Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

In gesprek met de sustainability manager van ARMEDANGELS

“We weten dat we nog een lange weg te gaan hebben en daar werken we iedere dag weer hard voor. Er komen veel uitdagingen bij kijken als je het eerlijkste modelabel in de wereld wil worden.” Julia Kirschner is de vastberaden en tegelijkertijd realistische sustainability manager van het Fairtrade gecertificeerde Duitse modemerk ARMEDANGELS. Julia spreekt met Bedrock over de duurzame stappen die ARMEDANGELS onderneemt en ze geeft handige tips, zodat ook wij duurzame kledingkeuzes kunnen maken.

INVESTEREN

Julia Kirschner is als sustainability manager constant bezig om het Duitse label zo duurzaam mogelijk te maken. Een nobel doel, waar ze zich hard inzet voor de eerlijke, milieu- en mensvriendelijke productie van kleding. “Verantwoordelijkheid nemen voor je productieketen kan niet worden gedaan vanaf de zijlijn”, vertelt ze gedreven. “Als je het goed wil doen moet je een hoop tijd en geld investeren en daarnaast heb je mensen nodig – experts – die het bedrijf kennen. En dat is precies wat we doen.”

Armedangels

Julia’s focus ligt bij de leveranciers, die ze ondersteunt zodat zij hun sociale en ecologische normen blijven verbeteren. “We hebben zeer hoge eisen als het gaat om eerlijke arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke productie. Wij geloven dat we aan deze eisen kunnen voldoen, als we onze leveranciers zien als partners en we hun ondersteunen waar nodig. En dat is wat ik doe, iedere dag.” Julia controleert de leveranciers, leidt ze op en helpt ze op hun reis naar het maken van nodige verbeteringen. Om deze sterke relaties te kunnen bouwen heeft het bedrijf partners nodig die de filosofie begrijpen en voor langere tijd samen willen werken.

We willen onze deuren openen en zo laten zien wat er achter de schermen gebeurt.

Verhalen vertellen

Deze juiste partners zijn inmiddels gevonden, dus nu is het zaak zoveel mogelijk consumenten te bereiken. En dat doet ARMEDANGELS door steeds groter te worden. “Niet alleen met onze producten, maar ook met onze boodschap. We verkopen niet alleen kleding. We hebben een verhaal te vertellen en een duidelijke missie,” aldus een enthousiaste Julia. “Ik zie het zo: we kunnen de textielindustrie niet alleen veranderen, maar samen kunnen we de verandering zijn. We willen onze deuren openen en zo laten zien wat er achter de schermen gebeurt. We doen niet alleen wat juist is, we willen er ook over praten.”

Boer Bhimabhai armedangels

Zo vertelt ARMEDANGELS bijvoorbeeld het verhaal van Bhimabhai, een van de katoenboeren uit India. Julia: “Ik heb hem zelf opgezocht. We vertellen zijn verhaal om de vele gezichten achter onze producten te laten zien en om klanten te laten zien wat het betekent om duurzaam te produceren. We weten dat mode kan worden geproduceerd zonder het exploiteren van mens of natuur en we willen mensen en de grote modespelers laten zien dat het beter kan worden gedaan. Zo is de katoen afkomstig uit India allemaal Fairtrade. Maar we weten ook dat we nog een lange weg te gaan hebben en daar werken we iedere dag weer hard voor. En dat zijn uitdagingen die je moet accepteren als je het eerlijkste modelabel in de wereld wil worden.”

Julia & team eten bij locals in het dorp van de Bhimabhais. armedangels

Mooi en eerlijk

Er zijn heel veel modelabels in de wereld en ook veel bedrijven die duurzame kleding produceren. ARMEDANGELS verenigt echter een groen karakter met sterke, stijlvolle ontwerpen. “In tegenstelling tot veel andere modelabels, denken wij niet dat er een tegenstrijdigheid hoeft te zijn tussen eerlijke, biologische en mooie kleding. Onze missie is om eerlijke arbeidsomstandigheden en duurzame, hoogwaardige materialen te combineren met een prachtig design” aldus Julia.

Volgens haar is het grootste voordeel van het hele ARMEDANGELS team, dat het gepassioneerd is. “We werken allemaal naar hetzelfde doel toe en werken intensief samen om het voor elkaar te krijgen.” Volgens Julia verandert de kijk van de consument op het kopen van duurzame mode momenteel enorm. Mede daardoor is ARMEDANGELS de afgelopen jaren veel gegroeid. “Maar, we weten dat hoewel steeds meer mensen duurzame mode kopen, deze groep alsnog erg klein is. Maar dat motiveert ons alleen maar om de boodschap te verspreiden en te blijven doen waar we goed in zijn: mooie, biologische, eerlijke kleding maken.”

Serieus, less is more. Koop liever één à twee duurzame shirts van hoge kwaliteit, dan vijf goedkope shirts van lage kwaliteit.

Persoonlijk bewustzijn

Julia Kirschner is zelf zowel in haar professionele als privéleven bewust bezig met duurzaamheid. “Voor mij draait het allemaal om balans, ik houd niet van extremen. Ik probeer mijn sporen zo min mogelijk achter te laten door bewuste voedingskeuzes te maken. Ik koop zoveel mogelijk biologisch en lokaal. Ik houd ervan om kleine winkels te ondersteunen in plaats van de grote spelers. Maar op hetzelfde moment leef ik mijn leven wel ten volle. Ik houd van reizen en van nieuwe dingen uitproberen.” Volgens Julia betekent duurzaam leven niet dat je afstand moet doen van bepaalde dingen, maar dat je meer bewust bent en meer zorg draagt voor de medemens en de natuur.

Julia (rechts) en Katia (links) armedangels

Tips

Julia heeft voor lezers van Bedrock nog wel wat tips om zelf zo duurzaam mogelijk te leven en consumeren. De meest duurzame keuze die je volgens haar kunt maken is om geen nieuwe kleding te kopen. “Serieus, less is more. Koop liever één à twee duurzame shirts van hoge kwaliteit, dan vijf goedkope shirts van lage kwaliteit. Ze zullen veel langer meegaan en misschien wel je favoriete kledingstuk worden.”

Een tweede tip is om je kleding goed te behandelen. Gebruik het juiste waspoeder, was op de juiste temperatuur en kijk altijd even naar het label. Het zit er voor een reden. “Wat je ook kan doen is je favoriete merk vragen naar wat zij doen om een eerlijke en milieuvriendelijke productie te garanderen. Daag ze uit om meer te doen en laat zien dat jij als hun klant deze dingen belangrijk vindt.”