Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Work 7 jul 2020

5 tips om je thuis beter te kunnen concentreren

Er zitten veel voordelen aan thuiswerken. Zo zijn er geen collega’s die je afleiden met hun verhalen over het weekend of net een vraag aan je stellen als je in een flow zit. Aan de andere kant liggen er thuis genoeg afleidingen op de loer: van de was die je wel even tussendoor kunt doen tot net te lang blijven hangen op Instagram. Hoe zorg je ervoor dat je je thuis beter kunt concentreren?

5 tips voor meer focus.

Laat de technologie voor je werken

De boosdoener voor onze gebrekkige focus is vaak technologie. Even een interessante TED Talk op YouTube kijken? Het appje beantwoorden dat binnenkomt? Rondhangen op Instagram? Er is niemand die met je meekijkt, dus voor veel mensen zal de verleiding groot zijn om er af en toe aan toe te geven.

Maar ‘even een appje beantwoorden’ kost je bijvoorbeeld niet de 15 seconden die je ervoor rekent. Timothy Ferris beschrijft in het boek ‘Een werkweek van 4 uur’ dat er altijd weer een psychologische omschakeling nodig is naar je belangrijke taak, die soms wel 45 minuten kan duren. Het duurt dus 45 minuten voordat jij er weer écht lekker in zit. Dan maar hopen dat je niet 5 minuten later weer een appje krijgt.

Er is ook goed nieuws: je kunt de technologie ook juist gebruiken om je beter te kunnen concentreren. Is je telefoon de grootste boosdoener? Gebruik bijvoorbeeld een app als Forest. Deze app laat een fictief boompje groeien. Als je je telefoon pakt, gaat het boompje dood. En dat wil je niet natuurlijk!

Er zijn ook meerdere Chrome extensies en andere tools die op je laptop bijvoorbeeld bepaalde websites blocken voor een bepaalde periode of je helpen inzicht te krijgen in hoeveel tijd jij ‘verspilt’ op niet werkgerelateerde websites.

Houd pauzes

We zien pauzes vaak als optioneel. Zeker thuis is het makkelijk om gewoon even door te werken als er geen collega is die je achter je computer wegsleurt. “Je kan je niet de hele dag focussen”, zei focus-expert Mark Tigchelaar al in een eerder interview met Bedrock. “We willen continu de focus aanzetten. Om die aan te zetten heb je twee neurotransmitters nodig, zie het als de benzine voor je hoofd. Die is op een gegeven moment op, en dan moet je pauzeren.”

Leestip: Hoe we onze focus aan, maar vooral ook weer uit kunnen zetten: expert Mark Tigchelaar vertelt

Pauzes zijn belangrijk, omdat ze je hersenen even een break geven van het verwerken van informatie op dezelfde manier. Volgens Tigchelaar is het dan ook een no go om in je pauze TED Talks te bekijken, podcasts te luisteren of vakinhoudelijke artikelen te lezen. Je moet echt even niets doen, om daarna weer goed te kunnen concentreren.

Houd privé en werk zoveel mogelijk gescheiden

De scheidslijn tussen werk en privé wordt wel heel dun als we aan dezelfde eettafel werken als we ‘s avonds ons avondeten op eten. Dan kan het lastig zijn om aan het einde van de werkdag je werk ook echt los te laten. Andersom werkt het ook: het kan lastig zijn om de verleiding van Netflix te weerstaan als die scheidslijn zo dun is.

Heb je geen aparte plek om echt te werken? Zorg dan dat je aan het einde van je werkdag al je werkspullen opruimt (in een kratje bijvoorbeeld, die je de volgende dag weer heel makkelijk kunt pakken). Werk niet in dezelfde kleding als je hebt geslapen en overweeg om van en naar je huis te ‘reizen’, door voor en na werk een blokje om in je buurt te lopen.

Meer tips nodig? Zo houd je werk en privé goed gescheiden als je thuis werkt

Bedenk rituelen voor momenten dat je je moet concentreren

Ik heb voor mezelf een ritueeltje bedacht op de momenten waarop ik me echt moet concentreren. Mijn telefoon leg ik weg, ik ga naar het toilet, pak een glas water en doe mijn koptelefoon op – ja, zelfs als ik in een stil huis zit. Dan zet ik de Spotify-lijst ‘Deep Focus’ op. Nu elke keer als ik me echt moet concentreren, voer ik dit trucje uit. Het geeft me hersenen een seintje dat het nu echt tijd is om aan het werk te gaan.

Jouw ritueel kan er natuurlijk anders uitzien, maar het principe blijft hetzelfde: je conditioneert jezelf eigenlijk om bepaald gedrag uit te voeren na bepaalde prikkels.

Bundel je tijdverslinders

We hebben het nu voornamelijk gehad over afleidingen die niet werk gerelateerd zijn. Maar wat dacht je van die mailtjes die binnenkomen in je ooghoek? Of die telefoontjes die je nog moet plegen? We hebben net al vertelt dat je na iedere afleiding weer tijd nodig hebt om in je focus te komen.

Daarom is het slim om dit soort tijdverslinders te bundelen. Spreek met jezelf vaste momenten op de dag af dat je je mail checkt en beantwoordt. Met de gratis online cursus van carrièrezusje WorkJuice leer je onder andere jouw tijdverslinders herkennen en je beter te concentreren. Meer informatie vind je hier.

Lees ook: Voorkom een burn-out van thuiswerken met deze tips

Meer over het werkende leven?

Tegenwoordig lijkt het bijna alsof iedereen zijn droombaan heeft bemachtigd en elke 25-jarige al minstens een boek heeft geschreven of een TED Talk heeft gegeven. Ondertussen struggle jij om de balans te behouden tussen je carrière, je vrienden en je gezondheid. Op zusje WorkJuice vind je alles wat je moet weten om het beste uit jezelf te halen, maar word je er ook aan herinnerd dat je echt niet net na je afstuderen CEO hoeft te zijn.

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
5 tips om je thuis beter te kunnen concentreren
Sluiten