelen. Vaak is de stress die wij voelen zelf gecreëerd en maken we het in ons hoofd veel groter dan het daadwerkelijk is.

Nu is dit allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan en zullen deze oefeningen er niet voor zorgen dat je to do-lijst als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maar het is toch zonde om je hele leven gestresst te ervaren, terwijl dat vaak niet nodig is. Blijf ademen. En maak je niet druk om dingen die nog komen gaan. Trust me, dat heeft écht geen zin.

Meer lezen

Hoe sterke buikspieren kunnen zorgen voor minder stress.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Als je het té druk hebt en het even niet meer ziet zitten, dan helpt dit misschien
Sluiten