Zo zet je jezelf op nummer één (en implementeer je deze 5 self-care routines in je leven)

Zorg goed voor jezelf op mentaal, lichamelijk, spiritueel én fysiek vlak

Als je een veeleisende baan hebt, een druk sociaal leven en misschien ook een gezin draaiende moet houden, is de kans groot dat je jezelf nog weleens vergeet. En dat terwijl voor jezelf zorgen het belangrijkste is dat er is. Om je een zetje in de goede richting te geven delen we vijf simpele self-care routines, die je met gemak in je leven kunt implementeren. No more excuses!

Oké, goed voor jezelf zorgen dus. Maar hoe pak je dat aan? Als je denkt dat ‘self-care’ zoiets is als alle dingen kopen in de supermarkt die je lekker vindt, of languit op de bank liggen met je favoriete film, dan moet ik je helaas teleurstellen. ‘Tuurlijk is dat ook prima op z’n tijd, maar als je écht goed voor jezelf wilt zorgen, op zowel mentaal, lichamelijk, spiritueel áls fysiek vlak, dan is het belangrijk dat je jezelf gezonde gewoonten aanmeet. En dat wordt een stuk makkelijker als je routines aanbrengt in je leven.

We delen de – volgens ons – vijf beste self-care routines om je lichaam en geest zo gezond mogelijk te houden.

1. Mediteer

Komen ze weer hoor, met hun ‘mediteren is goed voor je’. Maar ’t is echt zo, Simon sa.. ehh Science says. “Meer dan dertig jaar wetenschappelijk onderzoek naar meditatie laat zien dat het normale mensen zoals jij en ik veel minder neurotisch, gestrest en angstig maakt, en dus gelukkiger”, schreven we in een eerder artikel op Bedrock. “Het is goed voor bijna alles. Net als slapen, gezond eten en lopen. Mensen die onbevooroordeeld leren aandacht voor het hier en nu te hebben – want dát is meditatie – doen zichzelf veel goeds.” Daar kun je geen nee tegen zeggen toch? En om misverstanden de wereld uit te helpen: je hoeft echt niet op retraiteweek naar een zenklooster of dagelijks een uur te mediteren om het gewenste effect te bereiken. Iedere dag kort mediteren, in de ochtend, of gewoon midden op de dag (wanneer je je gehaast voelt) is al genoeg.

Tip: probeer onze fijne Bedrock-meditaties eens. Je kunt kiezen uit meditaties van 5, 10 of 15 minuten, die zich allemaal richten op een bepaald ‘doel’.

2. Verzorg je huid

Als je een druk leven hebt dan ziet je naar-bed-gaan-ritueel er misschien zo uit: kleren uittrekken, snel douchen, pyjama aan, tanden poetsen en hop, onder de wol. Tijdbesparend is het wel, maar vanuit self-care oogpunt is er toch echt iets dat mist, en dat is een goede huidverzorging. Wanneer je met je gezicht buiten bent geweest, en dus bent blootgesteld aan de zon en uitlaatgassen, is het belangrijk om je huid aan het eind van de dag wat extra aandacht te geven. Dat hoeft niet met dure crèmepjes waar ingrediënten inzitten die je amper kunt uitspreken (liever niet zelfs), maar wel met pure huidverzorging.

Tip: Simple is het nummer één gezichtsverzorgingsmerk in de UK en is vanaf nu ook in Nederland verkrijgbaar bij Kruidvat en Trekpleister. Simple heeft milde reinigings- en verzorgingsproducten op basis van pure, skin-loving ingrediënten zoals vitamine B3 en E. Zonder poespas dus, en simpel genoeg (snap je ‘m?) om aan je avond- én ochtendritueel toe te voegen.

Ze hebben ook maar een aantal producten om uit te kiezen om het je zo makkelijk mogelijk te maken én er zitten geen onnodige toevoegingen als kunstmatige geur- en kleurstoffen in, wel zo fijn natuurlijk. De Micellair Water is onze persoonlijke favoriet en voor de verzorging van je gezicht kun je gebruik maken van de Simple Nachtcrème of Simple Replenishing Rich Moisturiser. Probeer er echt een gewoonte van te maken, en het te zien als een moment voor jezelf.

3. Beweeg

Kijk, we zullen niet doen alsof we het wiel hebben uitgevonden (het is tenslotte algemeen bekend dat beweging goed voor ons is) maar een kleine herinnering is soms wel fijn. Want ook al zijn we hiervan op de hoogte, iets weten en iets dóén zijn twee verschillende dingen. En dat is ook helemaal niet gek als je een druk schema hebt. Maar beweging is en blijft belangrijk, wat betekent dat we er tijd voor moeten máken. Geen paniek, want je hoeft je planning echt niet helemaal overhoop te gooien. Er zijn genoeg oefeningen die weinig tijd kosten, maar wel effectief zijn.

Tip: met deze oefening verbrand je in slechts vier minuten al enorm veel energie. En met deze oefening train je thuis – tussen alle drukte door – je triceps. Scheelt je toch weer een ritje naar de sportschool. En die tijd kan je dan mooi gebruiken om te mediteren (hah)!

4. Schenk aandacht aan je voeding

In het lijstje van self-care rituelen kan voeding natuurlijk niet ontbreken. Koop gezonde producten die écht wat doen voor je lichaam en geest, en onthoud het advies van Michael Pollon: “Eat food. Not too much. Mostly plants.” Dan zit je al aardig op de goede weg. Maar naast het soort voeding dat je eet, is het ook belangrijk om je gerecht met aandacht te bereiden en mindful te eten. Door met aandacht te eten vergroot je het bewustzijn van lichamelijke signalen, die aangeven dat je honger hebt of juist verzadigd bent. Daarnaast blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke journal Eating Behaviors dat mensen die mindful eten minder vatbaar zijn voor vreetbuien, emotioneel eten en lichaamsontevredenheid. Worth a try, dus!

Tip: in plaats van alles gedachteloos in je mond te stoppen, probeer je echt stil te staan bij wat je eet. Hoe ruikt het? Wat proef je? Hoe is de smaak? En welke structuur heeft het? Neem kleine hapjes, probeer langzaam te eten en kauw zoveel mogelijk op je eten. Schenk je volledige aandacht aan het eten op je bord, en daarmee ook aan jezelf.

 

5. Tune in met je gevoelens

Last but definitely not least: schenk jezelf (op emotioneel vlak) evenveel aandacht als dat je anderen schenkt. Toon belangstelling naar jezelf en tune in met je gevoelens. Vraag jezelf regelmatig hoe het nu eigenlijk écht met je gaat. Wat voel je en wat doet dat met je? Hoe vind je de dingen gaan, en zijn er dingen die je anders zou willen zien? Een fijne tip die hierbij kan helpen is om elke dag op te schrijven hoe je je voelt en waar je dankbaar voor bent. Volgens wetenschappers kan dankbaarheid je geluksgevoel vergroten en zorgen voor minder stress.

Tip: leg een ‘dagboek’ naast je bed, en probeer iedere avond voordat je gaat slapen kort een paar dingen op te schrijven. In het begin misschien even wennen, maar zodra je de effecten begint te merken en het een routine wordt wil je niet anders meer. Want echt, voor jezelf zorgen voelt damn good!

In samenwerking met Simple