Waarom het belangrijk is om mensen te vergeven (en hoe je dat in 9 stappen doet)

Vergeven gaat niet over de ander, maar over jou

Laten we duidelijk zijn: vergeven betekent niet dat je goedkeurt wat iemand je heeft aangedaan. Waar het om gaat is dat je je eigen pijn loslaat. Vergeven doe je altijd in eerste instantie voor jezelf. En met dat idee in je achterhoofd is het een stuk makkelijker om iemand te vergeven die je pijn heeft gedaan.

“In werkelijkheid gaat vergeven niet over de ander, maar over jou. Het is het loslaten van de pijn en onrecht uit het verleden, van de last die je meedraagt. Vergeven betekent de wens opgeven dat het verleden beter was geweest”, zegt schrijfster Louise Hay.

Intentie

Belangrijk is om altijd goed te kijken naar de situatie. Echt goed te kijken, zonder je snelle oordeel. Er zijn namelijk maar weinig mensen in de wereld die écht de intentie hebben een ander pijn te doen. Vaak is het een oude wond van jou die geraakt wordt door de actie van een ander.

Vergeven gaat over het begrijpen dat de intentie van de ander misschien niet zo verkeerd was als jij dacht. In plaats van alleen maar naar de ander te wijzen, stel je jezelf liever de vraag: wat is er in mij geraakt? Alle oordelen over de ander gaan uiteindelijk over jouw interpretatie en zijn jouw reactie op de actie van de ander. Als iets pijn doet, is het jouw wond die pijn doet.

Betekent uiteraard niet dat je alles maar hoeft te pikken en zomaar over je eigen pijn heen moet stappen. Je mag de ander aanspreken op een actie, boos worden of verdrietig zijn. Sterker nog; dat is heel belangrijk. Het scheelt je alleen uiteindelijk een hele hoop stress en ellende als je eens goed kijkt naar wat jou nou zo geraakt heeft. Uiteindelijk heb je er veel meer aan om te groeien, dan jezelf telkens maar weer te herinneren aan die pijn of irritatie.

Vergeven in 9 stappen

Volgens Dr. Fred Luskin, die de Stanford University Forgiveness Projects leidde, vergeef je mensen die je pijn hebben gedaan in 9 stappen.

  1. Onderzoek goed hoe je je voelt over wat er gebeurd is. Zorg dat je kunt uitdrukken wat je niet oké vond aan de situatie.

  2. Doe wat je moet doen om je beter te voelen.
  3. Onthoud dat vergeven niet betekent dat je je verzoent met de persoon in kwestie of zomaar pikt wat hij of zij je heeft aangedaan.
  4. Zet de situatie in perspectief. Wat is de intentie van de ander geweest? Wat is jouw aandeel in de kwestie?
  5. Manage je stressgevoel. Probeer te onderzoeken waar je precies gestresst van wordt en probeer je comfortabel te voelen in de situatie. Meditatie kan je daar bijvoorbeeld bij helpen.
  6. Stop dingen te verwachten van anderen. Verwachtingen zijn van jou, mensen geven je wat ze je willen geven.
  7. Verschuif je energie naar positieve doelen in plaats van de pijn of irritatie steeds weer op te roepen.
  8. Neem de macht over je eigen gevoel terug, die ander bepaalt niet hoe jij je voelt. Onthoud ook: a life well lived is your best revenge.
  9. Maak van je zielige verhaal een heldenverhaal, over hoe jij het voor elkaar kreeg die persoon te vergeven.

Als je vergeving oefent kun je woede, depressie en stress omzetten naar hoop, rust, compassie en zelfvertrouwen. Kunnen vergeven zorgt volgens Luskin voor gezonde relaties en psychische gezondheid. Het opent je hart voor compassie, schoonheid en liefde.