Rust, ontspanning en inspiratie voor kinderen: dit is Schoolverlichting

We spraken Tijn Touber over zijn nieuwste initiatief

Wereldwijd experimenteren meer dan 10.000 scholen met ‘verstilling’. Inmiddels weten we dat regelmatige meditatie kan leiden tot meer geluk, focus en zelfvertrouwen. Met Schoolverlichting probeert schrijver en meditatieleraar Tijn Touber nu Nederlandse scholen te stimuleren mindfulness en yoga in het lesprogramma te integreren. Zo leren schoolkinderen te ontspannen, opladen en open te staan voor inspiratie.

“Goede vrienden van mij, Mariken Hogenhout en Sijbrand Maal (oprichters van De Nieuwe Yogaschool, red.) kregen enkele jaren geleden een kind. We liepen op een dag met haar over het strand en vroegen ons af naar welke school Lievia straks zou kunnen gaan,” vertelt Tijn. “We stelden ons een school voor waarbij niet alleen aandacht is voor feiten, cijfers, toetsen en overhoringen, maar ook voor spel, stilte, dans, yoga, gevoel en intuïtie. Omdat zo’n school niet makkelijk te vinden is en wij ons niet geroepen voelden om een nieuwe school te beginnen, besloten we om de (vaak) ontbrekende elementen aan te bieden aan scholen onder de vlag ‘Schoolverlichting’.”

“Scholen worden door steeds meer kinderen en leraren als een bron van stress en spanning ervaren. De klassen zijn vaak te groot en het lesprogramma te gestandaardiseerd. Het gevolg is dat leerlingen en leraren gefrustreerd raken. Bij leraren heeft dat inmiddels geleid tot een recordhoogte aan burn-outs, ongeveer een kwart van alle leraren in het middelbaar onderwijs kampt ermee. Bij leerlingen leidt dat tot ‘ADHD’, pestgedrag, spijbelen, drugsgebruik en andere vormen van escapisme.” Schoolverlichting wil essentiële levenskunsten in Nederlandse klaslokalen introduceren. Vaardigheden als: omgaan met emoties, helder communiceren met je omgeving, dichtbij jezelf blijven, een plek van rust in jezelf vinden, empathisch zijn en grenzen stellen.

“Waarom leerden ze me dit niet op school?”

Wereldwijd experimenteren veel scholen met verstilling, yoga en meditatie. De resultaten zijn fantastisch, zegt Tijn. “In Amerika is bijvoorbeeld de David Lynch Foundation actief om TM-meditatie op scholen aan te bieden, met name in achterstandswijken. In Engeland is onder meer Adam Dacey actief. Hij richtte het Meditation in Schools-project op en zegt daarover: ‘Na mijn middelbare school ben ik zes maanden door Nepal gaan reizen. Ik had het geluk om daar meditatie en mindfulness te leren van boeddhistische monniken. Ik weet nog dat ik toen dacht: waarom moet ik zo ver reizen om zo’n belangrijke methode te leren om vrede te kunnen ervaren, innerlijk kalm te blijven en gefocust te zijn? Waarom leerden ze me dit niet op school?'”

Hoog IQ?

Met Schoolverlichting bieden de initiatiefnemers een opleiding voor leraren, die hen de beginselen van meditatie, yoga en mindfulness leert. “Daarna begeleiden we scholen bij het implementeren van het programma, zodat leerlingen dagelijks ruimte krijgen voor Schoolverlichting. De school krijgt voortdurend nieuw materiaal via onze website, zoals video’s en audio-bestanden van geleide meditaties, visualisaties en andere oefeningen en spelletjes. Verder organiseren we inspiratiedagen zodat ouders, leraren en leerlingen elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.”

Schoolverlichting wil kinderen dus vaardigheden leren die over het algemeen niet aan bod komen in het gangbare onderwijs. Tijn: “In het huidige systeem ligt de nadruk op mentale intelligentie (IQ) en is er weinig ruimte voor het ontwikkelen van emotionele intelligentie, fysieke intelligentie en spirituele intelligentie. Deze intelligenties zijn minstens zo belangrijk als een hoog IQ. Het ontwikkelen van fysieke intelligentie helpt je om je lichaam gezond en vitaal te houden. Emotionele intelligentie helpt je om effectiever met pijn, teleurstelling en afwijzing om te gaan en compassie op te brengen voor anderen die lijden. Het helpt ook om sociaal intelligent te zijn en gemakkelijk met anderen te communiceren. Spirituele intelligentie helpt je om je plek in het grotere geheel te zien en te ervaren dat je goed bent zoals je bent. Spirituele intelligentie heeft te maken met het trainen van je intuïtie en je vermogen om antwoorden en oplossing te ‘zien’.”

“Onze kinderen zijn de toekomst,” vervolgt hij. “Onze droom is dat zij in een wereld kunnen leven waar volwassen mensen wonen die het schoolpleingedrag van ‘mijn pappie (lees: God, voetbalclub, ras, land) is lekker veel sterker dan die van jou’ zijn ontgroeid.”

Meer lezen?

Eerder schreven we over de positieve effecten van mindfulness en yoga op kinderen en over hoe je dat vrij gemakkelijk in de opvoeding kunt integreren. Dit is waarom mindfulness goed is voor kinderen (en je er niet jong genoeg mee kunt beginnen).

En deze inspirerende documentaire gaat over een andere manier van lesgeven: In de klas van meester Kanamori mag gewoon gehuild worden.

Meditatieleraar en schrijver Tijn Touber maakte bovendien speciaal voor Bedrock een serie van 7 fijne audio-meditaties.