Vergeetachtig? Beweging helpt je op weg naar een beter geheugen

Ga voortaan sporten als je iets wilt onthouden

Heb je moeite met het onthouden van dingen? Misschien moet je wat meer bewegen. Volgens onderzoekers van de Radboud Universiteit helpt het namelijk met het verbeteren van je geheugen.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology en werd geleid door Guillen Fernandez, een cognitief neurowetenschapper aan de Radboud Universiteit. Fernandez en zijn collega’s onderzochten ruim 70 proefpersonen met behulp van een visuele oefening waarbij ze beelden moesten bestuderen. De proefpersonen werden vervolgens verdeeld in drie groepen: de eerste groep ging direct na deze oefening sporten, de tweede groep ging vier uur na de oefening sporten en de controlegroep sportte helemaal niet. De work-out bestond uit een intervaltraining van 35 minuten op een ergometer.

Elke groep onderging na 48 uur een recall-versie van de visuele oefening om te onderzoeken wat ze hadden onthouden. Met behulp van een MRI-scanner werd er naar hun hersenactiviteit gekeken. Uit de recall-oefening en de hersenscan bleek dat een work-out, vier uur na de visuele oefening, zorgde voor een toename van de nauwkeurigheid waarmee de beelden werden opgeroepen. Zowel bij de controlegroep als bij de groep met een work-out direct na het bestuderen van de beelden, was er geen sprake van een toename. Daarnaast zagen de onderzoekers bij de groep die na vier uur ging sporten, een duidelijker patroon van hersenactiviteit in onder andere de hippocampus, het deel van de hersenen waar nieuwe kennis wordt opgeslagen.

Volgens de onderzoekers zorgt de latere work-out er waarschijnlijk voor dat de informatie makkelijker in het geheugen opgeslagen kan worden. De onderzoekers denken dat dit iets te maken heeft met stoffen als dopamine en noradrenaline, die zowel worden aangemaakt bij het leren van kennis als tijdens het sporten. Er is echter meer onderzoek nodig om te bepalen of alle sporten aan dit proces bijdragen. Daarnaast is het niet duidelijk of vier uur de meest ideale tijd is tussen de oefening en de work-out.

Meer lezen?

Motivatie nodig? Zo krijg je weer zin in die work-out.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.