Tips om alles uit je yogales te halen (voor beginners)

Houd de focus op jezelf

Ga je iedere week braaf met je matje naar de yogastudio om je in het zweet te werken? Goed bezig! Volgens de wetenschap heeft yoga een unieke kracht, dus een yogales op zijn tijd is alleen maar aan te raden. En als je dan toch bezig bent: een aantal tips om alles uit je yogales te halen.

Laad je op voor de les

Of we nou ’s ochtends om 8:00 uur een yogales hebben of direct na het werk, we moeten ons altijd in bochten wringen om op tijd te komen. In alle hektiek kan het voorkomen dat we vergeten om te eten of te drinken. Geen goede zaak, want op een lege maag functioneer je niet optimaal. Zorg dat je van tevoren een lichte, gezonde snack eet. Het hoeft niet veel te zijn. Een banaan of een handje noten volstaat prima. Kom je niet meer langs huis? Zorg dan dat je altijd iets in je tas hebt zitten voor dit soort ‘noodgevallen’. Blijf ook goed hydrateren. Drink van tevoren voldoende water of thee. Cafeïne is niet nodig, want de yogales ontwaakt je op een natuurlijke manier.

Zorg voor de juiste spullen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het begint al bij je kleding. Wat doe je aan naar de yogales? Belangrijk is om comfortabele kleding uit te kiezen die lekker zit, maar niet voor afleiding zorgt. Laat losse kleding in de kast liggen. Het zal je afleiden en bepaalde poses moeilijker maken (bij de Downward Facing Dog gaat je shirt gegarandeerd over je hoofd heen). Houd je niet van plukken haar in je mond? Dan is een elastiek om je haar vast te doen ook geen overbodige luxe. Tot slot: zorg ook dat je altijd de drie essentials bij je hebt: een matje dat niet slipt (je kunt er zelf een meenemen maar vaak hebben ze deze ook bij de yogastudio of sportschool), een handdoek en een flesje water.

Kom op tijd (of liever te vroeg)

Het is verleidelijk om snel even een paar mails te versturen voordat je van werk vertrekt of te stofzuigen voordat je thuis weggaat. Toch is het beter om – als je schema het toelaat – tien minuten eerder te vertrekken dan je normaal gesproken zou doen. Je wilt natuurlijk niet de halve les bezig zijn met het kwijtraken van de stress die je hebt gecreëerd door te haasten. Ben je eerder op locatie dan gepland? Loop wat rond in de yogastudio of ga alvast in kleermakerszit zitten om tot rust te komen.

Houd de focus op jezelf

Onthoud dat je de yogales volgt voor jezelf, en niet voor alle andere mensen die aanwezig zijn. Het heeft dus ook geen enkele nut om op ze te letten. De een kan verder rekken dan de ander en bij sommige mensen ziet het er nou eenmaal professioneler uit dan bij anderen. So what? Houd de focus op jezelf en de oefeningen die je doet. Kijk naar de vooruitgang die je al hebt geboekt en eventuele verbeterpunten. Raak niet gefrustreerd als je uit balans raakt of niet zo ver kunt rekken als je graag zou willen. Het hoeft niet perfect.

Zet je intentie

Stel jezelf de vraag: wat wil ik nou bereiken met deze les? Waarom ben ik hier vanavond? Is dat omdat ik wil leren luisteren naar mijn lichaam? Misschien is het wel om mijn geest tot rust te brengen? Onthoud deze intentie terwijl je de oefeningen doet en je ademhaling onder controle houdt. Het zetten van een intentie stelt je in staat om de momenten zelf te ervaren, in plaats van bezig te zijn met het eindresultaat, zoals een perfect uitgevoerde pose.

Laat je telefoon thuis

Gedurende de hele dag worden we gebombardeerd met binnenkomende appjes, telefoontjes en mailtjes. Niet alleen tijdens werktijd, maar ook daarna. En dat kan slopend zijn. De yogales is een tijd die je hebt toegeschreven aan jezelf. Respecteer deze tijd en laat je telefoon lekker thuis. Het laatste wat je wil is dat je gedachten tijdens de yogales van de studio naar kantoor verschuiven, toch?

Meer lezen?

De gids voor beginnende yogi’s: welke yoga past bij jou?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.