In 5 stappen naar meer zelfliefde op Valentijnsdag

Kiara Louis 14 feb 2018 Mind

Je kunt niet van iemand anders houden, voordat je van jezelf houdt. Groot cliché, maar wel met een zekere kern van waarheid. Geen gek idee om je júist op Valentijnsdag wat meer te focussen op de liefde in jezelf, in plaats van het altijd maar te zoeken in externe factoren.

Wees je eigen ideale partner

Door allereerst eens goed te kijken naar al jouw goede en mindere eigenschappen, krijg je een beter beeld van jezelf. Denk bijvoorbeeld aan waarden, kwaliteiten en karaktereigenschappen. Dit zou je op kunnen schrijven. Ga vervolgens eens na; wat zoek jij in een partner? Kijk eens naar de niet-uiterlijke kenmerken van jouw prins(es) op het witte paard. In hoeverre voldoe jij zelf aan deze punten?

Betekent trouwens niet dat je vervolgens een exacte kopie zou moeten worden van het karakter van je toekomstige lover, maar het kan wel veel zelfinzicht brengen. Als jouw droompartner bijvoorbeeld heel assertief en avontuurlijk is, kan het misschien betekenen dat je dit mist bij jezelf. En daar kun je aan werken, als je dat wil.

Ontvang wat je geeft

Waarschijnlijk weet jij heel goed hoe je liefde moet geven aan bijvoorbeeld je beste vriend(in). Op dagen dat zij zich niet op en top voelt, kook jij lekker voor haar. Je adviseert een andere vriendin om eens lekker een spa-dagje te boeken, omdat ze zo hard aan het werk is de laatste tijd. Maar wat nou als we eens onze eigen adviezen zouden opvolgen? Valentijnsdag kan hier een goed moment voor zijn.

Want het kan heel bijzonder zijn om jezelf eens de liefde te geven die je normaal aan anderen geeft. Kook eens een avond uitgebreid voor jezelf, kijk die serie waar je heel hard om moet lachen of neem een uitgebreid bad met kaarsjes. Omarm je mindere eigenschappen en probeer eens hard om jezelf te lachen, zoals je dat ook bij een vriend(in) zou doen. Lief zijn voor jezelf kan heel bevrijdend werken.

Houd je hoofd erbij

Als vervolg op de liefde ontvangen die je geeft, is het goed om eens te luisteren naar hoe je tegen jezelf praat. Welke toon heeft de stem in je hoofd? Misschien schreeuw je wel heel hard naar jezelf, of geef je constant kritiek. En omdat die stem de hele dag bij je is, kan dat veel invloed hebben op je algemene mentale welzijn. Vergelijk het eens met hoe je tegen een vriend praat. Mag het wat milder misschien?

Ruim je troep op

Dit is het wat minder leuke deel van zelfliefde. Geen heerlijke badsessie, maar een noodzakelijk kwaad. Een opgeruimd hoofd kan een heel belangrijk onderdeel zijn van jezelf accepteren en respecteren.

Wanneer narigheid uit het verleden nog steeds invloed op je heeft, of als je jezelf in de weg zit met bepaalde eigenschappen is het tijd om dit los te laten. En sommige dingen kunnen familie en vrienden niet voor je oplossen, en je wil je (toekomstige) lover er al helemaal niet mee opzadelen. In therapie gaan is heel normaal en kan je leven echt positief veranderen.

Groeien is geen to-do

Hoewel veel mensen bezig zijn met persoonlijke groei, mogen we onszelf er best eens aan herinneren dat we niet altijd alleen maar hoeven te groeien. Er heerst een enorme prestatiedruk binnen onze maatschappij, waardoor jij misschien denkt dat je op elk vlak moet pieken. We willen allemaal naar de top van de berg. Het liefst zelfs nog nét even iets hoger. Maar hey, het uitzicht halverwege is ook al heel mooi. En daar mag je best van genieten. Sta even stil en bekijk wat je tot nu toe allemaal bereikt hebt. Waarschijnlijk tien keer meer dan je denkt. Mooi om op terug te blikken, deze Valentijnsdag.

Reageer op artikel:
In 5 stappen naar meer zelfliefde op Valentijnsdag
Sluiten