4 manieren om een mooi (en menselijk) bedrijf te bouwen volgens Tim Leberecht

“Om in dit tweede machinetijdperk onze menselijkheid te bewaren, hebben we misschien geen andere keuze schoonheid te creëren”

Auteur Tim Leberecht schreef het boek ‘The Future of Commerce is Romantic’, waarin hij pleit voor meer zakelijke romantiek. Hij stelt dat het belangrijk is dat we de emotionele en sociale aspecten van ons werk niet uit het oog verliezen. Hoe we dat doen? In een TedTalk legt Leberecht uit welke 4 principes de basis zijn voor een mooie en menselijke organisatie.

Doe het onnodige

“Doe als bedrijf of organisatie dingen die totaal onverwacht zijn, die niet opgelegd zijn door de markt of door stakeholders. Daden zijn mooi als ze ons verrassen. We beseffen het misschien niet altijd, maar als je het onnodige schrapt, dan schrap je alles. Met schoonheid leiden betekent het strikt noodzakelijke te overstijgen.”

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Creëer intimiteit

“Onderzoek heeft aangetoond dat hoe we ons voelen op ons werk zeer afhankelijk is van de relatie die we hebben met collega’s. Goede relaties maken het verschil tussen een goed leven en een mooi leven. Het zit ‘m in kleine momenten van verbondenheid: intimiteit”. Maar hoe creëren we nu intimiteit binnen een bedrijf? Leberecht komt met een verrassend antwoord: “Geen maskers of allemaal een masker. Pruiken wissen de hiërarchie uit, zowel voor de CEO als voor de stagiaires. Juist door ons te vermommen met verkleedkleren kunnen we ons ware gelaat laten zien. En dat is niet altijd makkelijk in ons dagelijks leven.”

Wees lelijk

“Bedrijven lijken er tegenwoordig op uit te zijn om mooie werkruimtes in te richten, die er niet mogen uitzien als ’n werkplek. Bedrijven willen ‘mooi’ zijn, maar dat is niet de juiste manier. Dorothy Parker scheef ooit: “Authentiek zijn, betekent lelijk zijn’’. Dat betekent niet dat je geen plezier mag maken en vulgair of cynisch moet worden; maar je moet wel de waarheid spreken, hoe lelijk deze ook is.”

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Blijf incompleet

“Organisaties zijn gebaseerd op ideeën waarvoor je moet vechten. Ook (en vooral) wanneer de uitkomst onzeker is. Het zijn bewegingen. Ze zijn altijd onvoltooid, nooit georganiseerd, en op die manier worden ze nooit banaal. Ze hebben ‘iets’, maar we weten niet wat. Ze blijven mysterieus, we kunnen er onze ogen niet afhouden. We vinden ze mooi.”

Bekijk hier de volledige TEDTALK van Tim Leberecht:

Meer lezen?

De interessantste TedTalks over het vinden van balans tussen werk en privé.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.