Zo doe je de zonnegroet (Surya Namaskar) thuis

Stel je met deze pose open voor de energieën van de lente

De komende 4 weken demonstreert Billie Savage 9 poses om je te helpen bij het ontwaken van, en open stellen voor, de energie van de lente. Dit seizoen draagt de belofte dat alles weer opnieuw kan beginnen: het oude laten gaan en het nieuwe omarmen. Dit is het moment om uit de ‘naar binnen gekeerde tijd’ van de winter te komen, je yoga-routine een oppepper te geven, het vuurtje weer op te stoken en een sprong vooruit te maken.

De volgende poses zullen het licht binnen weer laten schijnen. Net als de natuur zullen we met een mooi en doelbewust ritme bewegen. Om te beginnen ga je in Tadasana/Berghouding staan en maak contact met je ademhaling. Laat je ademhaling je bij je lichaam brengen. Dan kan je, als je wilt, opwarmen met 4-10 rondes van je favoriete Zonnegroet.

Zet je voeten naast elkaar met je grote tenen tegen elkaar.

Beweeg een beetje van voor naar achter en links naar rechts. Laat dit zwaaien langzaam uitdoven totdat je stilstaat met je gewicht gelijkmatig verdeeld over je hele voet. Til jezelf op vanuit je binnenste voetbogen en stel je een straal van energie voor helemaal omhoog komend langs de binnenkant van je benen, door het binnenste van je romp en uit de kruin van je hoofd stralend. Breng je staartbeen richting de vloer en je schaambeen richting je navel. Breng ook je schouderbladen naar achter en beneden zonder je lage ribben naar buiten te duwen. Je armen hangen langs je lichaam. Balanceer de kruin van je hoofd recht boven het midden van je bekken met je kin evenwijdig aan de vloer, een zachte keel en je tong ontspannen op de bodem van je mond. Ontspan je blik.

Tadasana is gewoonlijk de beginpositie voor alle staande houdingen maar het is ook nuttig om Tadasana als pose op zich te oefenen. Blijf in de houding voor 30 seconden tot 1 minuut terwijl je rustig ademhaalt. Je kunt je balans op de proef stellen door bij deze pose je ogen te sluiten. Breng nu, met open palmen, je handen langzaam naar het midden van je borst alsof je alle energie samenbrengt in je hart.

Urdhva Hastasana/Staande Uitstrekking naar Utkatasana/Stoel.

Adem in en reik met je armen omhoog, breng je rug wervel voor wervel weg van je bekken. Adem uit en ga naar achter zitten, alsof je in een stoel gaat zitten. Adem in en strek nogmaals je armen omhoog. Blijf je bovenbenen tegen elkaar duwen en trek je navel naar je ruggengraat. Als je wil kan je voor 30-60 seconden in deze positie blijven om de benen sterker te maken.

Uttanasana/Vooroverbuiging.

Adem uit en breng je handpalmen of vingertoppen net voor of naast je voeten naar de vloer. Steun je lage rug door je navel richting je ruggengraat te trekken. Beginners en iedereen met rugproblemen kunnen de knieën zover buigen als nodig is. Duw je hielen stevig in de vloer en je zitbotten richting het plafond. Met iedere inademing til je torso lichtjes op en verleng; met iedere uitademing laat je een beetje meer in de vooroverbuiging zakken. Laat je hoofd hangen vanaf het begin van je nek, dus vanuit je bovenrug, tussen je schouderbladen.