Stress bestaat voor iedereen (gelukkig kun je leren relativeren)

Zo pak je stress aan

Stress is er in alle soorten en maten, en bestaat voor iedereen. Een stressvrij leven klinkt heerlijk, maar is helaas voor niemand weggelegd. Zélfs niet voor die ene vriendin die haar zaakjes altijd zo perfect op orde heeft.

Weg met de stress

Of je je nou zorgen maakt om een ernstig ziek familielid of om een presentatie die je moet geven op je werk; je zult er hoe dan ook iets tegen moeten doen. Stress is niet alleen onproductief – je bent helemaal niet meer in staat om je op het heden te focussen – maar ook slecht voor je fysieke én mentale gezondheid.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die onderzoek hebben gedaan naar stressvermindering. Nicholas Petrie werkt met CEO’s om hen te laten zien hoe je stress kunt minimaliseren, en ontwikkelde een methode die voor iedereen toepasbaar is. Volgens Petrie wordt stress niet direct veroorzaakt door (werk)druk, maar ontstaat het pas als je gebeurtenissen gaat overdenken en daar negatieve emoties bij voelt. Om je stress aan te pakken, zul je dat overdenken moeten vervangen door relativeren. Dat kan op drie manieren: door je te focussen op het verleden, het heden of de toekomst.

Leren relativeren

De techniek die te maken heeft met het verleden, noemt Petrie ‘contrasting’: je stress vergelijken met een eerdere gebeurtenis. Klinkt misschien alsof je alsnog gaat overdenken, maar het idee is om een ergere situatie in gedachten te nemen, waar je ook overheen bent gekomen. Waarom zou je je nu zorgen maken over een kleine gemiste deadline, als je een enorm belangrijke presentatie ook overleefd hebt?

Als je liever geen oude koeien uit de sloot haalt, is er de methode die Petrie ‘reframing’ noemt: met een nieuwe blik naar de situatie kijken. Als voorbeeldvraag die je jezelf kunt stellen, noemt Petrie: “Wat is er grappig aan deze situatie?” en “Welke nieuwe mogelijkheden biedt deze situatie?” Als je heel gestrest bent, is het lastig om daar het positieve van in te zien, maar dat betekent niet dat je het niet kunt proberen.

Het worstcasescenario

Mocht het écht niet lukken om de situatie van de positieve kant te bekijken, biedt de laatste techniek genaamd ‘questioning’ een uitweg. Vraag jezelf af: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Hoewel de meeste mensen zullen zeggen dat het juist niet helpt om aan het worstcasescenario te denken – daar zou je immers alleen maar meer stress van krijgen – kan het ook heel nuttig zijn. In veel gevallen is dit scenario namelijk lang niet zo erg als je had gedacht, en zul je beseffen dat het de mate van stress die je ervaart niet waard is.

Ook andere onderzoekers bevestigen dat het kan helpen om je het ergste voor te stellen dat er kan gebeuren. Jason Moser, onderzoeker aan de Michigan State University, benadrukt dat je moet beoordelen hoe realistisch het worstcasescenario is. Het is realistischer om een knallende ruzie te krijgen met je vriend dan om gedumpt te worden, en zelfs als je wél gedumpt wordt, verander je niet meteen in een eeuwige single met veertien katten. Overigens moet je niet vergeten ook de laatste stap te zetten: je angst loslaten. Niemand zit erop te wachten om met dat vervelende scenario te blijven zitten.

Meer Bedrock

Met deze tips zul je beter met stress kunnen dealen.