Alles wat je nodig hebt, heb je eigenlijk al

Kleine momentjes van waardering zullen je gelukkiger maken

Als je denkt aan redenen waarom je je af en toe ongelukkig voelt, komt het heel vaak door dingen die je niet hebt. Dat kan in materiele zin zijn, ‘ik heb geen koophuis’ of ‘ik heb geen mooie auto.’ Maar ook: ‘ik heb nog niet die droombaan,’ ‘ik heb geen vriendin’ of ‘ik heb geen killer body.’

Waar komt dat gevoel ‘dat het nooit genoeg is’ toch vandaan? De kans is groot dat je wel een dak boven je hoofd hebt, kleding aan hebt en wat te eten hebt. Misschien heb je ook een paar vrienden en familie om je heen die om je geven. Over het algemeen kun je prima leven zonder al te veel problemen. Maar toch zijn we niet tevreden met wat we hebben. We zoeken naar meer liefde, meer kennis, meer zekerheid en meer spullen. Volgens schrijver Leo Babauta, die toegeeft dat hij het ook doet, hebben we niet door dat we vaak al genoeg hebben.

Natuurlijk is het goed om ambitieus te zijn en een beter mens te willen worden, maar af en toe stilstaan bij wat we hebben, de mensen om ons heen, onze gezondheid en dat we überhaupt leven, kan ons veel meer brengen dan we denken. Zoals Eckhart Tolle eens zei: “Acknowledging the good that you already have in your life is the foundation for all abundance.”

Hoe kunnen we wat we hebben meer leren waarderen? Leo Babauta stelde een handige lijst op.

Tevreden zijn met wat je hebt

Waardering

Als we eigenlijk al alles hebben wat we nodig hebben, is het soms heel erg makkelijk om dit simpele feitje te vergeten. Probeer in plaats van alleen maar te zien wat je niet hebt, stil te staan bij wat je wel hebt, en dit te waarderen. Wees dankbaar voor de mensen waar je van houdt (ook al kunnen ze soms irritant zijn), de dingen die we al bezitten (in plaats van altijd meer willen), het eten dat we consumeren (in plaats van te verlangen naar dat etentje in een restaurant dat je je deze maand niet kunt veroorloven) en simpele momenten die we voor lief nemen (zoals die lachbui die je met je collega had of die glimlach die je van een vreemde op straat kreeg).

Respect

Als we iemand of iets appreciëren, behandelen we ze met respect. Zo is het in de zen-traditie heel normaal om een buiging te maken naar je meditatiekussen, of naar een ander. Zo toon je respect voor de wereld om je heen. Uiteraard hoef je niet fysiek een buiging te maken tegenover iedereen die je tegenkomt (dat is misschien ietwat onhandig), maar je kunt een mentale buiging maken.

Anderen helpen

Als we eigenlijk al een fijn leven hebben, waarom maken we ons dan zo druk om onszelf? Misschien is het juist goed om je druk te maken om anderen. Anderen die uit een oorlogsgebied zijn gevlucht, mensen die op straat moeten leven of mensen die extreem ziek zijn. We kunnen uiteraard niet al hun problemen oplossen, maar misschien wel hun verdriet verzachten. Probeer de volgende keer dat je je druk maakt om iets kleins, dit gevoel om te keren en te gieten in het druk maken om een ander.

Kleine rituelen

  • Probeer kleine rituelen toe te voegen aan je leven die je herinneren aan alles dat je al hebt.
  • Word wakker en wees dankbaar voor alle mooie dingen die je wel hebt.
  • Schrijf elke dag een paar zinnen op waar je dankbaar voor bent.
  • Als je iemand ontmoet, buig naar ze (in je hoofd) als een teken van respect. Of geef ze een aardige glimlach.
  • Als je eet, eet dan bewust en wees dankbaar voor het eten dat op je bord ligt.

Meer lezen

Waarom het goed is om af en toe de controle los te laten.