Lekker snacken net voor het slapen gaan. Worden we daar niet dik van?

Onderzoeken zijn verwarrend en verschillen van uitkomst

Drie uur voordat je je ogen sluit en de dekens over je heen trekt is het beter om niet meer te eten, is de algemene gedachte. Een idee dat onder meer voortkomt uit resultaten van onderzoeken naar eetgedrag van mensen die onregelmatige diensten werken, overgewicht hebben of lijden aan een nachtelijk eetsyndroom.

Overgewicht

In een onderzoek uit 2011 wordt bijvoorbeeld geconcludeerd dat mensen die laat naar bed gaan meer calorieën tot zich nemen en een hogere Body Mass Index (BMI = gewicht : lengte x lengte) hebben dan mensen die vroeg slapen. Alleen, de resultaten van deze studie zeggen niet veel over de praktijk.

Wetenschapper Baron deelde 52 mensen, onder wie 25 vrouwen, op in een groep normale slapers en een groep late slapers. De mensen die op tijd naar bed gingen hadden bij aanvang van het onderzoek al een lager BMI dan de late slapers.

In de conclusie suggereren de onderzoekers een verband tussen laat naar bed gaan, een hoger BMI en snacken, terwijl ze dat verband niet met terugwerkende kracht kunnen aantonen. De twee groepen proefpersonen hadden namelijk al bij het begin van het onderzoek een verschillend BMI.

Het onderzoek was representatief geweest wanneer alle proefpersonen bij aanvang hetzelfde BMI zouden hebben en random toegewezen zouden worden aan normale bedtijden en late bedtijden. Wanneer daarna zou blijken dat de late slapers na enkele jaren zwaarder worden, dan heb je gefundeerd bewijs.

Geen effect bij slanke mensen

Andere wetenschappelijke studies laten tot nu toe tegenstrijdige resultaten zien. Onderzoeker Andersen zag bijvoorbeeld in 2004 dat vrouwen en mannen die geen overgewicht hadden na meerdere jaren niet aankwamen van eten voor het slapen gaan, terwijl dat bij vrouwen mét obesitas wel het geval was – in vergelijking met vrouwen met obesitas die ’s avonds laat niets meer aten.

En een recente studie naar het effect van een proteïnedrankje van ongeveer 150 calorieën voor het slapen gaan bezorgde bij gezonde en actieve mannen juist een positief effect: spierherstel, een betere stofwisseling in de ochtend en een gevoel van verzadiging. Het effect van zo’n drankje op gezonde vrouwen is volgens wetenschappers Kinsey en Ormsbee nog niet onderzocht.

Verwarrende materie dus. Misschien is het nog het beste om nu het advies van het Voedingscentrum te volgen, dat benadrukt dat eten na 20:00 uur niet slecht is, zolang we de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën (2000 kcal voor vrouwen en 2500 voor mannen) niet overschrijden.

Alles wat je meer eet sla je volgens het Voedingscentrum op in vet. Als je ’s avonds snackt, kies dan liever voor komkommer of wortel met een gezonde dip dan een zak chips. Die laatste is overigens om 12.00 uur ’s middags ook niet goed voor je, maar wel lekker.