Wat de obsessie met Jennifer Aniston’s baarmoeder zegt over onze maatschappij

"We zijn compleet met of zonder partner, met of zonder kinderen."

Er zitten veel voordelen aan roem (gratis spullen! altijd plek in je lievelingsrestaurant!), maar minstens zoveel nadelen. Vooral als je de dertig bent gepasseerd en (nog) niet in het bezit bent van 1. een man 2. een kind 3. een loeistrak afgetraind lichaam.

Er zijn van die momenten dat we God op onze blote knietjes willen bedanken voor het feit dat onze diepste kinderwens (‘een beroemde zangeres/filmster/topsporter worden’) niet is uitgekomen. Vaak is dit als we langs een kiosk met roddelbladen lopen en de ene na de andere tijdschrift-cover zien waarop spuuglelijke (let’s not sugarcoat it) foto’s van vrouwelijke celebs te zien zijn, altijd vanuit een verkeerde hoek genomen en voorzien van de woorden ‘IS ZE EINDELIJK ZWANGER?’ in chocoladeletters.

Want dat is blijkbaar je lot als je beroemd bent en vrouw. Een lot waarover America’s sweetheart Jennifer Aniston in ieder geval kan meepraten. Vorige maand verscheen een kort essay van de Friends-actrice op de Huffington Post. De aanleiding? Een weinig charmante bikinifoto op de cover van roddelblad In Touch, met een grote rode cirkel om Jennifer’s licht opbollende buik. De 47-jarige zou ein-de-lijk zwanger zijn. Het is niet de eerste keer dat Jennifer met deze roddel te kampen krijgt. Sterker nog, sinds Brad Pitt haar in 2005 verliet voor Angelina Jolie is haar liefdesleven en de stand van zaken in haar baarmoeder een terugkerend thema in de roddelbladen.

Geen kind, geen geluk

Zelden liet Jennifer zich een antwoord ontlokken. Wat er in haar privé-leven gebeurde, was none of our business. Tot nu. In het stuk trekt de actrice ten strijde tegen het idee dat de waarde van een vrouw nog steeds gebaseerd wordt op haar status als echtgenote en vrouw. Want, betoogt ze, daarom hebben we zo obsessief veel aandacht voor haar wel of niet zwangere status. “De hoeveelheid geld en middelen die nu worden besteed aan de vraag of ik zwanger ben of niet, duidt erop dat we een vrouw nog steeds als mislukt, incompleet en ongelukkig zien als zij niet getrouwd is en kinderen heeft.” En daar heeft ze dus schoon genoeg van. “We zijn compleet met of zonder partner, met of zonder kinderen.”

Krom schoonheidsideaal

Ook de vraag waarom Jennifer zich nu pas uitspreekt, wordt beantwoordt. Zo schrijft ze dat ze roddelblaadjes jarenlang als pure fictie heeft afgedaan. Iets waar geen aandacht aan hoeft worden besteed. Maar nu ziet ze in dat deze hersenloze pulp (en het achterhaalde idee dat daarachter schuilt) wel als waarheid wordt gepresenteerd. Niet alleen aan volwassen vrouwen, maar ook aan onze kinderen. En elke keer dat kleine (of grote) meisjes zulke beelden zien, wordt dat achterhaalde idee weer nieuw leven ingeblazen. “De manier waarop ik word geportretteerd in de media is een afspiegeling van hoe we in het algemeen naar vrouwen kijken: langs de meetlat van een krom schoonheidsideaal.”

“Misschien wil ik ooit wel moeder worden,” gaat Jennifer verder, “maar niet omdat ik me mislukt of incompleet voel zónder. Ik weiger om me minder te voelen en me ‘dik’ of ‘zwanger’ te laten noemen alleen maar omdat mijn lichaam verandert of omdat ik een burger heb gegeten tijdens de lunch of vanuit een gekke hoek ben gefotografeerd.”

Bodyshaming & photoshop

‘Hear, hear’ klinkt op het internet, maar er zijn ook kritische noten. Van de Britse tv-presentator Piers Morgan bijvoorbeeld. Hij noemt het krom dat Jennifer de media de les leest over bodyshaming, maar dat ze wel doodleuk voor gefotoshopte covers van tijdschriften poseert, waarin elk rimpeltje, vlekje en pukkeltje vakkundig is weggewerkt. “Als ze echt een verschil wil maken, kan ze beginnen met ons op de cover van een tijdschrift te laten zien hoe ze er écht uitziet,” schrijft hij. En ook dáár zit wat in.

Meer lezen?

Het dertigersdilemma (waarom het een goed idee is om bewuster te leven vanaf je 30e) & Het taboe op gynaecologische kwaaltjes (en wat vrouwen niet moeten onderschatten).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.