Vergeet multitasken. Waarom het beter is om één ding tegelijk te doen

Onze hersenen zijn niet in staat om twee dingen tegelijk te doen

Je whatsappt met een vriendin, checkt tegelijkertijd de treintijden en neemt een pakketje aan van de postbode. En dan krijg je ook nog een seintje van je maag dat er iets naar binnen moet… Hup, meteen even wat eten. We multitasken er op los, maar aan monotasken schijnen we meer te hebben.

Multitasken versus monotasken

Hoe vaak betrap jij je erop meerdere dingen tegelijkertijd te doen? Fietsen en bellen, eten en televisie kijken… En zeg eens eerlijk, voelt dat efficiënt? En rustgevend? Waarschijnlijk niet.

Onze hersenen zijn namelijk niet in staat om twee dingen tegelijk te doen (al helemaal niet als voor die taken hetzelfde hersengebied nodig is), omdat je je hersenen geen tijd geeft om informatie te verwerken. Het resultaat: je brein gaat op slot, er komt minder uit handen, je vergeet dingen en maakt fouten. Volgens een Engelse studie zou multitasken het IQ tijdelijk sterker verlagen dan wiet roken of een nacht niet slapen.

Hoewel tweederde van de Nederlanders vindt dat hij prima kan multitasken, adviseren veel deskundigen om niet meerdere taken tegelijk te doen. Het lijkt misschien alsof je meer doet, maar in werkelijkheid doe je vaak minder. Bovendien gaat de kwaliteit achteruit. Zonde! Zo schreef managementdeskundige Dave Crenshaw het boek ‘Multitasken bestaat niet’. Zijn motto: je hebt leugens, verdomde leugens en multitasken. Multitasken resulteert volgens hem in switchtasken, het snel wisselen tussen twee taken die daardoor minder snel en minder zorgvuldig worden aangepakt. Denk je nu ‘ik kan écht wel multitasken’? Wie weet behoor je dan tot de supertaskers. Twee procent van de mensheid kan namelijk wel de snelweg in de gaten houden en het nieuws op zijn telefoon lezen.

Schrap het jongleren tussen verschillende taken nu niet meteen uit je leven: simpele taken kun je wél samen doen, zoals werken en muziek luisteren. De kans van slagen is ook groter als het gaat om taken waarbij verschillende hersengebieden nodig zijn. Wordt een taak moeilijker, dan ondervinden je hersenen dit als onderbreking. In de meeste gevallen kunnen we dus beter monotasken (synoniem: singletasken). Ofwel, ons richten op één taak tegelijkertijd en die taak ook daadwerkelijk afmaken. Maar waarom? Monotasken…

Is efficiënter en effectiever

Door je te focussen op één taak, ga je efficiënter en effectiever te werk. Het resultaat: je bent sneller klaar. Bovendien kun je sneller een taak afstrepen van je to-do lijst, dan wanneer je met twee (drie, vier…) taken tegelijk bezig bent. Dat motiveert om door te gaan.

Zorgt voor minder fouten

Monotasken en concentratie zijn twee handen op één buik. Stoorzenders krijgen bij deze manier van leven geen kans. Door de focus te leggen op één taak, krijgt je brein rust en tijd om iets goed aan te pakken en in die omstandigheden kan het beter zijn werk doen. En beter werk, betekent minder fouten.

Is minder stress, meer genieten

Rust, iedereen is er naar op zoek in tijden van drukte, stress en talloze mogelijkheden. Door te monotasken trek je de chaos terug de kast in en haal je de rust eruit. Het is misschien een open deur, maar wel een belangrijke: als je een kop koffie drinkt met een vriendin en daarbij niet steeds op je telefoon kijkt, geniet je meer van het bakje koffie en de gesprekken met die vriendin.

Zorgt voor meer energie

Minder stress, minder fouten, sneller klaar, meer genieten… al die voordelen brengen een nieuw voordeel met zich mee: monotasken vergt minder energie. Begin je net met monotasken, dan is dit voordeel misschien niet helemaal op zijn plaats. Je zult namelijk moeten wennen aan het focussen op één taak. En dat brengt ons meteen bij het volgende voordeel…

Betekent zelfdiscipline

Aangezien het moeite vergt om je te focussen op één taak, zet je jezelf op scherp door terug te gaan naar de basis. Je vraagt iets van jezelf en ontwikkelt hierdoor zelfdiscipline. We zijn er immers aan gewend geraakt om vijf tabbladen open te hebben staan in onze browser, of onder het eten te bellen.

Verlengt onze spanningsboog

Eigenlijk betekent monotasken geconcentreerd bezig zijn. Het is een goede work-out voor het brein: door je op één taak te richten, verleng je langzaam je spanningsboog. Zo kun je steeds langer achter elkaar een boek lezen, je werk doen of luisteren naar een ietwat saai verhaal van je directeur of docent.

Verbetert de communicatie (en daarmee relaties)

Je herkent het vast: als je in gesprek bent met je partner en tegelijkertijd een binnenkomend whatsapp-bericht leest, ben je meteen afgeleid. Wat wilde je partner nou eten vanavond? Focussen op één ding, betekent ook echt focussen op één ding. De ander voelt zich hierdoor belangrijk, geaccepteerd en niet overbodig. Je slaat dus twee vliegen in één klap: de communicatie verbetert en daarmee ook je relaties.

Maakt bewuster

De meeste dingen doen we op de automatische piloot. Probeer je bewust te zijn van wat je doet. In dit opzicht komt monotasken overeen met mindfulness; een manier om met aandacht te leven. Terwijl door multitasken je aandacht versnippert, focus je je bij monotasken op één taak.

Geef je leven een boost!

Oké, monotasken zou dus beter zijn voor ons brein, humeur en onze productiviteit. Toch is het niet zo makkelijk om de omschakeling te maken van multitasken naar monotasken. Misschien ben je het stiekem wel verleerd. Met deze tips helpen we je het monotasken weer op te pakken:

  • Maak een to do-lijst > Identificeer je top twee voor de dag. Zorg ervoor dat die twee eerst afkomen. Je brein zal zich meer activeren en productiever zijn.
  • Focus > Zet je telefoon op stil, je e-mail uit en probeer één ding tegelijk te doen. Geef het project volle aandacht. Er zijn tal van applicaties die je kunt installeren op je computer om bepaalde websites te blokkeren, zoals StayFocusd en Anti-Social.
  • Geef je hersenen rust > Stap een paar keer per dag weg van je bureau. Drie of vier minuten is voldoende. Neem wat frisse lucht, drink wat water, kijk uit het raam. Het geeft je brein de tijd om ruimte te maken voor een volgend idee. Niemand kan de hele dag geconcentreerd blijven en dat hoeft gelukkig ook niet! Installeer Time Out of SmartBreak om je te herinneren aan het nemen van een pauze.
  • Stel grenzen > Word je vaak afgeleid door collega’s? Spreek een moment af waarop jij hen de volle aandacht kunt geven.
  • Neem muizenstapjes > Niet iedereen is geboren met een lange spanningsboog. Je zult dat langzaam moeten opbouwen. Eis dus niet te veel van jezelf, probeer in het begin eisen te stellen die bijna niet kunnen mislukken. Lees bijvoorbeeld vijf minuten de krant zonder af te dwalen.

Lees ook waarom we (denken dat we) beter presteren onder druk.