Zo dragen popsterren bij aan obesitas bij kinderen

Ze promoten voornamelijk fastfood en dranken met suiker

Popsterren als Britney Spears, Justin Timberlake, Christina Aguilera en Mariah Carey promoten voornamelijk voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde en veel suiker. Het blijkt dat deze reclame onbedoeld bijdraagt aan obesitas bij kinderen.

Een onderzoeksteam van de New York University onderzocht de gevolgen van reclame. Uit dit onderzoek bleek dat popsterren vrijwel alleen ongezonde voeding promoten en dat ze zo bijdragen aan obesitas bij kinderen.

Het onderzoeksteam analyseerde reclames uit de periode van 2000 tot 2014. Ze keken daarbij naar 65 beroemdheden die direct of indirect hadden geadverteerd voor 57 verschillende merken van 38 bedrijven. In het onderzoek werd er gekeken naar advertenties in tijdschriften, tv- en radioreclamespots, maar ook naar sponsoring tijdens concerten. Van de voedingsmiddelen die bij het onderzoek betrokken werden, had meer dan 80% een lage voedingswaarde en van de dranken was 71% gezoet met suiker. De popsterren maakten voornamelijk reclame voor frisdranken als Coco-Cola en Pepsi. Er werd geen reclame gemaakt voor groente, fruit of volkorenproducten.

De onderzoekers hopen de bedrijven en popsterren wakker te schudden. Uit onderzoek in opdracht van United European Gastroenterology (UEG) bleek eerder al dat één op de drie kinderen in Europa in de leeftijd tussen zes en negen jaar, overgewicht heeft. Volgens dit onderzoek zal het aantal kinderen dat jonger dan vijf jaar is en overgewicht heeft, wereldwijd stijgen van ongeveer 41 miljoen nu, tot 70 miljoen in 2025.

Meer lezen?

De macht van de suikerlobby: dit is hoe de voedselindustrie ons telkens weer verleidt om suiker te eten.