7 natuurlijke manieren om stinkvoeten tegen te gaan

Wissel twee à drie paar schoenen af, zodat je schoenen de kans krijgen te drogen

Durf je in de sportschool amper je schoenen uit te doen vanwege vieze geurtjes? Heb je snel last van zweetvoeten? Gelukkig zijn er simpele, natuurlijke manieren om je voeten weer fris te laten ruiken.

Goede hygiëne

Wil je van vieze geurtjes af? Het begint allemaal met een goede hygiëne. Dat betekent: iedere dag je voeten moet wassen met een antibacteriële zeep. En niet alleen het wassen is belangrijk, maar ook het drogen. Droog vooral goed tussen je tenen en knip regelmatig je teennagels om schimmels te voorkomen. Verwijder voorzichtig harde huid, met een vijzel die speciaal ontworpen is voor de voeten.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Neem een voetenbad

Er zijn veel huis-tuin-en-keukenmiddeltjes om stinkvoeten tegen te gaan, zoals een voetenbad met zout, thee of appelazijn. Zoutbaden verbeteren de gezondheid van de huid en doden schimmels, waardoor het vieze geurtjes kan voorkomen. Giet een half kopje zeezout in een bak of emmer water en laat je voeten er tien tot vijftien minuten in weken. Liever een badje met thee? Maak de thee zoals je normaal ook zou doen (vijf zakjes reguliere thee of muntthee), laat de thee afkoelen totdat het handwarm is en dompel je voeten er ‘n minuut of vijftien in.

Zelfgemaakte poeder of voetenscrub

Zodra je voeten schoon en droog zijn kun je poeders of scrubs gebruiken, zoals zuiveringszout of maïzena, om extra vocht te absorberen. En het fijne is; je kunt ze gewoon thuis maken. Creëer een zelfgemaakte voetenscrub door vier eetlepels zout of suiker in een half kopje olie (bijvoorbeeld baby-olie, amandelolie of kokosolie) te mengen. Je kunt ook etherische oliën toevoegen, zodat het extra lekker ruikt.

Je mooiste glittersokken dragen

Wissel twee à drie paar schoenen af

Om vervelende luchtjes te voorkomen is het belangrijk om dagelijks van schoenen te wisselen. Geef je schoenen de kans om te drogen, voordat je ze opnieuw aantrekt. Draag zoveel mogelijk open sandalen of slippers, of loop op blote voeten. Uitneembare inlegzolen kunnen ook helpen. Haal ze ’s avonds wel uit je schoenen, zodat ze kunnen drogen.

Draag sokken

Als je met blote voeten in je schoenen gaat, gaan je voeten al snel zweten. Draag daarom altijd sokken, het liefst van wol of katoen. Katoenen en wollen sokken zijn veel beter dan nylon. Ook kun je sportsokken kopen met ventilerende gaatjes.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Schone schoenen

Je voeten kunnen nu wel schoon zijn, maar zolang je schoenen stinken kom je geen stap verder. Lavendel en salie zijn planten die erg goed zijn in het bestrijden van vieze geurtjes. Om de geur in je schoenen te verminderen, doe je daarom in elke schoen wat salie en lavendeltakjes. Heb je dat niet in huis? Je kunt ook de schil van citroenen, sinaasappels en grapefruits gebruiken. Zet je schoenen buiten en laat deze geurbestrijders een hele nacht in je schoenen zitten.

Verander je dieet

Veranderingen in levensstijl en dieet kunnen zeer nuttig zijn bij het verminderen van vervelende geurtjes. Voedsel met veel geraffineerde koolhydraten fungeert vaak als voeding voor bacteriën en schimmels in het lichaam. Eet daarom niet te veel geraffineerde koolhydraten. Beter kun je anti-ontstekende voedingsmiddelen eten, zoals broccoli, blauwe bessen en zalm.

Meer lezen?

Uit die schoenen. Waarom het goed is om op blote voeten te lopen.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.