Voel je ellendig, en word daardoor gelukkig

Het najagen van geluk zorgt er alleen maar voor dat we ons ongelukkig voelen

Wil je gelukkig worden? Focus je dan juist op alle narigheid in je leven. Dat is in een notendop de boodschap van psycholoog Randy Paterson. Een gedachte die haaks staat op de heersende visie in onze prestatiemaatschappij, waarin het vinden (en zorgvuldig etaleren op social media) van geluk en succes centraal staat.

De prestatiemaatschappij waarin we leven legt druk op onze levensstijl (altijd bezig met meer succes en meer geld), ons lichaam (minder slapen omdat we overal bij willen zijn) en ons brein (er is geen plaats voor verdriet of moeheid). Maar, zegt Paterson in zijn boek ‘How to be miserable: 40 strategies you already use’, die voortdurende zoektocht naar meer geluk en succes is gedoemd te mislukken. We worden namelijk wél moe, het lukt ons niet om overal bij te zijn en er gebeuren nu eenmaal nare dingen waar we geen invloed op hebben. Kort gezegd: het najagen van geluk en succes op die veeleisende manier brengt ons uiteindelijk alleen maar teleurstelling.

Oké, altijd maar mooi weer spelen en nare emoties onderdrukken is dus niet de manier om gelukkiger te worden. Maar wat dan wel? Om gelukkig te zijn moeten we – oh paradox – die eeuwige zoektocht ernaar staken. Sterker nog, zegt Paterson, laten we ons eens bewust focussen op alle ellende in ons leven, onze slechte eigenschappen en schadelijke gewoontes. Want, stelt hij, op die manier ontstaat juist positief gedrag dat ons helpt gelukkiger te worden.

Draad kwijt?

Paterson legt het uit. “Optimisme en pessimisme maken gebruik van hetzelfde mentale terrein. Voor veel mensen is het makkelijker pessimistisch te denken dan om te zien wat er allemaal goed gaat. Het is simpelweg eenvoudiger om manieren te bedenken om je slechter te voelen (doe niet aan sport, eet junkfood, vergelijk jezelf continu met anderen) dan om je goed te voelen.”

Vaak doen we dit afglijden in een neerwaartse spiraal van negatieve gedachten onbewust. Daarom is het ook zo lastig om dit patroon te herkennen en om te draaien. Maar zodra we onszelf actief proberen ellendig te voelen, ga je die slechte gewoontes herkennen en kun je ze stukje bij beetje in positieve gewoonten veranderen.

Laat het idee varen dat je je hele leven en al je slechte gewoontes in een keer kan veranderen. Vaak worden ongelukkige mensen gezien als niet ambitieus, lui en ongemotiveerd, maar het probleem is juist dat ze té gemotiveerd zijn. Ze vinden niet dat alleen de afwas moet worden gedaan, maar dat meteen de grote voorjaarsschoonmaak moet plaatsvinden. En dat is zo’n grote klus, dat ze direct al bij de pakken neer gaan zitten.

Maar wie deze negatieve gedachten tijdig herkent, gaat vanzelf inzien hoe belachelijk het eigenlijk is om de lat zo hoog te leggen. Kortom: bewust op zoek gaan naar die nare gedachten doet je inzien dat het ook anders kan. En díe bewustwording leidt uiteindelijk tot meer geluk. Zo zie je maar weer, een beetje zelfbedrog op z’n tijd is zo gek nog niet.