10 tips om het meeste uit je werkdag te halen

Verhoog je productiviteit en efficiëntie

Niets is zo lekker als voldaan op je fiets stappen na een productieve werkdag. Zo’n dag waarop je alle taken van je to-dolijst met een dikke streep kunt doorhalen. De uren vliegen voorbij en niets kan jou uit je concentratie halen: je zit in een flow. Een productieve dag is veel bevredigender dan een dag waarop je elk half uur door je tijdlijn scrolt, de minuten aftelt tot de lunchpauze en vervelend werk voor je uit blijft schuiven. Met deze tien tips verhoog je je productiviteit en efficiëntie.

Geef jezelf minder tijd

Weken lang lukt het maar niet om dat ene project af te ronden. En een dag voor de deadline lukt het je op magische wijze opeens wél. Dit verschijnsel wordt ook wel de Parkinsons Law genoemd en komt neer op het volgende: als je tot de laatste minuut wacht, kost een taak maar een minuut. Natuurlijk kunnen veel taken op je to-dolijst niet binnen een minuut worden afgerond en werk afraffelen is ook niet nastrevenswaardig. Maar wees wat strenger voor jezelf: heb je echt drie uur nodig voor het schrijven van dat projectplan?

Moeilijkste taken eerst

Je hikt er de hele dag tegen aan: die deadline, het opruimen van je huis of het bezoekje aan de sportschool. Het resultaat? Aan het einde van de dag heb je de deadline weer een dag voor je uitgeschoven, is je huis nog steeds een rommel en liggen je sportkleding onaangeraakt in de kast. Begin daarom altijd met het werk waar je het meest tegen opziet. Dat heeft alles te maken met wilskracht. Onderzoek heeft aangetoond dat je wilskracht gedurende de dag afneemt. De kans wordt dus steeds groter dat je die lastige opdracht niet vandaag gaat afronden. Dus: denk aan het goede gevoel dat het afronden van de taak je oplevert en begin meteen.

Maak een realistische to-dolijst

Een onoverzichtelijke takenlijst, die je onmogelijk afkrijgt, werkt ontmoedigend en komt je productiviteit niet ten goede. Het liefst maak je een to-dolijst de avond van te voren, zodat je de volgende dag meteen aan de slag kunt. Orden je lijst, geef aan waar je prioriteiten liggen die dag en maak een tijdsindicatie. Wees kieskeurig: moet alles vandaag gedaan worden? Installeer een goede app, zoals Evernote, voor een gestructureerde to-dolijst.

Single-task

Hoe verleidelijk het ook is om tussendoor je mails te beantwoorden, doe het niet. Probeer je compleet te focussen op één taak. Wist je dat het gemiddeld 25 minuten kost voor je weer geconcentreerd aan het werk bent na het beantwoorden van een mail? (Schrik niet: deze infographic laat zien hoe inefficiënt multitasking is.) Zet je telefoon op vliegtuigstand, installeer de Self Control App en schakel je e-mailnotificaties uit. Niets dat jou uit je concentratie haalt.

Pauzeer meer

Je kunt niet uren achter elkaar productief zijn. Zoals je spieren moeten rusten na een pittige workout, hebben je hersenen ook tijd nodig om te herstellen. Neem daarom genoeg pauze om je brein de tijd te geven zich weer op te laden. Idealiter werk je 52 minuten en rust je 17 minuten. Skip je lunchpauze niet en voel je niet schuldig tegenover je baas voor het nemen van een korte koffiebreak: uiteindelijk lever je meer en beter werk af. In deze pauzes kun je mooi alles doen wat je normaal afleidt van je werk, zoals je telefoon bekijken of je (persoonlijke) e-mails beantwoorden. Op die manier kies je bewust voor afleiding zodat je daarna weer efficiënter en met meer aandacht aan het werk kunt.

Neem een goede houding aan

Dit klinkt misschien een beetje vergezocht, maar probeer een krachtige, actieve houding aan te nemen. Niet alleen beter voor je rug, maar ook voor je productiviteit. Je houding heeft namelijk invloed op je neurologisch systeem. Een zelfverzekerde, positieve lichaamshouding zorgt ervoor dat je meer testosteron aanmaakt en minder cortisol (het stresshormoon), waardoor je productiviteit toeneemt. En vergeet niet af en toe te glimlachen. Zelfs door een geforceerde glimlach op te zetten, maakt je lichaam het gelukhormoon endorfine aan. Meer weten over de invloed van je houding? Bekijk deze Ted Talk.

Beweeg tussendoor

Maak in je pauze eens een wandeling. Onderzoekers aan de Universiteit van Stanford toonden aan dat wandelen de creativiteit en productiviteit van werknemers verhoogt. Een wandeling is een goede manier om je hersenen wat rust te geven na een paar uur hard werken. Je zult zien dat je daarna weer fris en met nieuwe energie aan de slag kunt.

Ruim je bureau op

Een rommelige werkomgeving kan je productiviteit in de weg zitten. Zorg voor een opgeruimd bureau met alleen spullen om je heen die je dagelijks gebruikt en geef die een vaste plek. Zoeken naar een pen of Post-it zit je concentratie immers alleen maar in de weg. Het opruimen van je bureau is ook een goede besteding van je pauze: zo schep je letterlijk en figuurlijk ruimte in je hoofd.

Zorg voor een goede ochtendroutine

Een gestrest begin van je dag verlaagt je productiviteit. Je lichaam maakt adrenaline aan als je enorm moet haasten, met een dipje later op de dag als gevolg. Gun jezelf iets meer tijd in de ochtend om je voor te kunnen bereiden op de dag. We schreven al eerder over een stressvrije ochtendroutine.

Accepteer

Ook als je al deze tips opvolgt, is het onmogelijk om elke dag, elk uur, op het top van je kunnen te presteren. Probeer dat te accepteren. Je bent een mens en geen machine. Ga je na een onproductieve dag naar huis met een schuldgevoel? Laat dat van je afglijden. Wedden dat je morgen weer on top of your game bent?