Welke merken tekenen in juli voor schone kleding?

Om de overeenkomst in werking te stellen zijn er 35 modebedrijven nodig

We lezen steeds vaker over schandelijke toestanden in de kledingindustrie. Niet alleen de erbarmelijke omstandigheden in massafabrieken, maar ook de schade die jouw T-shirt aan het milieu heeft aangericht, is steeds moeilijker te negeren. Het is hoog tijd dat er iets gebeurt, vinden veel modebedrijven inmiddels zelf gelukkig ook.

Wie nog zonder schuldgevoel z’n garderobe elke maand vernieuwt, moet zich echt eens achter de oren krabben. Er zijn een hoop thema’s binnen de kledingindustrie die onze (van jou, van mij, maar vooral van de industrie zelf!) aandacht nodig hebben: discriminatie en gender; kinderarbeid; gedwongen arbeid; vrijheid van vakvereniging; leefbaar loon; veiligheid en gezondheid werkplek; grondstoffen; watervervuiling en gebruik chemicaliën, water en energie, en dierenwelzijn. 

Van alle kanten wordt inmiddels gelukkig aandacht gevraagd en worden grote modebedrijven opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen. In maart werd het Convenant Duurzame Kleding en Textiel gepresenteerd, door de Sociaal Economische Raad. Brancheorganisaties VGT, Modint en INretail, vakbonden FNV en CNV, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid, sloten zich hierbij aan.

Doel van het convenant: verantwoordelijkheid geven aan de kleding- en textielindustrie zélf, om schending van mensenrechten, schending van dierenwelzijn en natuur- en milieuschade te voorkomen en verminderen. Binnen een jaar moeten de bedrijven die getekend hebben de risico’s en problemen binnen hun eigen keten gedetailleerd in kaart brengen. Naar aanleiding daarvan presenteren ze elk jaar een plan, waarin ze laten zien hoe ze de geconstateerde kwesties aanpakken.

27 merken

De Bijenkorf ging als eerste merk over de streep en liet vorige maand weten het Convenant Duurzame Kleding en Textiel te zullen ondertekenen. “Als retailer zullen wij initiatieven nemen om transparantie en duurzaam ondernemerschap te vergroten, ook in de samenwerking met onze partners,” schreef de retailer.

En goed voorbeeld doet volgen, want inmiddels hebben meer kledingbedrijven toegezegd te zullen tekenen: Wehkamp, Zeeman, HEMA, Coolcat, MS Mode, America Today, Miss Etam, Steps, WE Fashion, O’Neill, Sting, Costes, G-Star, Claudia Sträter, Expresso, Vanilia, Summum Women, Manderley, Okimono, Essenza, Lampe Technical Textiles, Schijvens Corporate Fashion, Jolo, BizNiz Confectie, HAVEP, Groenendijk Bedrijfskleding.

Een mooi aantal, maar de overeenkomst wordt pas in werking gesteld als er minimaal 35 merken, die samen minimaal 30 procent van de omzet in de Nederlandse mode- en kledingmarkt vertegenwoordigen, de overeenkomst ondertekenen op 4 juli a.s. “In totaal hebben 27 merken nu toegezegd mee te willen doen”, vertelde Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail aan OneWorld. “We zijn blij met de eerste resultaten. We hebben nu nog tot 4 juli om de laatste merken over de streep te krijgen.”

Meer lezen? Dit zijn de 10 beste webshops voor duurzame mode. En: Dit zijn de echte slachtoffers van de modeindustrie.