Redactie
Redactie Body 14 okt 2019

De ADE survival guide: zo begin je gezond aan Amsterdam Dance Event

Een goed begin is het halve werk. Een mentale én een fysieke voorbereiding op ADE lijkt ons daar een mooi voorbeeld van. Ben jij van plan om één dansje te wagen, of juist om een week lang de bloemetjes te zetten? Wat je ook doet, met deze ADE survival guide begin je het avontuur – dat ongetwijfeld gepaard gaat met weinig slaap en waarschijnlijk iets te veel alcohol – zo gezond en fit mogelijk.

Jaarlijkse verandert Amsterdam in oktober in een internationaal walhalla voor elektronische muziek. De creme de la creme treedt op de meest bijzondere plekken op; van musea tot record stores en van het Concertgebouw tot events in de buitenlucht.

Misschien heb je kaartjes of heb je net buiten de pot gepiest (join the club) omdat de meeste feestjes direct zijn uitverkocht. Misschien is ADE wel helemaal niets voor jou, maar mocht je het wél lekker vinden om even helemaal los te gaan (lekker in het moment enzo), print deze guide dan vooral uit en hang ‘m op je koelkast!

Tip voor een frisse start van ADE

We vroegen personal trainer Bas van Beest van Slim Living om tips hoe we zo fris en fruitig mogelijk het wilde weekend doorkomen.

Wees uitgerust

Stappen en met name het drinken (en verwerken) van alcohol kost het lichaam veel energie. Je bent de hele avond of dag (in het geval van een festival) aan het bewegen en door het drinken van alcohol wordt je lever ook hard aan het werk gezet.

Must read: Antwoord op: moet ik minder feesten?

Daarnaast ga je later naar bed dan normaal, waardoor je biologische klok een beetje van slag raakt. Zorg daarom dat je goed uitgerust de strijd in gaat en probeer waar mogelijk tijd vrij te maken om uit te slapen.

Een goede bodem

Eet een stevige, voedzame maaltijd voordat je de avond in gaat. Hierdoor wordt alcohol langzamer opgenomen en heb je uiteindelijk ook meer energie om de hele avond te dansen.

Een combinatie van eiwitten en koolhydraten vormt hierbij de beste basis. Een stevige stamppot is met dit herfstweer dus helemaal geen gek idee.

Altijd. Water

Oké, je hoeft niet per se meer water te drinken, maar het is wel belangrijk om voldoende vocht zonder alcohol te drinken. Alcohol droogt je lichaam namelijk uit, waardoor het extra belangrijk wordt om te blijven hydrateren.

Lees ook: Meer water drinken, maar hoe dan?

Neem tussendoor een glaasje fris, een 0.0 biertje of een glas water. Een extra tip: vul alvast een beker en zet die naast je bed voor als je thuiskomt. ’s Ochtends zul je dankbaar zijn, want je kater zal aanzienlijk minder zijn als je blijft hydrateren.

Bye bye junk food

De beste manier om van een kater te herstellen? Vooral geen troep eten. Hoewel het lijkt alsof je lichaam schreeuwt om pizza’s en pasta’s, hunkert het eigenlijk naar goede vetten (vis!) en vooral veel groenten en fruit.

Ook interessant: De mentale kater: je rot voelen na een avond te veel drinken (+ hoe je er overheen komt)

Trust us, je doet je lever echt geen plezier met nóg meer troep. Dus bestel in plaats van een vette hap eens een açai bowl (of maak ‘m zelf met dit recept), maak zelf een wrap met falafel of kies voor een broodje makreel.

Plan to party!

Maak tijd vrij om te genieten van je feestje(s)! Niets is vervelender dan met een schuldgevoel op de bank liggen na een goed feest. Heb je behalve feesten om maar ook iets anders te doen naast ADE? Prima! Maar zorg wel dat je agenda dit ook toelaat. Plan je stapavond en brakke dag goed in, zodat je optimaal kan (na)genieten en uitbrakken.

Nu is het tijd om te feesten. Let’s get this party started!

Dit artikel is geschreven door Bas van Beest, eigenaar van en personal trainer bij Slim Living. Hij deelt graag tips voor een gezonde levensstijl waardoor jij lekker(der) in je vel gaat zitten.

Meer festivals?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
De ADE survival guide: zo begin je gezond aan Amsterdam Dance Event
Sluiten