Waarom ik 40 dagen geen alcohol drink

"Ik kan me oprecht niet herinneren wanneer ik voor het laatst een week geen alcohol gedronken heb."

Zes speciaalbiertjes, vier flessen rood, een fles limoncello en een 8-pack gewoon bier. “Wacht, ik pak nog een fles wit voor de zekerheid,” zeg ik tegen mijn goede vriend. Het is zaterdagavond. We gaan eten met z’n zessen en wij regelen de drank. Omgerekend betekent dit dat we allemaal acht-en-een-halve alcoholische versnapering kunnen nuttigen. Dat is meer dan je volgens de Gezondheidsraad per wéék zou moeten drinken. “Denk je dat het genoeg is?,” vraag ik.

Komende maand gaan we als Bedrock-redactie allemaal een persoonlijke challenge aan die bijdraagt aan een bewuster leven. Voor mij betekent dat: minder alcohol drinken.

Want ik drink te veel. Structureel te veel. Ik kan me oprecht niet herinneren wanneer ik voor het laatst een week geen alcohol gedronken heb. Sinds mijn zestiende (en stiekem ook wel eens op mijn vijftiende) drink ik vaak. Elk weekend minstens een avond té veel. En de laatste jaren drink ik vrijwel elke dag. Soms een wijntje bij het eten, soms drie en soms kan ik me niet meer herinneren hoeveel bier, gin tonics en Jägermeister ik naar binnen gewerkt heb. Dat klinkt vast heel grappig en misschien zelfs herkenbaar voor je, maar ik kom er steeds meer achter hoe verschrikkelijk schadelijk het is.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Nienke van der Putten van de Alcohol Infolijn van het Trimbos-instituut raadt me aan de online Drinktest te doen. Dat doe ik braaf en er verschijnt deze uitslag op mijn beeldscherm: “Met het oog op uw gezondheid drinkt u volgens richtlijn van de Gezondheidsraad inderdaad te veel. Uw alcoholgebruik in een normale week ligt ruim boven de maximale hoeveelheid die u zonder risico voor uw gezondheid kunt drinken. U drinkt meer dan andere vrouwen van uw leeftijd. Uw alcoholgebruik kan dus uw gezondheid schaden. Bovendien drinkt u regelmatig zes of meer glazen per gelegenheid. Ook dat kan erg schadelijk zijn voor uw gezondheid.”

Vrijmibo

Ik lees verder: “Zonder veel zorgen voor uw gezondheid kunt u in een week maximaal zeven glazen alcohol drinken, mits verspreid over meerdere dagen (gemiddeld een per dag). U drinkt in een normale week meer dan zeven glazen. Dat verhoogt uw risico op ondermeer kanker, hersenschade, beroerte en hartziekten.” Meer dan zeven glazen. Ik drink zeven glazen tijdens een etentje met vrienden. Laat staan op een vrijdagmiddagborrel die vaak pas diep in de nacht eindigt.

Nienke vertelt me over de risico’s van zo’n vrijdagmiddagborrel. Bingedrinken, noemt ze het. “Bingedrinken is zoveel drinken dat het bloedalcoholgehalte tot 0,8 promille stijgt. Dit komt bij mannen neer op zes glazen in twee uur en bij vrouwen op vier glazen in twee uur.” Oh my, ik drink op vrijdag geloof ik wel vier biertjes in één uur. “Het is een flinke klap voor je organen,” zegt Nienke. “Bijvoorbeeld je lever, hersenen en hart. En je lichaam heeft nog lange tijd nodig na het drinken, dus wanneer de alcohol allang is afgebroken, om daarvan te herstellen.”

Crack

Na crack en heroïne blijken tabak en alcohol de meest schadelijke drugs, volgens het RIVM. Ik voel een lachje opkomen terwijl ik dit opschrijf, maar volgens het Trimbos-instituut zijn de risico’s serieus. “De laatste jaren is er steeds meer bekend geworden over alcohol in relatie tot allerlei ziektes en soorten kanker. Die risico’s blijken er ook al te zijn bij relatief ‘laag’ alcoholgebruik. Dus meer dan een glas per dag.”

Het is dan ook niet verrassend dat op basis van de beschikbare wetenschappelijke literatuur de Gezondheidsraad als advies geeft: géén alcohol drinken is altijd beter dan wel drinken.

Voelen

Nog steeds zijn deze feiten best abstract voor me. Ik weet dat ik gemiddeld veel drink, maar ik voel me prima. Ik ben niet verslaafd, ik krijg geen trillende handjes als ik drie dagen niet drink. Ik merk wel dat ik soms duf wakker word na een gezellige avond. Ik slaap vaak onrustig, ik kom niet altijd lekker uit m’n woorden en ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik soms niet meer precies weet wat ik gedronken heb. Op je 31e is dat gewoon niet schattig meer.

Het is tijd om de gewoonte uit mijn systeem te krijgen. Om eens te testen hoe ik me voel als ik niet drink. Of ik me daadwerkelijk fitter en gezonder ga voelen. Dat kan, zegt Nienke: “Een maand tot veertig dagen is in principe genoeg om de positieve effecten van geen alcohol drinken te ervaren, om je bewust te worden van je alcoholgebruik en om gewoontegedrag te doorbreken.”

Veertig dagen niet drinken it is. Starting now. Ik zie er best wel tegen op, eerlijk gezegd. En ook Nienke denkt dat ik het moeilijk kan gaan krijgen: “Je kunt het moeilijk krijgen op momenten dat je gewend bent om te drinken. Bijvoorbeeld etentjes, verjaardagen, borrels, na een week hard werken, als je met mensen bent die drinken of als je alcohol ziet op tv.” Zo’n beetje elke donderdag tot en met zondag dus. Ik ben benieuwd…

Ook je drinkgedrag testen? Kan op Drinktest.nl.

Meer lezen?

Dit zijn de effecten van alcohol op je lichaam (waarschijnlijk erger dan je denkt) en Leven zonder alcohol, de nieuwe trend?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.