Waarom jouw opa en oma aan (stoel)yoga zouden moeten doen

En waarom dat ook goed voor jou kan zijn

Ken je het Baader-Meinhof-fenomeen? Dat houdt in dat je iets ineens heel vaak tegenkomt als je het eenmaal hebt leren kennen. En ja hoor: zodra ik wist dat granny yoga bestond, bleek het ineens op meer plekken te zijn. Op een evenement in het dorp van mijn opa en oma nota bene, stond het ineens op het programma: 15 uur, seniorenstoelyoga.

Een hype die je nog niet kende

Ik kreeg mijn grootouders helaas niet zo ver om mee te doen aan de stoelyoga, maar er was een groepje ouderen dat dat wel deed. Ze begonnen met iets wat leek op mediteren op de grond (‘Dan kom ik niet eens meer overeind, joh’, merkte oma op). Vervolgens namen ze plaats op wat stoelen in een kring, terwijl de instructrice non-stop praatte. Ze draaiden wat met hun lichaam en deden een paar oefeningen met hun armen, die er inderdaad een stuk makkelijker uitzagen dan de posities waarin ik bijna omviel toen ik zelf een keer yoga probeerde.

En dit tafereel vindt blijkbaar wekelijks al op tientallen locaties in Nederland plaats, van Vlissingen tot Drachten. Er is zelfs een initiatief dat als missie heeft om alle ouderen in verpleeg- en verzorgsingstehuizen in Amsterdam wekelijks van gratis stoelyoga te voorzien. En o ja, er bestaat ook een Nationale Stoelyoga Dag, die dit jaar op 8 oktober is. (Nee, ik maak geen grapje.)

‘Jong’ als oudere

Voor ouderen is yoga op meerdere manieren effectief. Zo zijn er bijvoorbeeld de lichamelijke voordelen: zelfs de kleine oefeningen op een stoel zijn al goed voor hun spierkracht, soepelere gewrichten en een betere bloedsomloop. Maar ze werken ook aan hun lichaamshouding en daarmee hun evenwicht, en vergeet natuurlijk de ademhaling niet. ‘Door een optimaal gebruik van longcapaciteit komt er meer zuurstof in het bloed, waardoor je je energieker voelt’, aldus één van de bedrijven.

Daar komen natuurlijk de geestelijke voordelen ook nog bij. Stoelyoga bevat vaak een groot gedeelte van ademhalingsoefeningen en meditatie, die zorgen voor ontspanning en meer concentratie. Maar: granny yoga kan ook helpen om de eenzaamheid van ouderen tegen te gaan. Door de yoga komen ze bij elkaar en voelen ze zich verbonden. Een win-win-winsituatie dus.

Gewoon op kantoor

Maar of granny yoga dan alleen voor granny’s is? Nee, natuurlijk niet. Om te beginnen is het bijvoorbeeld geschikt voor jonge mensen met lichaamsklachten of een burn-out die langzaam hun beweging op moeten bouwen, maar het wordt óók georganiseerd voor jongere mensen over het algemeen. Heb je er ooit over nagedacht hoe slecht het is om acht uur lang achter een laptop te zitten en ‘s avonds ook nog op de bank te Netflixen? Stoelyoga kan de oplossing zijn, omdat je het gewoon vanachter je bureau kunt doen. Hoe dat er dan uitziet? In deze video zie je wat oefeningen die je kunt doen op een stoel:

Zo’n kleine yogapauze is ideaal voor het losmaken van je lichaam en voor de concentratie. Oké, je wordt misschien een beetje raar aangekeken, tenzij je werkt bij één van de bedrijven die een stoelyogadocent inhuren voor tijdens de lunchpauzes. Want ja, ook dat kan tegenwoordig. Haal jij je baas even over?

Meer Bedrock

Wat India ons leerde over yoga (en wat wij hen teruggaven).