Albert Heijn verkoopt nu verszakjes: goede zaak of vooral slimme marketingtruc?

Bij Albert Heijn liggen sinds deze maand kleine zero waste-zakjes in de schappen. Deze kan je gebruiken in plaats van de flinterdunne plastic zakjes die je van een rol trekt bij de groente- en fruitafdeling. Handig, maar bijna al het groente en fruit bij Albert Heijn is verpakt in plastic. Is de campagne voor ‘minder plastic’ en ‘meer recyclen’ niet vooral een slimme marketing truc voor een groener imago?

Bij Albert Heijn kan je al het verpakkingsvrije groente en fruit op één hand tellen. Leuk dus, van die hippe zero waste-zakjes, maar je hebt er bij Albert Heijn zelf vrij weinig aan.

Ik weet nog dat ik bijna in de lach schoot toen ik tijdens mijn eerste week als zero waster (voor de Zero Waste Challenge in september) lekker onvoorbereid de appie binnenliep en letterlijk alleen maar plastic zag. Ik kocht wat groente en besloot voortaan niet eens meer terug te komen, maar naar markten of verpakkingsvrije winkels te gaan.

Bijna alle groenten in plastic verpakt

De seizoensgroenten bij Albert Heijn zijn als enige groente of fruit onverpakt, leerden we tijdens de Zero Waste Challenge. Deze lokale groente en fruit hoeven immers niet van ver te komen en blijven daarom langer goed. Momenteel zijn dat de rode paprika, bloemkool, witlof, cherry tomaatjes, pompoen en courgettes. De andere groenten zitten gewoon in plastic en daar heb je dus dat leuke, ecologisch verantwoorde zakje niet voor nodig.

Als je na een week courgettes en paprika’s eten, zin hebt in iets anders, kan je bij Albert Heijn dus niet eens terecht voor andere groenten die onverpakt zijn en waar het zakje dus nuttig voor is. Daarnaast past de helft van de groenten die onverpakt zijn niet eens in het zakje (de bloemkool en pompoen), omdat het een klein zakje is.

De vraag rijst: is het niet vooral een slimme zet om in te spelen op de de bewustwording van de maatschappij waarin steeds meer aandacht wordt besteed aan de verduurzaming van de wereld?

Albert Heijn wil 25 procent minder verpakkingen over 7 jaar

Laten we vooropstellen dat het een goede zaak is dat deze grote supermarktketen groenere doelen stelt. Juist deze bedrijven en grote modeketens produceren enorm veel afval en CO2-uitstoot en hebben zo een grote impact op het milieu. De ambities zijn om 25 procent minder verpakkingen te gebruiken over 7 jaar, in 2025. Het zou dan gaan om het 100 procent recyclebaar maken van de verpakkingen van het eigen merk. Het percentage zou al 20 miljoen kilo schelen. Over 7 jaar dan.

Leven zonder afval? Alles over dé 5 R’s van een zero waste-leven

Dan moet nog wel blijken dat er thuis ook daadwerkelijk goed wordt gerecycled. Daarover zegt Albert Heijn de klanten te informeren door middel van deze campagne. Concurrent Jumbo lost het probleem preventief op en startte afgelopen zomer al een trial door te stoppen met plastic verpakkingen voor een aantal van hun biologische producten. In plaats van het verpakken van de biologische groenten in plastic, wordt het etiket nu op de groenten gelazerd. Waarom doet Albert Heijn dat niet? Klinkt als een effectievere oplossing waarmee sneller meer plastic afval wordt voorkomen.

Nu liggen bij Albert Heijn 2 soorten komkommers in het schap: de niet-biologische, onverpakte variant en een biologische komkommer die wel in plastic is verpakt. Oke… Waarom? Omdat de caissière bij de kassa dan het verschil kan zien. Ook blijft de komkommer dan langer goed, wat natuurlijk in principe weer voedselverspilling tegengaat. Het blijft immers langer goed waardoor je de groente niet weg hoeft te gooien. Over het algemeen koopt de consument te veel en weet niet goed wat de houdbaarheidsdatum is, vertelt Jenneke Heising van de Universiteit van Wageningen. Maar wordt dat niet gestimuleerd door zoveel groenten in één zak te stoppen?

Lieve Albert Heijn, stop minder groenten in plastic

Albert Heijn zegt al 4 miljoen kilo verpakkingsmateriaal te hebben bespaard. Dat is uiteraard al super goed! Maar toch een voorstel: lieve Albert Heijn, als jullie je nu eens éérst gaan richten op het verminderen van de hoeveelheid plastic verpakkingen om groenten en fruit, dan kan half Nederland die nu jullie hippe zakjes koopt, deze ook daadwerkelijk nuttig gebruiken.

zero waste zakje van AH

Duurzame boodschappen doe je uiteindelijk het beste bij verpakkingsvrije winkels waar je al je prodocucten zonder verpakkingen makkelijk in de zakjes kan kopen en meenemen. Van groente en fruit tot granen en rijst. Ben je benieuwd waar je deze winkels vindt? We zetten de leukste zero waste winkels van Nederland voor je op een rijtje. Check ook deze tips om duurzaam boodschappen te doen!

Meer lezen over een zero waste lifestyle?

Reageer op artikel:
Albert Heijn verkoopt nu verszakjes: goede zaak of vooral slimme marketingtruc?
Sluiten