De maandagochtend-rituelen van Mindshake’s Sabrina Simons

Tips & tricks

Hoe doen ze dat toch? Succesvolle vrouwen, of het nu gaat om carrière, liefde of geluk, houden er allemaal bepaalde (ochtend)rituelen op na. Wij vroegen inspirerende vrouwen naar hun tips. Wat doen ze als de wekker gaat en hoeveel uur slaap hebben ze nodig? Mindshake’s Founder en Commercial Lead Sabrina Simons deelt haar ochtendrituelen.

Hoe laat gaat de wekker?

“De wekker gaat elke dag om 7:30 uur, behalve als ik in de ochtend naar hot yoga ga, dan gaat hij al om 6:00 uur.”

Stap je meteen uit bed, of snooze je eerst?

“Ja, ik ben echt een snoozer. Ik weet dat het beter is om gelijk uit bed te stappen, maar soms snooze ik toch wel tot een max van drie keer. Vaak ga ik toch later naar bed dan gepland en dan zijn die paar extra minuten snoozen gewoon heel hard nodig. Ik vind ook dat ik het verdien om te snoozen. Het gebeurt regelmatig dat ik gewoon uit mezelf, net voor de wekker gaat, wakker word. Ik heb een goed ingebouwd klokje.”

Check je meteen je telefoon in bed?

“Mijn wekker zit op mijn telefoon dus als ik wakker word van de wekker en hem uit moet doen, dan heb ik wel gelijk mijn telefoon in mijn handen. Ik probeer altijd even rustig wakker te worden en wat nieuws en socials te checken, maar meestal eisen mijn twee katten alle aandacht op. Die willen dan eten en gaan heel overdreven kopjes geven en mijn arm likken. Even lekker rustig het nieuws checken of wakker worden is er meestal niet bij. Voordat ik uit bed stap heb ik al wel een paar whatsapp berichten gestuurd en soms maak ik notities van dingen die ik die nacht of die ochtend heb bedacht. Dat moet gewoon voordat mijn voeten de grond raken, anders vergeet ik het misschien weer.”

Wat doe je als eerste nadat je opstaat?

“Zodra ik opsta geef ik eerst de katten wat eten, dan maak ik de kattenbak schoon en pas dan heb ik tijd voor mezelf. Vaak gooi ik even een wasje in de wasmachine of ruim ik de afwasmachine uit. Daarna spring ik gelijk onder de douche zodat ik daar lekker wakker kan worden. In de douche krijg ik vaak ideeën die ik later die dag uitwerk. Mijn tanden poets ik bij de wasbak, nooit in de douche. Geen idee waarom eigenlijk.

Ik doe mijn haar en mijn make-up voordat ik me aankleed voor diezelfde wasbak. Ik trek daarna gewoon uit de kast waar ik op dat moment zin in heb. Kleding klaarleggen dat lukt me meestal niet. Nadat ik ben aangekleed zet ik koffie voor mezelf. Gewoon zwarte koffie en die drink ik dan op terwijl ik wat eerste mails check.

Ontbijten schiet er meestal bij in, slecht he. In het weekend ontbijt ik wel uitgebreid met eitjes en versgeperst grapefruitsap. Nadat ik mijn mails heb gechecked en mijn koffie op is, is het meestal de hoogste tijd om te vertrekken. Vaak vergeet ik de tijd en tegen de tijd dat ik erachter kom hoe laat het is moet ik naar werk racen. Ik doe er 30 min over om naar werk te fietsen op een redelijk tempo. Als ik op de pont sta neem ik meestal nog even de tijd om mijn agenda voor de rest van de week even goed in me op te nemen en meestal check ik dan ook mijn Instagram-feed. Soms bel ik met mijn headphones in nog iemand die ik moest spreken (werk of privé) en anders luister ik muziek tijdens het fietsen. Dat half uurtje fietsen is dan zo voorbij.”

‪Welke morning mantra zou iedereen zich moeten aanleren?

“Wees het soort vrouw, dat wanneer je voeten de grond raken elke ochtend, de duivel zegt, oh shit, ze is wakker. Be the kind of woman that, when your feet hit the floor each morning, the devil says “Oh, crap! She’s up..

Kun je ook wel eens niet je bed uitkomen?

“Ik ben geen uitslaper of iemand die lang in bed blijft hangen terwijl ik al wakker ben. Best frustrerend, vooral als je in bed ligt met iemand die dat wel kan. Ik probeer tegenwoordig wel eens vroeger in bed te gaan liggen en dan een serie, film of documentaire te kijken, maar ik ben daar niet zo goed in. Ik gebruik mijn bed echt om in te slapen en mijn lichaam is er ook zo op ingesteld. Tegen de tijd dat ik in bed ga liggen ben ik ook echt moe genoeg om gelijk in slaap te vallen.”

Hoeveel uur slaap je?

“Ik slaap meestal 6-7 uur maar als er een paar dagen tussen zitten dat ik 5 uur slaap is dat oké en slaap ik in het weekend die twee gemiste uurtjes bij. Ook op weinig slaap kan ik best functioneren maar, ik voel me het best als ik echt 7 volle uren heb geslapen.”

Ben je een ochtendmens?

“In de ochtend ben ik wel wat slomer dan tijdens de rest van de dag, maar na een korte douche en een kop koffie ben ik wel ready to go en ik heb geen ochtendhumeur, zoals sommige mensen. Maar ben je dan een ochtendmens?”

Wat zijn de 5 do’s in de ochtend die je iedereen aanraadt?

“Verse koffie voor jezelf zetten. Douchen (sommige mensen douchen dus alleen s’avonds, dat snap ik niet. Hoe kan je dan wakker worden?) Neem de tijd voor je ochtendritueel. En geniet van deze momenten voor jezelf. Maak ontbijt voor jezelf, dat helpt echt om de dag beter te beginnen. Daar moet ik zelf nog behoorlijk aan werken.”

En de 5 don’ts?

“Liever geen socials en nieuws checken terwijl je nog in bed ligt. Zelf hou ik me hier dus niet echt aan, maar het is echt beter voor je gemoedstoestand. Niet haasten, maar liever gewoon iets eerder de wekker zetten zodat je wat meer tijd hebt om jezelf klaar te maken. Niet stressen, alles komt uiteindelijk altijd goed. Zelfs wanneer je onderweg bent naar een afspraak en je bent je laptop vergeten met daarop een belangrijke presentatie. Nooit iets uit de kast trekken wat eigenlijk gestreken moet worden. Zijn er mensen die in de ochtend strijken? Ik ken ze niet, denk ik. Wie heeft daar tijd voor? Probeer thuis niet te werken, werk en privé een beetje gescheiden houden is best de moeite waard, maar zelf lukt dit me eigenlijk nooit.

Meer lezen

Lees hier de ochtendrituelen van Nina Pierson, en hier die van Ellen Snijder.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.