Stappenplan: zo leer je je lichaam te accepteren zoals het is

Geef je zelfvertrouwen een boost

Een negatief beeld over je lichaam zorgt voor weinig zelfvertrouwen. Het geeft je het gevoel dat je ontoereikend bent en niets waard bent. Als je je lichaam niet accepteert zoals het is, is het ook moeilijk om de persoon die er in verblijft leuk te vinden – jij dus!

De manier waarop jij naar je lichaam kijkt kan van invloed zijn op de manier waarop jij denkt dat anderen je zien. Als jij je looks niet leuk vindt, denk je vaak dat anderen er ook zo over denken, met als gevolg dat je je onzeker voelt. Dit stappenplan kan je helpen om je lichaam te accepteren zoals het is.

Focus je op je sterke punten

Waar ben je trots op? Wat vind je mooi aan jezelf? Jij hebt je eigen unieke eigenschappen die je onderscheiden van anderen. Focus je op je sterke punten, in plaats van je druk te maken over kleine imperfecties. Besef je dat iedereen anders is. Niemand is perfect en iedereen heeft zijn eigen onzekerheden. Je bent je hier niet van bewust omdat je de innerlijke stem van anderen niet kunt horen. Maar iedereen heeft dit onzekere stemmetje in zich.

Vraag jezelf af hoe dat negatieve zelfbeeld ontstaan is

We hebben allemaal een bepaald beeld van hoe we geacht worden eruit te zien. Dit beeld wordt gecreëerd door de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan de media, maar ook door mensen in je omgeving. De media overspoelt ons met foto’s van modellen die er perfect gestyled uit zien. Besef je dat dit beeld onrealistisch is: uren van voorbereiding, een team van professionals en een likje Photoshop hier en daar. Vervolgens spiegelen we onszelf met dit ideaalbeeld. Zorg dat je weet wat jouw negatieve zelfbeeld triggert. Is het dat ene model op Instagram? Of misschien wel een bepaald tijdschrift? Probeer hier minder aandacht aan te besteden en hun rol in jouw leven te beperken. Deze sociale standaarden kunnen jou niets maken als je jezelf er niet te veel door laat leiden.

Het heersende ideaalbeeld is iets wat we samen gecreëerd hebben. Grappig om te weten: dit ideaalbeeld verschilt per cultuur en verandert door de jaren heen. In sommige delen op aarde wordt een steviger lichaam geprefereerd omdat dit voor welvaart staat, terwijl in onze samenleving mensen graag slank willen zijn. En nu verlang je misschien naar die lange benen, vroeger wilden mensen juist graag kleiner zijn. Dus wat is nu schoonheid? Het is en blijft iets subjectiefs.

The reason we struggle with insecurity is because we compare our behind-the-scenes with everyone else’s highlight reel. Steven Furtick

Accepteer jezelf zoals je bent

Het heersende ideaalbeeld in de samenleving is maar deels verantwoordelijk voor hoe jij tegen je lichaam aan kijkt. Aan de andere kant zijn je eigen gedachten bepalend voor je zelfbeeld. Ja, dat stemmetje in je hoofd.

Mindfulness kan je helpen om de innerlijke commentator te temmen. Soms kan dat stemmetje in je hoofd namelijk een beetje hard voor jezelf zijn. Die innerlijke commentator gebruikt soms scherpe woorden. Het stemmetje noemt je ‘dik’ of ‘lelijk’. De reflexie die je in de spiegel ziet, vergelijk je misschien wel te veel met een onrealistisch beeld dat je graag zou willen zien. Dit zorgt voor een negatieve gedachtestroom die zich focust op punten van je lichaam waar je onzeker over bent. Het enige waar je vervolgens nog mee bezig bent is hoe je deze punten kunt verbeteren. Je hebt op deze manier geen controle meer over je gedachtestroom, maar die gedachtestroom neemt de controle over jou.

Word je bewust van die innerlijke commentator

We praten allemaal tegen onszelf in onze gedachten. Deze innerlijke dialoog bevat veel opvattingen over jezelf. Dit interne gesprek gebeurt vaak zonder dat je het zelf door hebt. Het is zo geïntegreerd dat het automatisch gebeurt. Maar die automatische gedachten zijn vervolgens wel verantwoordelijk voor je geluk. Er is namelijk een connectie tussen die innerlijke commentator en hoe jij je voelt of gedraagt.

Om je lichaam te leren accepteren, dien je jezelf eerst bewust te worden van die innerlijke commentator. Hoe ziet die dialoog met jezelf eruit? Welke overtuigingen hebben de overhand? Vaak zijn bepaalde gebeurtenissen uit het verleden verantwoordelijk voor je negatieve zelfbeeld. Deze gebeurtenissen hebben je iets over jezelf ‘aangeleerd.’ Iets dat steeds groter is geworden en je nog steeds bij is gebleven. Deze gebeurtenissen zijn de drijfveer achter je negatieve gedachtestroom.

Besef je dat jouw looks niet definiëren wie je bent

Veel mensen leven volgens de overtuiging dat hun looks definiëren wie ze zijn. Vaak is dit dan ook de veroorzaker van het negatieve lichaamsbeeld. Door je te veel te focussen op je uiterlijk, raak je er van overtuigd dat je uiterlijk in grotere mate bepaalt wie je bent, dan dat je persoonlijkheid dit doet. Probeer van deze overtuiging af te komen. Breng al je andere eigenschappen eens in kaart, die eigenschappen die niets met je uiterlijk te maken hebben. Over welke kwaliteiten ben je tevreden? En welke kwaliteiten waarderen de mensen om je heen? Laat die innerlijke stem zich voortaan hier op focussen, in plaats van op je uiterlijk. Besef je dat je uiterlijk in een veel mindere mate definieert wie je bent, dan dat je persoonlijkheid dat doet.

Probeer de overtuiging dat je er altijd op je best uit moet zien aan de kant te zetten. Deze overtuiging laat je geloven dat het je ‘plicht’ is om er telkens weer op en top uit te zien, en dat je gefaald hebt als dit je niet is gelukt. Wat denk je dat er gebeurt als je dit niet doet? En aangezien het subjectief is, hoe weet je dan of je je aan je ‘plicht’ hebt gehouden? Ja, het is fijn om er leuk uit te zien, maar probeer het eens wat vaker los te laten. Anderen zijn lang niet zo kritisch over je lichaam, als dat jij dat bent. Je verlangt van jezelf namelijk vaak meer perfectie dan dat je dat van anderen doet.

Meer lezen over hoe je je lichaamsbeeld kunt verbeteren? Check The Body Image Workbook van Dr. Thomas F. Cash.

Lees hier een persoonlijk verhaal over een strijd met de kilo’s en wat dat je kan leren over zelfliefde.