Waarom eten volgens The Green Happiness-methode ongezonde bijwerkingen op je gezondheid heeft

Je kunt beter wél vlees en vis eten

In de afgelopen maanden was er in de pers veel te doen omtrent Green Happiness, een dieetprogramma dat bestaat uit 50 veganistische dagprogramma’s. Wat is er wetenschappelijk te zeggen over dit programma?

Laat ik beginnen met het feit dat het belangrijk is dat de dames een groot publiek weten te interesseren voor ‘gezonde’ voeding. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het grootste deel van onze Westerse ziektes namelijk niet het gevolg van ‘genetische aanleg’ maar van een ongezonde leefstijl, waaronder voeding. Dat verdient aandacht. Wellicht het grootste tekort in onze huidige voeding in het gebrek aan groenten dat we eten. De dames van Green Happiness hebben oprecht hun best gedaan, en met succes, om groenten weer op de (menu)kaart te krijgen.

Maar, ook goede bedoelingen kunnen hun doel voorbij schieten. In hun enthousiasme en affiniteit met veganisme adviseren de dames om dierlijke producten zoveel mogelijk (of zelfs geheel) links te laten liggen. Het gevolg van dit advies is dat het Green Happiness programma als je het narekent lijdt tot tekorten van bepaalde voedingsstoffen. Laat ik die tekortkomingen van het dieet puntsgewijs voor je opsommen.

Te weinig calorieën en te weinig eiwitten

Je zult afvallen, maar vooral spiermassa (eiwit) inleveren. De ziekte die hier het gevolg van is, sarcopenie, zagen we tot nu toe vooral onder ouderen. Ook suikerziekte is bijvoorbeeld een gevolg van een tekort aan spieren.

Tekort aan jodium

Jodium speelt een hele belangrijke rol bij de vorming van onze hersenen. Een klein te kort aan jodium bij een zwangere vrouw zorgt al snel voor enkele punten IQ verlies bij haar kinderen.

Tekort aan omega-3 vetten

Omega-3 vetten spelen niet alleen een rol in onze hersenen, maar zorgen ook voor gezonde bloedvaten. Hoe meer omega-3 vetten er in je bloed circuleren, des te lager de kans op een hartinfarct, maar ook des te lager de kans op hersenziekten zoals bijvoorbeeld Alzheimer.

Tekort aan vitamine B12

Waar de dames zeggen dat je je beter zult voelen door hun programma is juist van vitamine B12 bekend dat een tekort ervan leidt tot vermoeidheidsklachten.

Tekorten aan calcium en vitamine D

Voor sterke botten heb je zowel vitamine D als calcium nodig. Een tekort van beide zal botontkalking ofwel osteoporose met dubbele snelheid aanwakkeren.

Tekorten aan choline en betaine

Deze nog vrij onbekende voedingsstoffen zijn erg belangrijk voor het ‘metabolisme’ van vet in ons lichaam, waarbij zowel betaine als choline lijken te beschermen tegen hart- en vaatziekten. Vooral eieren zijn een hele belangrijke bron van met name choline. Eet die menstruatie van een kip dus toch maar wel…

Ten slotte laat de wetenschappelijke onderbouwing van het programma te wensen over. In het programma zijn er namelijk aanwijzingen voor wat in de wetenschappelijke literatuur ook wel ‘cherry picking’ wordt genoemd. Enkel verwijzen naar artikelen die goed van pas komen, zonder te noemen dat er ook artikelen zijn die het tegengestelde aantonen. Als je weet dat in de medische literatuur een foutenmarge van 5% (p<0.05 / confidence interval 95%) wordt aangehouden, dan begrijp je dat gemiddeld 1 op de 20 uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek op louter toeval berust. Neem bijvoorbeeld de fictieve vraag of een banaan gezond is. Stel dat 100 mensen dat onderzocht hebben. Er vanuit gaande dat een banaan gezond is, is het dan goed mogelijk dat er 75 onderzoeken laten zien dat een banaan gezond is, 20 onderzoeken laten geen effect zien en 5 onderzoeken tonen aan dat een banaan ongezond is. Als je dus maar lang genoeg zoekt en ‘selectief citeert’ kun je met 5 mooie referenties ‘aantonen’ dat een banaan ongezond is. Maar in feite zet je met die bewering nietsvermoedende lezers enkel op het verkeerde been, want de optelsom van alle onderzoeken wijst juist de andere kant op! Helaas doen ook onze media veelvuldig aan cherry picking, want wat is er immers opzienbarender dan ineens een krantenkop produceren waarin bijvoorbeeld staat ‘dat overgewicht helemaal niet ongezond is’ of ‘dat vaccinaties dodelijk zijn’? Onze media grossieren in het selectief onder de aandacht brengen van ‘opvallend’ onderzoek. Onderzoek dat dus uit de toon valt, in vergelijking met de heersende consensus. Soms is zulk onderzoek daadwerkelijk baanbrekend en van groot belang voor het doorbreken van bepaalde dogma’s (cholesterol, vet of verzadigd vet is ongezond). Maar soms zijn deze opvallende onderzoeken ook niets anders dan toevalsbevindingen die enkel zorgen voor onnodige onrust (overgewicht is gezond, sporten is niet nodig, etc). Daarom is het belangrijk dat je alle onderzoeken over een bepaald onderwerp leest en kijkt of deze gezamenlijk een bepaalde kant uitwijzen. Een gedegen wetenschappelijke onderbouwing berust dus niet op het verwijzen naar artikelen die ondersteunen wat je denkt, maar op de uitkomst van alle onderzoeken die zijn gedaan om een bepaalde onderzoeksvraag te beantwoorden. Zo wordt de kans op een statistische ‘misser’ zo klein mogelijk gemaakt. Samengevat is de bedoeling van het Green Happiness programma om meer groente te eten lovenswaardig. Het programma verdient vanuit gezondheidsoogpunt, zeker op de lange termijn, echter absoluut geen aanbeveling omdat het lijdt tot deficiënties van belangrijke en essentiële voedingsstoffen, zoals jodium, lange keten omega-3 vetten (visolie), vitamine B12, calcium, vitamine D, choline en betaine, die noodzakelijk zijn om gezond te blijven. De voorspelde Happiness is daardoor mogelijk maar van korte duur… Dit artikel is op 19 oktober herzien en iets aangepast. Maar de boodschap blijft hetzelfde.

Meer lezen van Remko Kuipers

Waarom je juist wel vlees en vis moet eten.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.