Hoe Cato van Ee omgaat met stress en heeft geleerd naar haar lichaam te luisteren

"Ik ging op zoek naar manieren om rust te vinden, vooral meditatie heeft geholpen met het luisteren naar mijn lichaam"

Na het behalen van mijn eindexamen was het zover: mijn carrière als internationaal model ging van start. Als 18-jarig jonkie vertrok ik naar Parijs en ging ik hard aan de bak. In het begin rende ik rond naar castings om alle klanten en fotografen te ontmoeten, maar dit werd al snel werken op allerlei verschillende locaties ter wereld.

Alles ging heel snel. Opeens zat ik dagelijks in het vliegtuig, zag ik mijn familie en vrienden nauwelijks en was ik vele avonden alleen in een vreemde stad. Van routine en regelmaat op school ging ik naar een leven met een dagelijks wisselend schema. “Hi Cato, you need to catch a flight tonight, you’re confirmed in New York tomorrow!” Fantastisch natuurlijk, werken all over the world met de meest creatieve mensen en op je 18e de kans krijgen om naar New York te gaan! Hoe leuk ik het ook vond en hoe blij ik was met de loop van mijn carrière, deze grote veranderingen waren stressvol voor mij.

Elke dag was een compleet ander verhaal en ik wist nooit wat me te wachten stond

Ik had zelf niet door dat deze onzekerheid mij stress gaf, ik ging gewoon door. Ik moest me niet aanstellen, want alle modellen doet dit toch? Achteraf zie ik hoe mijn lichaam me al signalen aan het geven was dat ik gestrest was, dat ik het moeilijk vond. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om naar je lichaam te luisteren en signalen te herkennen.

Ik had weken achter elkaar dat ik om de 2 dagen in het vliegtuig tussen Europa en de VS zat. Doordat ik mijn emoties niet verwerkte, kreeg ik de stress letterlijk voor mijn kiezen. Tijdens deze vluchten ging ik tandenknarsen. In mijn slaap spande ik onbewust mijn kauwspieren aan om vervolgens met mijn kaken aan elkaar vastgeklemd wakker te worden, een verschrikkelijk gevoel. De tandarts kon een tijdelijke oplossing bieden, maar toch moest ik de rust bij mezelf vinden om hier compleet van af te komen.

Er waren ook andere stressuitingen, zoals in de vorm van vage buikpijnklachten. Mijn emoties werden als het ware niet ‘verteerd’ in mijn maag.

Langzamerhand ben ik gaan accepteren dat ik de onregelmatigheid zwaar vond en ben ik mijn emoties (en ja, dat zijn er wel veel!) gaan toelaten. Doordat ik me niet meer sterk ‘moest’ houden, heb ik beetje bij beetje deze stressuitingen zien verdwijnen. Ik ging op zoek naar manieren om rust te vinden. Vooral meditatie heeft geholpen met het luisteren naar mijn lichaam. Een ‘bodyscan’ is een goede manier om elk onderdeel van je lichaam te scannen en bewust alle sensaties en functies in je lijf te observeren.

Eigenlijk zodra je doorhebt waar blokkades zitten en waar het vandaan komt, voel je je een stuk beter. Met acceptatie worden problemen opgelost. Ik heb al jaren niet meer mijn tanden geknarst en als ik nu weer een knoop in mijn maag voel, weet ik ook hoe ik dat kan loslaten. Of in ieder geval doe ik mijn best te observeren hoe ik me over de situatie voel. De onzekerheid en onregelmatigheid in mijn leven vind ik nog steeds moeilijk, maar hierdoor ben ik wel flexibeler geworden. Dit gaat niet over een nacht ijs, maar is een ongoing proces van jaren kan ik je vertellen…

Iedereen kan onbewust stress ervaren, ook al voel je je niet per se ‘gestrest’. Daarom is het extra belangrijk om naar alle signalen van je lichaam te luisteren en proberen uit te vogelen waar het vandaan komt. Onderschat niet hoeveel invloed je gesteldheid heeft op je organen en hoe dat ter uiting in je lichaam kan komen. Misschien zit er spanning ergens in je lichaam vast zonder dat je het überhaupt doorhebt. Hoe langer die spanning vast blijft zitten, hoe moeilijker het weer wordt die spanning compleet los te laten. Daarom raad ik je aan goed te luisteren naar je lichaam, want wie weet wat je onderbewuste je via je linkeroorlel of rechterteen te vertellen heeft!