Hoe vind je je mind/body-connectie terug?

10 tips om het contact met je lichaam te herstellen

Hoe ga jij met emoties om? Veel mensen proberen de realiteit te ontvluchten door zich te verliezen zich in hun werk of hobby, etentjes, feestjes, soms zelfs alcohol of drugs. Het zijn vluchten die het contact met je lichaam (en dus met emoties) uitzetten, terwijl het juist belangrijk is om goed te voelen wat je lichaam nodig heeft. Juist die connectie hebben we nodig om geluk te kunnen vinden. Met deze tips kun je je lichaam en geest weer samenbrengen.

Begeef je in de natuur

Hoe kun je beter tot jezelf komen dan in de natuur? In de natuur vind je rust en stilte; precies wat je nodig hebt. Maak een wandeling door het bos of de duinen, werkt heerlijk rustgevend.

Oefen met yoga

Yoga helpt je om de connectie tussen je lichaam en je geest beter te begrijpen. Door yoga leer je om te luisteren naar je lichaam, de oefeningen hebben tot doel om lichaam en geest weer samen te brengen.

Vind je balans met tai chi

Tai Chi is een van oorsprong Chinese vechtkunst waarbij ‘zachtheid’ centraal staat. Het draait om het behouden van de eigen balans en het verstoren van het evenwicht van de tegenstander. Die balans vind je door je tegelijkertijd bewust te zijn van je lichaam en geest.

Bewustwording met meditatie

Meditatie helpt je om balans terug te vinden door je bewust te worden van je lichaam en geest. Meditatie kan je terugbrengen in het hier en nu.

Neem een massage

Een massage helpt je om stress te verminderen en even helemaal tot rust te komen. Door een massage worden je lichaam en je geest in balans gebracht, doordat je je volledig kunt ontspannen.

Breng een bezoekje aan een spa

De Romeinen gingen iedere dag naar hun heerlijke badhuizen en dat is niet voor niets, want het werkt o-zo-ontspannend. Een goed excuus voor een dagje naar de thermen dus.

Oefen met je ademhaling

Ademenhalen: we doen het de hele dag door, vaak zonder erbij stil te staan. Maar door je bewust te worden van je ademhaling, kun je juist invloed hebben op je lichaam en geest. Ademhalingstechnieken worden om die reden ook gebruikt bij bijvoorbeeld meditatie en yoga.

Dans!

Dansen helpt je om in contact te komen met jezelf. Door te dansen kun je je emoties uiten. Het brengt je innerlijke rust en geluk. Zet je favoriete playlist op en ga ervoor. Je hoeft hier heus niet een professioneel danser voor te zijn.

Leer je lichaam accepteren

Probeer je lichaam te accepteren zoals het is. Stop met jezelf constant te bekritiseren. Focus je niet langer op je imperfecties, maar kijk juist met bewondering naar je eigen lichaam.

Breng je aandacht in het nu met mindfulness

Met mindfulness wordt de aandacht in het nu gehouden. Het zorgt voor rust en brengt je in contact met je lichaam. Het is niet per se een feel good-instrument. Je gaat juist ook op zoek naar je donkere kant, zoals je problemen, pijn en angsten. Met mindfulness leer jezelf beter begrijpen doordat je voor alles open staat.

Zo leer je luisteren naar wat je lichaam écht nodig heeft.