De mentale kater: je rot voelen na een avond te veel drinken (+ hoe je er overheen komt)

Voel je je schuldig?

Hoofdpijn. Waar is mijn telefoon? Oh, daar. Dat scheelt. En mijn jas? Ok, die ligt gelukkig ook binnen. Auw, waarom heb ik zo veel gedronken? Ik moet echt mijn leven op orde krijgen en beter voor mezelf zorgen. Sh*t, volgens mij heb ik ook iets raars tegen m’n collega gezegd. Had ik dat nou moeten doen? Hij denkt vast dat ik gek ben. Als ik zo door ga, raak ik mijn baan straks ook nog kwijt.

Bovenstaand is een kleine selectie gedachtes die door je (pijnlijke) hoofd razen als je een mentale kater hebt. Want, naast dat je flinke koppijn aan je nachtelijke escapades hebt te danken, heb je ook een mentale kater te pakken.

Sommige mensen hebben hier meer last van dan anderen. Terwijl de één fluitend na een doorzak-sessie aan een brak ontbijtje begint, lachend om zijn ‘op-de-bar-dans-actie’ gisteren, zit de ander met hartkloppingen en paniek-gedachtes op de bank. Ik ben zelf het type paniek-gedachtes. Ik kan mezelf echt helemaal knettergek maken maken met ‘what if’s‘ en ‘waaroms?’ Ook denk ik negen van de tien keer dat mijn vriendinnen/collega’s/iedereen die ik ken me niet meer aardig vinden. Want….geen idee, waarom eigenlijk?

Relativeer

Als je een (mentale) kater hebt kun je opeens niet meer relativeren. Gelukkig heb ik een goede vriendin die ik op dat soort momenten altijd kan raadplegen. Dat gaat meestal zo: ‘oh, ik voel me zo slecht. Waarom heb ik dit gedaan? Ik heb zo’n spijt. En volgens mij gaan ze het hier nog weken over hebben op kantoor.’ Waarop ze antwoordt: ‘je moet maar bedenken dat deze mensen vanochtend ook gewoon hun grote teen in de badkamer hebben gestoten. Zij zijn echt niet met jou of jouw gedrag van gisteren bezig.’ En dat is een truc om te relativeren. De wereld draait niet om jou, ook al voelt dat wel zo de dag na een avondje feesten.

Hormonale verklaring

Verder gebeurt er na een lading drank natuurlijk heel wat in je lichaam, wat weer effect heeft op je mentale welzijn. Zo schreven we eerder over onze hormoonhuishouding en hoeveel invloed dit heeft op hoe we ons voelen. “Hormonen hebben een soort cirkelcommunicatie in je lichaam en sturen elkaar bij. Ervaart je bijnier voor langere tijd stress, dan communiceert deze met de hypofyse – de dirigent van bijna alle hormonen – om alles op een lager pitje te zetten. Negatieve feedback noemen we dat.

Bijvoorbeeld: je hebt stress op je werk waardoor je veel adrenaline creëert. Deze adrenaline moet geremd worden door het bijnierhormoon cortisol. Om het cortisol-potje aan te vullen, heb je progesteron nodig. En bij een hoge adrenalinewerking worden ook dopamine en serotonine een stukje uitgeput. Dit zijn neurotransmitters die voor energie zorgen en voor stressreductie. Een tekort aan serotonine maakt angstig, zorgt voor stemmingswisselingen en maakt je prikkelbaarder.”

Je zit dus als het ware in een negatieve spiraal. Doordat je stress hebt (niet meer kunt relativeren) over je gedrag gisteren, en wat de hele wereld over jou zou denken, wordt je hormoonhuishouding compleet door de war geschopt. Tijd om te ontspannen dus. Adem diep in, en diep uit. Zo erg is het niet, de wereld vergaat niet. Iedereen drinkt er weleens eentje teveel. So what.

Alles vergroten

Doordat je je relativeringsvermogen tijdelijk kwijt bent, ga je alles in je hoofd vergroten. ‘Zei ik dat nou tegen A.?’ Je bent een beetje wazig en hebt niet helemaal meer scherp voor je wat je gezegd of gedaan zou hebben. Dus ga je van het slechtst uit. En dat is funest voor je gemoedstoestand.

Probeer het te zien voor wat het is. Je stond misschien een beetje hard te praten, je danste misschien ietwat oncharmant, maar wat maakt het uit? Je hebt een leuke avond gehad, en het heeft totaal geen zin om er achteraf spijt van te hebben. Je kunt er nu niets meer aan veranderen. En oh ja, waarschijnlijk valt het ook nog eens mee hoe erg het allemaal is.

Controle loslaten

Tot slot is één van de redenen waarom we moeite hebben met ‘wat we de avond ervoor gedaan hebben,’ het feit dat we de controle een beetje kwijt zijn. We waren de avond ervoor de controle kwijt doordat de alcohol rijkelijk vloeide. Je bent misschien wat loslippiger geweest, hebt dingen gedaan die je normaal niet zou doen als je nuchter was geweest. Én je bent de dag erna de controle kwijt omdat je niet weet wat anderen nu van je vinden of over je denken. En dat is een naar gevoel.

Maar laat het los. En als het je echt dwars zit, bel je degene waar je je druk om maakt. Wedden dat ‘ie net z’n teen heeft gestoten?

Meer lezen

Ik dronk 40 dagen geen alcohol en uh, tja…